مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است وزارت راه و شهرسازی از محل اعتبارات ساخت راه های کویری نسبت به بازسازی و آسفالت جاده ورزنه - ندوشن اقدام کند.
کد خبر: ۸۵۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱ 31 May 2020

منصور شیشه فروش با اشاره به موقعیت استراتژیک تالاب بین المللی گاوخونی در فلات مرکزی ایران اظهار داشت: تالاب بین المللی گاوخونی در فاصله حدود ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان و حدود ۳۰ کیلومتری شرق شهر ورزنه واقع شده است.

وی افزود: مساحت گاوخونی ۴۷ هزار هکتار و تقریباً دو برابر مساحت کلان شهر اصفهان است و در سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به لیست تالاب‌های بین المللی افزوده شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به موقعیت اکوسیستمی بسیار حساس و ویژه تالاب گاوخونی برای حوضه زاینده رود تصریح کرد: از سال ۱۳۶۶ جریان پایداری از رودخانه زاینده رود روانه تالاب گاوخونی نشده است و در سال ۱۳۷۷ با احداث سد بر رودخانه «ایزدخواست» در فارس حقابه کشاورزان جرقویه علیا و تالاب گاوخونی از این رودخانه دچار سنگ اندازی شده است.

وی اضافه کرد: حقابه سالانه تالاب بین المللی گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب است که در دو دهه گذشته تأمین نشده است و نیاز است اداره کل محافظت از تالاب‌های محیط زیست کشور نسبت به احیا تالاب گاوخونی به طور جد وارد عمل شود.

شیشه فروش با بیان اینکه تالاب گاوخونی پیکره بزرگ و منحصر به فردی از گونه‌های گیاهی و جانوری بوده است، عنوان داشت: امروزه تعداد بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب بین المللی گاوخونی در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته‌اند و از ۲۰ هزار قطعه پرنده به ۱۳۷ پرنده کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر احیای تالاب گاوخونی توسط وزارت محیط زیست کشور گفت: با توجه به وزش بادهای شرقی-غربی این منطقه به عنوان کانون گردو غبار تبعات بسیار ناگواری برای محیط زیست و شعاع هزار کیلومتری آن از جمله پایتخت ایران را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به آسفالت نامطلوب ورزنه به تالاب گاوخونی هم اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: جاده شهر ورزنه به ندوشن به طول ۸۰ کیلومتر است که در سال گذشته ۸ کیلومتر از طرف استان اصفهان و ۲۵ کیلومتر هم از طرف استان یزد روکش آسفالت انجام شده است.

وی افزود: لازم است وزارت راه و شهرسازی از محل اعتبارات ساخت راه‌های کویری نسبت به آسفالت این جاده مهم که محل تردد گردشگران بسیاری است و برای پیشگیری از حوادث جاده‌ای اقدام کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار