مدیرکل انتقال خون اصفهان از دریافت پلاسمای اهدایی 35 نفر از بهبودیافتگان کرونا در مرکز انتقال خون خواجو خبر داد و گفت: پلاسماهای دریافتی ذخیره سازی و در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۴۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ 12 May 2020

مجید زینلی افزود: از هفته گذشته که این مرکز آمادگی خود را برای دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کرونایی اعلام کرد روزانه بطور متوسط سه تا چهار نفر برای این کار نیک به مرکز مراجعه کردند.

وی اضافه کرد: اهدای پلاسمای خون از افرادی دریافت می‌شود که از زمان بهبودی آنها به کرونا حداقل  ۲۵ تا ۳۰ روز گذشته باشد.

مدیرکل انتقال خون اصفهان افزود: اهدای پلاسما از اهدای خون راحت‌تر است، زیرا گلبول‌های قرمز به بدن بر می‌گردد و فقط زردابه خون دریافت می‌شود.

وی حداکثر زمان اهدای پلاسما را بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه ذکر کرد و گفت: کم‌خونی و  ضعف بدنی موضوعی کامل بی ارتباط با اهدای پلاسماست زیرا دستگاه جداسازی پلاسما از خون مجهز به دو خط مجزاست به این صورت که از یک طرف، خون از بدن فرد خارج می‌شود و از طرف دیگر پلاسمای خون جداسازی می‌شود و مجدد خون به بدن اهدا کننده بر می‌گردد.

وی تاکیدکرد: در واقع به هیچ عنوان حجم قابل توجهی از خون در زمان اهدا پلاسما از بدن خارج نمی‌شود و فقط پلاسمای خون جداسازی می‌شود.

زینلی با اشاره به اینکه با اهدای پلاسما به مبتلایان کرونا احتمال بهبود مبتلایان بیشتر می‌شود تاکید کرد: باید سطح آنتی بادی در بدن بهبودیافتگان به حد قابل قبولی برسد تا بتوان از پلاسمای جداسازی شده آنان برای درمان مبتلایان استفاده کرد.

وی به بیماران بهبودیافته کرونایی اطمینان داد که اهدای پلاسما هیچ خطری برای آن‌ها ندارد و تقاضا کرد با مراجعه به مرکز انتقال خون استان با اهدای پلاسمای خون به بیماران کرونایی بستری در بیمارستان کمک کنند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان افزود: باید بتوانیم ذخایر پلاسما و فرآورده‌های درمانی مناسبی برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ داشته باشیم.

زینلی با اشاره به شیوه پذیرش و دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کرونا افزود: داوطلبان اهدای پلاسما، معاینه و مشاوره می‌شوند و پس از انجام برخی آزمایشات اولیه در صورت دارا بودن شرایط لازم از آنان پلاسما دریافت می‌شود.

وی از فعالیت مرکز خواجوی انتقال خون اصفهان در ایام ماه رمضان از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ و ۲۱ تا ۲۴:۳۰ برای پذیرش و دریافت خون اهداکنندگان خبر داد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار