ایجاد زیرساخت های ضروری برای اجرای یک طرح
برخی از کارشناسان می گفتند که اجرای طرح های مدرن از جمله طرح زوج و فرد، نیاز به زیرساخت های مدرن داشته و با ابزار سنتی نمی توان این اهداف را تحقق بخشید.
کد خبر: ۸۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 30 August 2015
به گزارش تابناک – البرز: جمعیت مرکز استان البرز طی سال‌های اخیر و رسیدن جمعیت این کلانشهر به بالای 2 میلیون نفر، معضل ترافیک نیز به جمع مشکلات این شهرستان اضافه شد.
برای کنترل ترافیک به ویژه ترافیک نوروزی در کرج، طرح هایی به مانند دیگر کلانشهرهای کشور از جمله تهران اجرا شده و می شود که یکی از این طرح ها تردد خودروها به صورت زوج و فرد است.
در این راستا مردم ساکن مرکز استان البرز در اسفند سال 91 برای نخستین‌بار شاهد اجرای طرح تردد خودروها بر اساس زوج و فرد بودند.
این طرح چند سالی است که در پایتخت اجرایی می‌شود و مردم تهران با آن آشنا هستند، اما کرجی‌هایی که سال 91 باید برای نخستین بار این قانون را اجرا می‌کردند، مشکلاتی را متحمل شدند.
اجرای این طرح با مخالفت‌هایی هم روبه‌رو شد. از جمله آنکه در سال دوم اجرای طرح فوق محمد تقی ایرانی فرماندار شهرستان کرج در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر این شهرستان در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گفته بود: برای کنترل ترافیک کرج باید بررسی‌های جامع و کارشناسی انجام شده و راهکارهای لازم پس از کسب نظرات کارشناسان و دستگاه‌های مربوطه اجرایی شود.
وی تاکید می‌کرد: به طور قطع این طرح به تنهایی نمی‌تواند مشکلات مربوط به ترافیک کرج را برطرف کند.
این مسئول معتقد بود: مشکل ترافیک کرج تنها در خیابان‌ها و محورهای مرکزی این شهرستان نیست و بخش مهمی از ترافیک ما مربوط به حاشیه شهر است.
عالی‌ترین مقام اجرایی در کرج تاکید کرد: بنابراین اگر طرح زوج و فرد در مرکز کرج اجرا شود، نمی‌تواند مشکلات ترافیکی حاشیه شهر را برطرف کند.
ایرانی افزود: همچنین بر اساس گزارش‌های موجود، سال 91  که این طرح برای نخستین‌بار در کرج اجرا شد، مردم انتقادهایی نسبت به آن مطرح کرده‌اند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اجرای دقیق و صحیح این طرح نیاز به ابزار و امکاناتی دارد که باید دید نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و همچنین شهرداری برای آنها چه تدابیری را در نظر گرفته‌اند.
بر اساس این گزارش، اگر چه جلسه شورای ترافیک شهرستان کرج با برگزاری این طرح در اسفند 92 مخالفت کرده بود، اما ناگهان مجید سریزدی معاون وقت امور عمرانی استانداری البرز اعلام کرد که طرح زوج و فرد در کرج اجرا می‌شود.
به گفته سریزدی، تصمیم در این خصوص در نهادهای بالادستی اتخاذ شده و شورای ترافیک شهرستان کرج در این زمینه تصمیم‌گیر نبوده است.
سال 93 نیز همین حرف و حدیث‌ها درباره اجرای طرح فوق مطرح شده و سردرگمی مردم کرج را افزایش داده است.
از جمله آنکه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز اعلام کرده بود که طرح زوج و فرد درکلانشهر کرج اجرا نمی‌شود.
سرهنگ همایون شریفی گفته بود: هر چند در ماه‌های گذشته این موضوع در نشست های مختلف اداری مطرح شد، اما به علت عدم همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی این طرح مسکوت ماند.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های مناسب برای اجرای این طرح در کرج وجود ندارد خاطر نشان کرد: یکی ازمهم ترین ابزارها برای اجرای این طرح، تجهیزات الکترونیکی است که در کرج وجود ندارد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز اظهار داشت: انتظار می‌رود با همکاری استانداری البرز و شهرداری کرج هرچه زودتر شاهد خرید و نصب تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک در کرج باشیم.
چند روز بعد از این اظهارات شریفی، احمد افضلی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج از آغاز طرح زوج و فرد در روزهای پایانی سال خبر داده و گفته است: این طرح از 15 اسفند ماه از ساعت 16 لغایت 21 شب اجرایی خواهد شد.
این اظهارات متناقض، موجب شده بود که مردم شهرستان کرج سردرگم بوده و مانند سال‌های گذشته برای تردد در سطح شهر با مشکلات جدی روبه‌رو باشند.
مهمترین انتقادها به اجرای طرح زوج و فرد در روزهای پایانی سال در کرج مربوط به نبود امکانات و زیرساخت های فنی بود.
برخی از کارشناسان می گفتند که اجرای طرح های مدرن از جمله طرح زوج و فرد، نیاز به زیرساخت های مدرن داشته و با ابزار سنتی نمی توان این اهداف را تحقق بخشید.
حال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج از اجرای مقدمات طرح زوج و فرد خودروها در کرج در آینده نزدیک خبر داده است.
علی‌اصغر کمالی‌زاده ظهر امروز در جمع مدیران شهرداری کرج اظهار کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که کلانشهر کرج به آن نیاز دارد، رفع معضل ترافیک است که هم‌اکنون در بسیاری از خیابان‌های کرج وجود دارد.
وی ادامه داد: اگر این معضل را با برنامه‌ریزی و براساس کار کارشناسی مرتفع نکنیم در آینده با مشکلات حادتری در این حوزه مواجه خواهیم شد.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری کرج در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یکی از راهکارهای اساسی برای رفع این معضل اجرای طرح زوج و فرد خودروها است، افزود: در این راستا با خرید تجهیزات کنترل هوشمند در نظر داریم این طرح را به صورت هوشمند در کلانشهر کرج اجرایی کنیم.
وی بیان داشت: این طرح با نیروهای انسانی امکان‌پذیر نیست و به تنهایی دارای مشکلاتی است که نمی‌تواند پاسخگو باشد.
کمالی‌زاده گفت: برای خرید این تجهیزات 6 میلیارد ریال هزینه شده است که این تجهیزات در هسته مرکزی شهر نصب شده و به زودی این مهم اجرایی خواهد شد.
معاون شهردار کرج خاطرنشان کرد: کلانشهر کرج با حجم ورودی و خروجی روزانه خودروهای بسیاری همراه است که لازم است تدابیر اساسی برای رفع بحران ترافیک در کرج اندیشیده می‌شد که یکی از این راهکارها اعمال کردن طرح زوج و فرد خودروها است.
وی اظهار کرد: بخشی از این امکانات و تجهیزات شامل خرید هفت دوربین نظارت ترافیکی در سطح شهر بوده است که در تقاطعات میدان شهدا، میدان شهید آجرلو، میدان توحید، زیرگذر چهارراه طالقانی، چهارراه هفت تیر، میدان آزادگان و بلوار بلال نصب شده است.
کمالی‌زاده نصب این دوربین‌های مداربسته را امکانی برای رصد وضعیت ترافیک و جریان تردد در شهر عنوان کرد و ادامه داد: همچنین کلیه تجهیزات مورد نیاز در این زمینه همچون دوربین‌های نظارت ترافیکی، دوربین‌های ثبت تخلف ورود به محدوده زوج و فرد، تابلوهای VMS خریداری و با هماهنگی پلیس راهور تا پایان سال جاری در محدوده طرح نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار