استاد علوم تربیتی و رفتاری دانشگاه آزاد اصفهان گفت: برای بهبود آموزش از طریق فضای مجازی و اثربخشی یادگیری بویژه در دانش‌آموزان، تهیه محتواهای متناسب و مناسب الکترونیکی باید جدی گرفته شود.
کد خبر: ۸۵۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ 15 May 2020

پریسا خانعلی افزود: محتواهای الکترونیکی متناسب مانند محتواهای قابل ارسال، هوشمند و ساختاریافته بر پایه نرم‌افزارهای مفید، سطح یادگیری دانش آموزان را بالا می‌برد و البته معلمان هم باید با انطباق بیشتر خود با فضای مجازی، با شناخت مزایا و نقاط قوت از آن بدرستی استفاده کنند.

وی کمبود زیرساخت‌های فنی، آشنایی کم نسل پشین معلمان با برنامه‌های فضای مجازی امروزی و وجود نظام آموزشی یک سویه را مهم‌ترین چالش‌های آموزش الکترونیکی دانست و اظهارداشت: توسعه شبکه‌هایی در کشور برای حمایت و پشتیبانی از آموزش مجازی تاثیرات بهتری برای دانش‌آموزان به همراه خواهد داشت.

استاد علوم تربیتی و رفتاری دانشگاه آزاد اصفهان، کاهش استرس و فشارهای روانی در دانش‌آموزان، افزایش سرعت در انتقال اطلاعات و داده‌ها، ارزشیابی راحت‌تر از آموخته‌ها و صرفه جویی در زمان و کاهش خطر برای فرزندان در بحران‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا را از جمله مزایای آموزش الکترونیکی برشمرد.

خانعلی خاطرنشان کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که بر اساس فرایند و الگوهای یادگیری و تربیتی، آموزش الکترونیکی را نمی‌توان بطور کامل جایگزین آموزش حضوری در کلاس درس دانست و آن را باید بعنوان نقش مکمل در نظر گرفت بویژه در کشور ما که محصلان کمتر با این روند و فرایند آشنایی داشته‌اند و ممکن است تا مدتی برای وفق دادن خود با آن زمان نیاز باشد.

وی اضافه کرد: آموزش الکترونیکی برای آن دسته از افرادی که به دلایلی مانند محدودیت‌های زمانی و مکانی و یا به دلیل هزینه امکان یادگیری حضوری و معمول را ندارند فرصت‌های یادگیری فراهم می‌کند، اما اثربخشی دوره‌های حضوری بویژه در مباحث تربیتی از آموزش‌های مجازی بیشتر است.

استاد علوم تربیتی و رفتاری دانشگاه آزاد اصفهان ، همکاری بیشتر والدین با کودکان برای یادگیری را لازم دانست و گفت: بویژه در فرایند آموزش‌های مجازی، پدر و مادر باید بیشتر مراقب فرزندان باشند تا ذهن و فکر او به درس و کلاس معطوف باشد.

خانعلی ادامه داد: والدین همچنین باید در فرایند آموزش مجازی، مسوولیت پذیری را به فرزندان بیاموزند به این معنا که دانش آموز یاد بگیرد که عدم حضور او در کلاس نباید دلیلی بر بی نظمی و بازیگوشی باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار