مدیرعامل فولاد بافق:
مدیرعامل مجتمع معدنی صنعت آهن و فولاد بافق با اشاره به کاهش تولید گندله از 500 هزار تن به نصف این رقم گفت: این موضوع پروژه آهن و فولاد بافق را با مشکل عمده روبرو کرده است.
کد خبر: ۸۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴ 26 February 2015
 به گزارش تابناک یزد، سید محسن ابویی روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات مجتمع معدنی صنعت آهن و فولاد بافق (فولاد ابویی) افزود:طرح احداث این مجتمع از سال 90 به بخش خصوصی واگذار شده که کارخانه نورد میلگرد آن تاکنون بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر عامل فولاد بافق با اشاره به اینکه زیرساخت های چرخه کامل تولید فولاد در این طرح دیده شده گفت: احداث و راه اندازی 12 کیلومتر خط انتقال برق با ظرفیت 170 مگاوات، نصب 5 ترانس و پست داخلی برق و همچنین ایجاد کارخانه آهک پزی و کارخانه اکسیژن در حال انجام از جمله آنهاست.

ابویی به بیان مشکلات پیش آمده در اجرای این طرح پرداخت و افزود: کاهش ظرفیت تولید گندله این پروژه، اجرای این طرح را با مشکل روبرو ساخته و با وجود این کاهش ظرفیت اجرای این طرح هیچگونه توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.

مدیر عامل در پایان با اشاره به پیگیری های مستمر استاندار یزد و همچنین نماینده های مردم یزد و بافق در مجلس شورای اسلامی خواستار تداوم پیگیری های لازم تا حصول نتیجه نهایی شد.

فرماندار بافق در این نشست با اشاره به اینکه تاکنون بازدید های متعددی از این مجتمع صورت گرفته افزود: خوشبختانه روند احداث این طرح تاکنون طبق برنامه زمان بندی انجام شده و از روند مناسبی برخوردار بوده است.

سید مهدی طلایی مقدم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای حل مشکلات به وجود آمده برای طرح فولاد بافق (فولاد ابویی) گفت: خوشبختانه هماهنگی و هم صدایی در سطح مسئولان استان یزد و شهرستان بافق به وجود آمده است.

فرماندار بافق با ابراز امیدواری از به نتیجه رسیدن تلاش مسوولان در سطح استان گفت: استاندار یزد شخصا پیگیری رفع مشکلات این طرح را بر عهده گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه احداث و تکمیل صنایع جوارمعدنی در بافق یکی از چهار برنامه اساسی در توسعه شهرستان می باشد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موارد در بحث صنایع جوار معدنی احداث کارخانه فولاد بوده که خوشبختانه در سال های اخیر از سوی بخش خصوصی در بافق در حال انجام است.

فرماندار بافق تاکید کرد: مسئولان باید با تعامل و وحدت همراه با حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه حاشیه سازی تا تحقق و انجام کامل این طرح ، حمایت و مساعدت لازم را از این بخش داشته باشند.

طلایی مقدم در پایان خواستار بازدید اعضا جلسه و خبرنگاران شهرستان از اقدامات صورت گرفته در مجتمع آهن و فولاد بافق شد تا از نزدیک شاهد روند احداث و پیشرفت کار این مجموعه قرار گیرند.

این مسوول همچنین اظهار امیدواری کرد: با فراهم شدن زمینه بازدید مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به ویژه معاون طرح و برنامه این وزارتخانه ازمجتمع آهن و فولاد بافق مشکلات و موانع این مجتمع حل شود.

کارخانه فولاد بافق مشهور به فولاد ابویی یکی از طرح های هشتگانه فولاد دولتی کشور بود که در سفر نخست دولت پیشین به بافق تصویب شد تا به عنوان طرح جوار معدنی کنار سنگ آهن بافق اجرا شود.

ظرفیت اولیه این کارخانه 800 هزار تن در نظر گرفته شد که تا یک میلیون تن قابل افزایش بود اما بعدا هم به بخش خصی واگذار شد و هم اخیرا میزان تولید سالانه آن از 500 هزار تن به 270 هزار تن کاهش یافت.

اکنون سرمایه گذار اعلام می دارد که با کاهش تولید سالانه گندله، فعالیت در این پروژه صرفه اقتصادی ندارد مگر اینکه مسوولان استانی شهرستانی و مجمع نمایندگان استان این موضوع را تا رسیدن به سقف 500 هزار تن پیگیری کنند.

علاوه بر این کارخانه پروژه فولاد سه چاهون بافق هم با ظرفیت 500 میلیون تن در دست اجراست.

خوراک هر دو کارخانه فولاد و آهن گندله است که طرح گندله سازی نیز با همکاری شرکت های چینی در بافق اجرایی شده است.

گندله یعنی گلوله های تولید شده از سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس سخت یا پخته می شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند و یا روش های متعدد احیای مستقیم به کار می رود.

چون گندله ماده اولیه برای تولید آهن خام است لذا باید در کوره های احیا ویژگی مکانیکی شیمیایی و حرارتی مطلوبی را داشته باشد.

برای تولید گندله خام، نرمه سنگ آهن شامل مواد افزودنی که 90 درصد آن زیر است با محلول های تر کننده مانند آب جهت دستیابی به شکل کروی، در دستگاه های گندله ساز به چرخش درآروده می شوند تا گندله خام تولید شود.

معدن سنگ آهن چغارت در 12 کیلومتری سه چاهون در فاصله 35 کیلومتری بافق و 145 کیلومتری یزد قرار دارند.

بافق در 120 کیلومتری شهر یزد قرار دارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار