رییس تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: ۲۶ طرح فرهنگی در فضای مجازی و حقیقی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ویژه محرم، امسال تعریف و به کلیه هیات‌ها، مُبلغان و مداحان استان ابلاغ شده است.
کد خبر: ۸۹۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲ 21 August 2020

حجت الاسلام والمسلمین حسن بابایی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۵ مورد از این طرح‌ها در فضای مجازی و بقیه در فضای حقیقی قابل اجراست.

وی ادامه داد: قابلیت اجرای کلیه این طرح‌ها در همه نقاط استان وجود ندارد و در صورت امکان، برگزار خواهد شد.

رییس تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی بر اساس دستورالعمل‌های سازمان تبلیعات و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با بهره‌گیری از رهنمودها و نظرات بزرگان حوزه‌های علمیه و بیوت مراجع و افراد صاحبنظر و برگزاری جلسات متعدد و تعامل با کارشناسان وزارت بهداشت و درمان، این برنامه‌ها را تدوین کرده است.

حجت‌الاسلام بابایی گفت: دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری محرم با هماهنگی ستاد ملی کرونا به همه هیات‌های استان ابلاغ شده و برگزاری این مراسم هیچ تغییری نکرده و مانند سال‌های گذشته انجام خواهد شد.

به گفته وی، با توجه به شیوع ویروس کرونا ۶ اقدام در مراسم عزاداری امسال ممنوع شده که تاثیر چندانی نیز در عزاداری‌ها نخواهد داشت.

رییس تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: برپایی ایستگاه‌های صلواتی، حرکت و جابه‌جایی هیات‌ها، پذیرایی در هیات‌ها، تجمع در روزهای تاسوعا و عاشورا از جمله این محدودیت‌ها در ایام محرم امسال است که برای جلوگیری از انتشار کرونا اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: عزاداری در فضای باز و حداکثر به مدت ۲ ساعت با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از مواد ضدعفونی و حفظ فاصله ۱.۵ متری از چهار جهت برگزار خواهد شد.

 بابایی افزود: عزاداری در فصاهای بسته مانند مساجد که نماز جماعت در آنها برگزار می‌شود حداکثر به مدت یکساعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون پذیرایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از طبل، سنج و دمام نیز در هیات‌ها ممنوع شده است، تصریح کرد: تبصره‌ای برای استفاده از زنجیر نیز در نظر گرفته شده که زنجیر باید بصورت شخصی استفاده شود در غیر این صورت، زنجیرها شب اول تحویل عزاداران و شب آخر مسترد می‌شود.

رییس تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: امسال طرح "سواره نظام حسینی" جایگزین حرکت هیات‌های عزاداری شده و عزاداران سوار بر موتورسیکلت و خودروهای مُزین به پرچم های لبیک یا حسین(ع)، این کار را انجام می دهند.

وی همچنین با اشاره به طرح "سفیران حسینی" گفت: توزیع نذورات هیات‌ها با کمک افراد داوطلب درب منزل عزاداران انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام بابایی، "دالانی از نور"، "یک شهر، یک خیمه حسبنی"، "فرهنگسرای آفتاب و محرم" از عنوان‌های دیگر طرح‌های ویژه محرم امسال اعلام کرد.

وی بیان کرد: هیات‌ها در صورت تمایل به پخش زنده مراسم عزاداری در فضای مجازی می‌توانند در سامانه "هیات آنلاین" ثبت نام کنند.

رییس تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: هیات‌ها برای عزاداری در فصای باز و مساجد باید در سامانه "بیرق" ثبت نام و وسایل مورد نیاز خود اعم از گوشت، برنج، مواد ضدعفونی کننده و ماسک را از این طریق درخواست کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که هیاتی اقدام به ثبت نام در این سامانه نکند و مجوز نگیرد در مرحله نخست تدکر کتبی، در مرحله دوم معرفی به نیروی انتطامی و در مرحله بعد لغو مجوز خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :