پس از حضور وزیر اقتصاد آلمان در اصفهان/
تابناک: یک ماه پس از حضور زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان به همراه هیئتی 60 نفره متشکل از دست‌اندرکاران امور اقتصادی تجاری و جمعی از مقامات سیاسی آلمان به اصفهان بار دیگر یک هیئت تجاری با اهداف اقتصادی امروز از ایالت بادن ورتمبرگ آلمان به اصفهان وارد می‌شوند.
کد خبر: ۹۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷ 10 September 2015
 یک ماه پس از حضور زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان به همراه هیئتی 60 نفره متشکل از دست‌اندرکاران امور اقتصادی تجاری و جمعی از مقامات سیاسی آلمان به اصفهان بار دیگر یک هیئت تجاری با اهداف اقتصادی امروز از ایالت بادن ورتمبرگ آلمان به اصفهان وارد می‌شوند. این هیئت تجاری ساعت 11 صبح در اتاق بازرگانی فرصت‌های تجاری میان اصفهان و بادن ورتمبرگ را موردبررسی قرار خواهند داد. با توجه به توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی این کشور به نظر می‌رسد با توجه به نیازهای استان موضوع جذب دانش فنی و مدیریتی و واردات ماشین‌آلات از آلمان از یک‌سو و صادرات فرش، صنایع‌دستی، مواد شیمیایی، محصولات باغی به آلمان با توجه به نیازهای وارداتی این کشور و توسعه گردشگری میان اصفهان و بادن ورتمبرگ مدنظر فعالان اقتصادی دو کشور قرار بگیرد. بررسی تجارت فرش دستباف و صنایع‌دستی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد آلمان بازار بزرگ فرش و صنایع‌دستی اصفهان بوده است و پس‌ازاین نیز می‌تواند این بازار را گسترش دهد. در ادامه ضمن ارائه گزارش دیروز حضور این هیئت تجاری در تهران بخشی از فرصت‌های تجاری میان دو کشور ارائه‌شده است.

آلمان فرصتی برای افزایش صادرات فرش و صنایع‌دستی اصفهان

اصفهان یک برند جهانی در تولید فرش‌های دستباف و صنایع‌دستی به شمار می‌رود و این‌یک واقعیت انکارناپذیر در تجارت جهانی این نوع کالاهاست. در چند سال گذشته خودباوری از میان تولیدکنندگان این نوع کالاهای سودآور صادراتی رخت بربست و نبود حمایت‌های سازمان‌یافته و هدفمند نیز موجب شد حجم صادرات این دو کالا در اصفهان و کشور کاهش چشمگیری داشته باشد به‌گونه‌ای که دیگر فرش دستباف و صنایع‌دستی حتی در فهرست پنج کالای برتر صادراتی استان اصفهان نیز قرار ندارند. آلمان یکی از کشورهای هدف صادراتی برای فرش دستباف و صنایع‌دستی محسوب می‌شود و گفتگوی مؤثر میان فعالان اقتصادی اصفهان و ایالت بادن ورتمبرگ می‌تواند بسترساز بازگشت به دوران اوج این دو محصول کم‌نظیر در عرصه تجارت جهانی باشد.

واردات دانش فنی و مدیریتی به‌جای ماشین‌آلات از آلمان

آلمان تنها یک کشور صنعتی قدرتمند برای تولید کالا و تکنولوژی نیست. این کشور نخستین کشور اروپایی بود که توانست از بحران مالی خارج شود و اکنون نیز بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی منطقه یورو به شمار می‌رود. سوابق آلمان به‌خوبی گواه این است این کشور در عرصه مدیریت و ساختار سازی و همچنین دیدگاه اقتصادی نیز الگوی خوبی برای ایران می‌تواند باشد. فعالان اقتصادی ایران بیشتر در مراوده با این کشور بر واردات ماشین‌آلات و فناوری‌های این کشور تمرکز داشته‌اند و کمتر از دانش فنی و مدیریتی آن بهره‌برداری کرده‌اند. فعالان اقتصادی اصفهان باید آغاز مراودات با این کشور را فرصتی برای بهره‌برداری از توانمندی‌های علمی و تخصصی بدانند و تلاش کنند به همراه ماشین‌آلات، دانش فنی و مدیریتی آن‌ها را نیز به کشور وارد کنند.

رشد 26 درصدی مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال 2104

در سال گذشته پایگاه خبری کمیسیون اروپا(یورو استات) از افزایش 26 درصدی مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال 2014 خبر داد. مبادلات تجاری ایران و آلمان که در سال 2013 به 2.1 میلیارد یورو رسیده بود در سال 2014 با رشد 26 درصدی مواجه شد و به 66/2 میلیارد یورو رسید. بر اساس این گزارش صادرات آلمان به ایران در سال 2014 با رشد 29 درصدی مواجه شد و واردات آلمان از ایران نیز طی این سال 8 درصد رشد داشت. آلمان در سال 2014 بالغ‌بر 38/2 میلیارد یورو کالا به ایران صادر و 280 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرد. این کشور در سال پیش از آن 84/1 میلیارد یورو کالا به ایران صادر و 260 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. رشد 29 درصدی صادرات آلمان به ایران در سال 2014 با انتقاد گروه‌های صهیونیستی مواجه شده است که دولت آلمان را به تلاش جهت بهره‌برداری از منافع اقتصادی در بازار ایران بدون توجه به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند.

افت 16 درصدی تجارت ایران و آلمان در نیمه نخست 2015

اما تجارت میان دو کشور در سال 2015 روند رشد خود را متوقف کرد. چندی پیش پایگاه خبری کمیسیون اروپا از افت 16 درصدی مبادلات تجاری ایران و آلمان در نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داده است. مبادلات تجاری ایران و آلمان که در نیمه نخست سال 2014 بالغ‌بر 397/1 میلیارد یورو اعلام‌شده بود در نیمه نخست سال جاری میلادی به 167/1 میلیارد یورو کاهش‌یافته است. صادرات آلمان به ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2015 کاهش‌یافته اما واردات آلمان از ایران در این مدت افزایش داشته است. آلمان در نیمه نخست امسال 984 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده که این رقم با افت 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست سال 2014 بالغ‌بر 25/1 میلیارد یورو اعلام‌شده بود. واردات آلمان از ایران در نیمه نخست سال 2015 با رشد 24 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 183 میلیون یورو رسیده است. آلمان در ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2014 بالغ‌بر 147 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

تمایل ایران به سرمایه‌گذاری آلمان‌ها

اما این هیئت تجاری دیروز به تهران سفر کرد و با مقامات ایرانی وارد گفتگو شد. رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران در دیدار با نیلز، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد ایالات بادن ورتمبرگ آلمان افزود: خوشبختانه زیرساخت‌های توسعه روابط دو کشور اعم از حمل‌ونقل، بندری و گمرکی وجود دارد. به گزارش شبکه خبر، حمید خزایی گفت: با توجه به این‌که ارزش کل شرکت‌های دولتی قابل‌واگذاری ایران 20 میلیارد دلار برآورد شده است، طرف ایرانی آمادگی دارد این شرکت‌ها را که عمدتاً در بخش‌های نفت، پتروشیمی، نیروگاه، کشاورزی، صنایع نساجی، لوله‌سازی و نیشکر است به سرمایه‌گذاران آلمانی واگذار کند.

ایجاد شرکت مشترک بیمه‌ای بین دو کشور

خزایی افزود: با توجه به توافق انجام‌شده بین ایران و کشورهای غربی طرف ایرانی آمادگی دارد با شرکت‌های بیمه‌ای آلمان شرکت مشترک تأسیس کند. وی بابیان این‌که پس از حصول توافق بین ایران و گروه 1 5 سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران اعلام کرده‌اند گفت: شرکت بورس آمادگی همکاری بیشتر با سرمایه‌گذاران آلمانی را دارد. معاون وزیر اقتصاد و دارایی بابیان این‌که بیش از 100 هزار ایرانی مقیم آلمان هستند، تأکید کرد: این تعداد می‌توانند با حضور در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، پلی برای توسعه مناسبات دو کشور باشند. خزایی، با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف آلمانی در ایران و تلاش برای متنوع کردن حضور فعالان بیشتر اقتصادی آلمانی در بازار ایران افزود: سازمان سرمایه‌گذاری آماده همکاری بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و آلمان است. رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران گفت:‌ ایران همچنین آماده امضای یادداشت تفاهم کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین دو کشور است تا به این وسیله بستر لازم برای ارتقاء حجم سرمایه‌گذاری مشترک فراهم آید. گفتنی است جمهوری فدراتیو آلمان یکی از کشورهای اروپای غربی است که از سال ۱۹۸۹، پس از فروپاشی دیوار برلین، در تلاش است با توسعه اقتصادی روزافزون، گذشته‌ها را جبران کند. این کشور از شمال با دریای شمالی، دریای بالتیک و دانمارک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش وسوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ و هلند هم‌مرز است. بیشتر مردم این کشور مسیحی هستند. امید به زندگی در میان زنان 81 سال و در میان مردان 76 سال است. جمهوری فدراتیو آلمان 16 فدراسیون دارد.
این فدراسیون‌ها می‌توانند در برخی مسائل مستقل عمل کنند. بادن وورتمبرگ، بایرن، برلین، براندنبورگ، برمن، هامبورگ، هسن، مکلنبورگ-فورپومرن، نیدرزاکسن، نوردراین-وستفالن، راینلاند-فالتز، زارلاند، زاکسن-آنهالت، اشلسویگ-هولشتاین و تورینگن 16 فدراسیون این کشور هستند. پایتخت و محل استقرار دولت آلمان برلین است. آلمان عضو سازمان‌هایی چون سازمان ملل متحد، ناتو، G8، اتحادیه اروپا و 1 5 است.

اصفهان امروز
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار