رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۴۵۰ نفر کادر درمانی، پرستاری و بهداشتی این استان (به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل) از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲ 09 August 2020

طاهره چنگیز روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی مجازی افزود:  از بین آنها ۲۰۰ نفر در بین کادر درمانی و پرستاری و ۲۵۰ نفر کادر بهداشتی بودند که نتیجه تست ابتلا به کرونا (PCR) آنها مثبت شد.

وی با بیان اینکه از اسفند سال گذشته تا کنون ۲۳ هزار و ۷۲۶ بیمار بدلیل کرونا در استان اصفهان بستری شدند، اظهار داشت: از بین آنها ۲۰ هزار و ۱۴۹ بیمار از بیمارستان ترخیص شدند.

چنگیز با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر در بین بیماران مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا در این استان تاکنون کمتر از ۱۰ درصد بوده درحالیکه این نرخ در کشور ۱۲ تا ۱۳ درصد است، گفت: میزان مرگ و میر در بین بیماران قطعی مبتلا به کرونا در این استان نسبت به جمعیت و همچنین میزان بستری بیماران در مقایسه با بسیاری از استان‌ها، پایین‌تر است.

وی خاطرنشان کرد:  مرگ و میر در بیمارستان‌های شهرستان‌ها نیز متفاوت است بطوریکه در برخی شهرستان‌ها که جمعیت آن بیشتر در رده سالمندی قرار دارد، نرخ مرگ و میر نسبت به جمعیت بالاتر است هرچند در مدت اخیر مرگ و میر بین جوانان و میانسالان نسبت به ماه‌های اولیه شیوع بیماری، مقداری بیشتر شده است.

به گفته وی در زمان حاضر تفاوتی بین زنان و مردان از نظر رده سنی در مرگ و میر ناشی از کرونا به چشم نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران جدید بستری شده در هر روز در اردیبهشت که بیماری کرونا کنترل شد در این خطه به ۷۰ تا ۸۰ نفر رسید، ادامه داد: اما پس از آن با اوج‌گیری مجدد تعداد مبتلایان مواجه شدیم و دامنه آن ۲ برابر شد و به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در روز رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این استان از ۲ هفته گذشته در وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا قرار دارد، خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۹۱ بیمار جدید بستری شده و ۸۷ بیمار ترخیصی داشتیم.

چنگیز تعداد بیماران بستری در بخش کرونای بیمارستان‌ها در زمان حاضر را ۸۶۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۷۷ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) تحت درمان هستند که ۹۶ نفر آنها از دستگاه کمک تنفسی استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه بیماری کرونا هنوز در میانه راه قرار داریم و مسیر طولانی باقی مانده است، تصریح کرد: روند صعودی یا نزولی ابتلا به این بیماری در استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها چندان شیب تند و تیزی نداشت.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما از آینده به شرایط اجتماع و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بستگی دارد، افزود: رفتارهای مراقبتی و بهداشتی آثار خود را ۲ تا ۶ هفته بعد نشان می‌دهد و اُفت نسبی که اکنون بوجود آمده، حاصل جدیت در رعایت دستورهای بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در سه هفته اخیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تولید ماسک توضیح داد: مِلت بِلون ( ماده اولیه تولید ماسک سه لایه) فقط در ۲ کارخانه در کشور تولید می‌شود که با پیگیری انجام شده توسط مسوولان مقرر شد تعداد کارخانه‌ها و دستگاه‌های تولید کننده این ماده افزایش یابد و بخشی از آن نیز از خارج کشور تامین شود.

چنگیز با اشاره به اینکه مقداری از این ماده اولیه برای استان اصفهان تامین شد، افزود: ما به این سمت حرکت کردیم که ملت بلون را داخل استان اصفهان تهیه کنیم که برای آن نیاز به محصولات خاصی از پتروشیمی است که تولید آن در مرحله نهایی قرار دارد.

وی به تغییر سیاست‌ها برای توزیع ماسک و سهمیه‌بندی آن اشاره کرد و گفت: مقرر شد که سهمیه مشخصی برای امور درمانی و بهداشتی در نظر گرفته و مابقی آن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان توزیع شود.

وی با بیان اینکه ما در تلاش هستیم تا سهمیه بخش درمان را بطور کامل دریافت کنیم، اضافه کرد: ما از ابتدا ذخائری برای ماسک داشتیم و در زمان حاضر نیز مشکلی در زمینه کمبود ماسک نداریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره بیمارستان الزهرا(س) نیز توضیح داد: این مجموعه، بزرگترین بیمارستان استان اصفهان است که انواع خدمات درمانی و پیچیده در آن ارائه می‌شود و اینکه از ابتدا آن را به‌عنوان مرجع کرونا در نظر نگرفتیم کار درستی بود زیرا اگر این کار انجام می‌شد بسیاری از بیماران نیازمند درمان‌های فوق تخصصی از خدمات غیر کوویدی محروم می‌شدند.

چنگیز اضافه کرد: با توجه به اینکه اگر این بیمارستان بطور کامل درگیر کرونا شود سایر بیماران خسارت می‌بینند، انتخاب آن بعنوان مرجع کرونا، آخرین گزینه است و زمانی این کار صورت می‌گیرد که با افزایش شدید بیماران بستری مبتلا به کرونا مواجه شویم.

به گفته وی اگر مسیر شیوع بیماری کرونا و ابتلا به آن به همین منوال پیش رود، الزامی برای ورود این بیمارستان بعنوان مرجع کرونا وجود نخواهد داشت.

وی هزینه‌های درمان برای بیماران مبتلا به کرونا را اگر روی تخت معمولی و تا سه روز بستری باشند حدود سه میلیون تومان و در صورتیکه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری باشند بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برآورد کرد.

چنگیز با اشاره به اینکه رفتار ویروس کرونا به رفتارهای جامعه بستگی دارد، تاکید کرد: برای ماه‌های محرم و صفر باید مردم کمک کنند و بسیج شوند تا جلوی انتشار ویروس در جامعه گرفته شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر همه استان‌ها درگیر بیماری کرونا هستند از مردم خواست تا در ماه‌های محرم و صفر از هرگونه مسافرت پرهیز کنند و افزود: این جابه‌جایی جمعیت باعث گسترش بیشتر بیماری می‌شود.

۸۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه در استان اصفهان

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین به ۸۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه (ICU) در استان اشاره و اضافه کرد: از این تعداد حدود ۵۰۰ تخت در کلانشهر اصفهان قرار دارد درحالیکه هنوز تعداد بیماران مبتلا به کرونا که نیاز به این تخت‌ها دارند به نصف آن هم نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی از نظر تخت آی سی یو در استان نداریم، گفت: ممکن است در مقطعی از زمان ظرفیت تخت‌های آی سی یو در بیمارستانی تکمیل  اما تاکنون نیاز به اینکه بیماری را پشت در بخش مراقبت‌های ویژه نگه داریم، نداشتیم.

چنگیز تاکید کرد که انواع خدمات بهداشتی و درمانی و بخش‌های مراقبت ویژه برای همه بیماران مبتلا به کرونا فارغ از ملیت یا سن آنها ارائه می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای درمان کرونا در زمان حاضر، دارو چندان مهم نیست بلکه نوع مراقبت‌ها، تاثیر دارد، گفت: نباید به مردم اینگونه القا شود که برخی داروها مانند رمدسیویر برای درمان کرونا نوشدارو هستند بلکه اصل کار، مراقبت همه جانبه و دقیق از بیمار است.

بخش جدید روانپزشکی کودک در بیمارستان امین 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره بخش روانپزشکی کودکان و نوجوانان نیز توضیح داد: قبل از تعطیلی این بخش در بیمارستان الزهرا(س)، اقدام به بازسازی یکی از ساختمان‌های بیمارستان امین اصفهان برای این بخش کردیم اما این کار به دلیل درگیر شدن این بیمارستان با بیماری کرونا به تاخیر افتاد و کارگاه آن مدتی تعطیل شد.

چنگیز افزود: ساختمان این بخش در ۲ طبقه در بیمارستان امین اصفهان بر اساس استانداردها ساخته و آماده شد و در زمان حاضر در حال جذب پرستار و نیروی انسانی برای آن هستیم و امیدواریم تا ۲ هفته آینده آغاز به کار کند.

وی درباره داروهای خاص گفت: کمبود برخی از داروها مانند قلم انسولین، کشوری است و فقط مختص به اصفهان نیست.

چنگیز با بیان اینکه دارویی مانند قلم انسولین مشمول تحریم بود و به شدت کشور را دچار مشکل کرد، افزود: مقرر است چند تولید کننده داخلی این دارو را تولید کنند هرچند باید در نظر گرفت که برخی نیز در خرید و مصرف قلم انسولین مراعات نکرده یا از شرایط حاضر سوء استفاده می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در زمان حاضر کمبود داروی خاص در استان نداریم و برخی موارد مربوط به برندهای خارجی است که مشابه داخلی آنها وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پلاسما درمانی را درمان قطعی برای کرونا ندانست و تصریح کرد: این روش از اقدام‌های کمکی برای درمان بیماران مبتلا به کروناست و نیازمند هستیم تا بهبودیافتگان از کرونا برای اهدای پلاسمای خون خود به مرکز انتقال خون مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه فراخوان عمومی برای دریافت پلاسما کارساز نیست، گفت: ما مشخصات همه بیماران مبتلا به کرونا را در اختیار داریم و با آنها در این زمینه تماس می گیریم و بصورت هدفمند آنان را فراخوان می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۰ هزار بازدید از مراکز تهیه و فروش انواع مواد غذایی در اصفهان در رابطه با رعایت دستورهای بهداشتی پس از شیوع بیماری کرونا صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تا کنون ۴۰۰ مورد پلمب واحدهای صنفی را داشتیم و بیشترین مشکل در فروشگاه‌های مواد غذایی مربوط به نانوایی‌ها بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به گشت مشترک مرکز بهداشت، اصناف و استانداری از اداره‌ها و سازمان‌های مختلف، افزود: تعداد واحدها بسیار زیاد و لازم است که خبرنگاران چشم و گوش ما در این زمینه باشند و مردم نیز می‌توانند هرگونه تخلف را به شماره ۱۹۰ گزارش کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه هنوز دستوری برای واکسیناسیون همه کادر درمانی برای آنفلوآنزا صادر نشده است، تصریح کرد: تنها واکسنی که همه کادر درمانی دریافت می‌کنند، هپاتیت است و هنوز برای موارد دیگر چیزی اعلام نشده است.

وی درباره دستگاه ونتیلاتور (دستگاه کمک تنفسی)، نیز گفت: این دستگاه در زمان حاضر توسط شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور تولید می‌شود و نیاز به واردات آن نداریم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار