به گفته مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کمبود نیروی پرستار به صورت کلی در کشور وجود دارد و در حالیکه در بحران همه گیری کووید ۱۹ به نیروی پرستاری به شدت نیاز داشتیم تعدادی از آنها به دلیل ابتلای خود یا خانواده هایشان حداقل ۱۰ روز امکان فعالیت نداشتند و همین امر کمبود نیروی پرستار را تشدید کرد.
کد خبر: ۹۲۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰ 21 December 2020

شیما صفازاده خاطرنشان کرد: وقتی پرستارانِ مبتلا به کرونا پس از بهبودی از بیماری به سر کار باز می گشتند به دلیل عوارض ناشی از بیماری تا مدتی نمی توانستند آنطور که باید به ارائه خدمت بپردازند و همه این موارد در سطح کیفیت مراقبت تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه دست کم ۱۰ هزار پرستار در همه بیمارستان های استان فعال است که هشت هزار و ۵۰۰ نفر آنها زیر پوشش بیمارستان های دولتی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند، تاکید کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی در این بخش وزارت بهداشت در ۲ مرحله سهمیه جذب نیروی پرستاری جدید به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داد اما کمبودهای فعلی با استخدام های جدید، جبران نمی شود.

جذب پرستاران جدید، پاسخگوی کمبود نیرو نیست

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در استخدام های جدید حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ نیروی پرستار جذب این دانشگاه و بیمارستان های دولتی می شود، تاکید کرد که این تعداد پاسخگوی کمبود نیروی انسانی نیست و لازم است سهمیه های جذب و استخدام برای این استان با توجه به جمعیت بالای آن افزایش یابد.

صفازاده با بیان اینکه اجرای طرح های توسعه درمانی در افزایش نیاز به نیروی انسانی تاثیر دارد، اضافه کرد که از طرفی تعدادی از نیروها در حال بازنشسته شدن هستند و نیاز استان به جبران نیروی پرستاری را بیشتر می کند بهمین دلیل این آزمون های استخدامی و ورودی های جدید، جبران کننده خروجی ها هم نمی تواند باشد.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری اصفهان، میانگین تعداد پرستاران در این استان به ازای هر تخت را ۱.۲ پرستار فعال اعلام کرد و گفت: این شاخص در کشور بطور میانگین در بهترین حالت ۲.۵ و در بدترین حالت ۱.۵ پرستار است و ما حتی با حداقل میانگین کشوری فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه شاخص ۱.۲ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در اصفهان، میانگین استانی است، توضیح داد: در این زمینه با مسائل و مشکلات متعددی مواجه هستیم به طوری که هر بیمارستانی ویژگی خاص و جاذبه هایی برای پرستاران ایجاد می کند و ممکن است این شرایط در برخی شهرستان ها خاص بوده و جاذبه خاصی برای جذب پرستار نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :