یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
یک عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سیاست غلط در آب و کشاورزی نداشته باشیم و سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش داشته باشیم، کشاورزی به تنهایی می‌تواند معیشت جمعیتِ ایران را تأمین کند.
کد خبر: ۸۸۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴ 14 August 2020

محمدتقی نقدعلی در خصوص مسئله کاهش جمعیت ایران و راهکارهای افزایش آن، اظهار کرد: برای تشکیل خانواده که پایه تکثیر جمعیت است، معیشت، شغل و اسکان حرف اول را می‌زند و اینکه افت رشد جمعیت را شاهد هستیم به این دلیل است که این عوامل سه‌گانه تأمین نشده‌اند و جوانان امروز، امیدی به اشتغال در آینده ندارند و برای تهیه مسکن با چالش‌های جدی روبرو هستند و از نظر کسب و کار نمی‌توانند موفقیتی کسب کنند.

وی افزود: بنابراین اگر این چند آیتم را با سیاست‌گذاری‌های مختلف اصلاح کنیم قطعاً در رشد جمعیت تحول ایجاد می‌شود، البته باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که تغییر سبک زندگی‌ها و تغییر سلیقه‌ها نیز در این مشکل دخیل هستند. به اندازه‌ای که مسکن، معیشت و اشتغال بر رشد جمعیت تأثیرگذار است این عوامل تأثیرگذار نیست.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس گفت: برای رفع مشکل مسکن باید سیاست‌گذاری‌های کلان اتخاذ شود که در این خصوص نخستین گام را مجلس با تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی برداشت و در مرحله بعدی طرحِ جامع مسکن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نقدعلی تصریح کرد: در بحث اشتغال یک سری سیاست‌گذاری‌های پایه‌ای و اساسی لازم است. برای مثال ایران ظرفیت‌های بزرگی در بخش کشاورزی دارد و اگر روی آب و زمین سرمایه‌گذاری‌های ویژه شود اشتغال‌های پایدار زیادی ایجاد می‌شود که در تمام رده‌ها مشکل اشتغال برطرف می‌شود و نه تنها جوانان بیکار نمی‌مانند بلکه برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه نیز می‌تواند اشتغالزایی کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس ادامه داد: دستیابی به این اهداف، سیاست‌های بلندمدت را طلب می‌کند، در کوتاه مدت می‌توان مُسکن‌هایی برای ایجاد اشتغال تجویز کرد، اما این مُسکن ها اشتغال پایدار نیست. اشتغال پایدار نیازمند سیاست بلندمدت است و باید با فرهنگ سازیِ مناسب، فرهنگِ ناب دینی را به منظور فرزندآوری که جایگاه رفیعی در دین دارد ترویج کرد.

وی افزود: البته خرده سیاست‌گذاری‌های دیگری نیز مانند سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری وجود دارد، همچنین اختصاص وام، اعطای مرخصی‌های خاص به کارمندان و ... می‌تواند ریز مشوق‌هایی برای پایه‌های کلان و اساسی باشد.

نقدعلی با بیان اینکه تحدید جمعیت یک تهدید بسیار جدی است، گفت: اگر به فکر نباشیم و اقدام عاجلی نکنیم در آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شویم و دارای جمعیت پیر خواهیم شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس با بیان اینکه این ظرفیت وجود دارد که جمعیت ایران به ۲۰۰ میلیون نفر برسد، خاطرنشان کرد: امروز استان خوزستان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به تنهایی می‌تواند ۱۵۰ میلیون نفر را ارتزاق کند، منتها وقتی از نعمت آب و زمین به درستی استفاده نمی‌شود و سیاست‌گذاری‌ها غلط است این ظرفیت‌ها هرز می‌رود.

وی افزود: هفته گذشته در کمیسیون کشاورزی یک طرح عظیم کشاورزی را که سالیان سال است به دستور مقام معظم رهبری در استان سیستان و بلوچستان پیاده شده بود مورد بررسی و بازرسی میدانی قرار گرفت، اما با وجود تخصیص بودجه، کار زمین مانده است که این نقیصه در اثر نبود مدیریت صحیح، رانت و بی‌برنامگی به وجود آمده است. امروز استان سیستان و بلوچستان به تنهایی می‌تواند غذای کلِ ایران را تأمین کند. بنابراین کمبودی نیست و اگر سیاست غلط در آب و کشاورزی نداشته باشیم و سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش داشته باشیم، کشاورزی به تنهایی می‌تواند معیشت جمعیت ایران را تأمین کند.  

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار