فرماندار بافق:
فرماندار بافق با تاکید بر ایجاد فضایی آرام گفت: عده ای دنبال بهانه هستند تا در خصوص فولاد این شهرستان بین مردم حساسیت درست کنند.
کد خبر: ۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴ 01 March 2015
عده ای بدنبال بهانه هستند تا در مورد فولاد بافق حساسیت ایجاد کنندبه گزارش تابناک یزد،سید مهدی طلایی مقدم گفت: هدف از این بازدید تلطیف فضا و اعلام پیگیری مسایل فولاد بافق برای مردم این شهرستان است،کارخانه فولاد بافق در کنار معدن چغارت شهرستان بافق در حال ساخت است و تاکنون بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این مسوول با بیان اینکه موضوع این کارخانه از طریق استاندار یزد، نمایندگان مجلس و معاون اول رییس جمهور، پیگیری می شود اظهار کرد: پیگیری های خوبی در سه روز گذشته انجام شده است و قول دادند با پیگیری های مجدد و مکرر این مسئله را بصورت ریشه ای حل کنند.

وی با بیان اینکه عده ای می گویند فولاد بافق معروف به (فولادابویی) کاری انجام نداده است، خاطر نشان کرد: همانطور که مشخص است کارها و سرمایه گذاری های خوبی انجام شده و زیرساخت هایی که در این بخش داریم، زیرساخت نورد به تنهایی نیست بلکه زیرساختهای گندله، فولاد و نورد نیز هست.

این مسوول در باره مصوبات جلسه کارگروه که دو روز قبل در فرمانداری با حضور سید محسن ابویی سرمایه گذار فولاد برگزار شد، خاطرنشان کرد: در جلسه کارگروه عمدتا بحث نیاز به مواد اولیه، نقدینگی و گندله مطرح شدکه تلاش می کنیم واحدهای داخل شهرستان بافق با هم تعامل داشته باشند و این مشکلات را بر طرف کنند.

وی اضافه کرد: سنگ آهن مرکزی و فولاد بافق (ابویی) به یک تعامل سازنده ای دست پیدا کردند تا مشکلات دو مجموعه به صورت مشترک پیگیری شود که قطعا این اتفاق به نفع این شهرستان است.

طلایی مقدم با اشاره به اینکه استاندار یزد شخصا پیگیر حل مشکل وام آقای ابویی در صندوق توسعه است اظهار داشت: مشکل دیگر در بحث کاهش پروانه گندله است که علاوه بر استاندار، ابویی (سرمایه گذار) در مجموعه فولاد و نماینده مجلس نیز در مجموعه نمایندگان، پیگیری می کنند تا با همان ظرفیت پنج میلیون تن گندله سازی تمدید شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار مدارک، اسناد و طرحی که تحویل صندوق توسعه ملی داده، همه بر اساس 5 میلیون تن گندله بوده است خاطر نشان کرد: اگر بخواهد ظرفیت گندله کاهش پیدا کند، اسناد دوباره باید بازنگری شود ضمن اینکه در بحث اقتصادی با توجه به سرمایه گذاری های خوبی که انجام شده است، بخش خصوصی متضرر می شود که امیدواریم پروانه به صورت قبل تمدید شود.

طلایی مقدم به تغییر پیمانکار این پروژه هم اشاره کرد و گفت: پیمانکار جدید معرفی شده و در حال حاضر مشغول تجهیز کارگاه و مونتاژ دستگاه های خود است و طبق وعده های داده شده تا پایان اسفند این بخش کار به اتمام می رسد.

ظرفیت اسمی این کارخانه 800 هزار تن پیش بینی شد و تا یک میلیون تن قابل افزایش بود لیکن پس از واگذاری به بخش خصوصی ظرفیت آن به 500 هزار تن کاهش یافت.

سید محسن ابویی سرمایه گذار بخش خصوصی در این طرح، می گوید اگر تولید گندله (مواد اولیه تولید آهن) بافق که خوراک فولاد است از میزان تولید پنج میلیون تن کمتر شود، ادامه فولاد سازی در بافق صرفه اقتصادی ندارد و مجبور به تعطیل این کارخانه هستیم.

از سوی دیگر اما مسوولان ذیربط ، مجمع نمایندگان استان یزد، استاندار و معاون اول رییس جمهوری پیگیر این هستند که ظرفیت تولید گندله کاهش پیدا نکند.

در چنین شرایطی است که کارخانه 500 هزار تنی فولاد در بافق ایجاد و راه اندازی می شود و در این بخش افزون بر 500 کارگر به طور مستقیم به کار مشغول می شوند.

به گزارش ایرنا ، گندله یعنی گلوله های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند و یا روش های متعدد احیای مستقیم به کار می رود.

مواد اولیه سنگ آهن از معادن شهرستان بافق به ذوب آهن اصفهان و خوزستان منتقل و به فرآورده های آهنی تبدیل می شود که با احداث این کارخانه از خام فروشی مواد اولیه جلوگیری خواهد شد.

کنسانتره آهن طی یک پروسه به ساچمه هایی به ابعاد 6 تا 16 میلیمتر که گندله نام دارد تبدیل و خوراک کارخانه فولاد می شود.

کارخانه فولاد و معدن سنگ آهن چغارت که لازم و ملزوم هم برای تولید آهن و فولاد هستند، در فاصله 12 کیلو متری بافق واقع شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار