مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری استان در زمستان گذشته به دلیل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی است، گفت: احتمال می رود طی بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۱.۵ تا ۲ درصد نرخ بیکاری در استان اصفهان رشد یافته و احتمالا به ۱۳ درصد برسد.
کد خبر: ۸۴۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲ 09 May 2020

محسن نیرومند با بیان اینکه نرخ بیکاری فصل زمستان در استان اصفهان ۱۰.۶ درصد است، اظهار کرد: نرخ بیکاری زمستان در اصفهان نسبت به زمستان سال ۱۳۹۷ که ۱۲.۴ درصد بود، حدود ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

وی با دلیل کاهش نرخ بیکاری اصفهان را کاهش نرخ مشارکت عنوان کرد و گفت: در زمستان ۹۷ نرخ مشارکت استان اصفهان ۴۴ درصد بود، در حالیکه این نرخ در زمستان ۹۸ به ۴۱.۵ درصد رسید و این بدین معناست که افراد متقاضی کار در استان به دلایلی مانند پیدا کردن راه درآمد دیگر همچون ورود به بازار بورس و ... کمتر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان توضیح داد: به طور معمول با کاهش نرخ مشارکت، نرخ بیکاری نیز کمتر خواهد شد، اما کاهش نرخ مشارکت در اصفهان به این دلیل است که اقدام خاصی در جهت اشتغال استان انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه به طور قطع نرخ بیکاری استان در بهار امسال به دلیل کرونا افزایش می یابد و گواه این ادعا افزایش تقاضا افراد برای دریافت بیمه بیکاری است، تصریح کرد: مطابق پیش بینی ها و بر اساس تعداد افراد ثبت نام کننده برای بیمه بیکاری احتمال می رود طی بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بین ۱.۵ تا ۲ درصد نرخ بیکاری در استان اصفهان رشد یافته و احتمالا به ۱۳ درصد برسد.

نیرومند درباره برنامه ها و سیاست های استان برای حفظ اشتغال و ممانعت از تعدیل نیرو، معتقد است: در حال حاضر باید از بحرانی تر شدن شرایط موجود جلوگیری کنیم و قرار است از سوی دولت تسهیلاتی به واحدهای تولیدی، کارخانجات و دیگر بخش ها همچون واحدهای صنعتی کشاورزی و ورزشگاه ها تخصیص یابد تا از اخراج کارگران آنها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه هنوز سهم استان اصفهان از تسهیلات ۷۵ هزار میلیاردی دولت مشخص و ابلاغ نشده است، اظهار کرد: تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد نمی توان بررسی کرد این وعده و تسهیلات چه تاثیری بر واحدهای صنعتی و تولیدی خواهد داشت، البته بنابر این وعده بسیاری از افرادی که برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده بودند با اصرار کارفرمایان خود، از این درخواست انصراف دادند تا بتوانند در آینده از این تسهیلات استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: تا زمانیکه این اعتبار پرداخت نشود نمی توان از تاثیر آن سخت گفت، امروز دولت سیاست های خوبی برای حفظ اشتغال و ایجاد اشتغال در نظر گرفته؛ اما مهم اجرای این برنامه ها است.

وی با بیان اینکه متاسفانه شیوع کرونا موجب سقوط بهای نفت به پایین ترین رقم خود شد، تصریح کرد: با توجه به آسیب صنایع و بخش خدمات از کرونا، بعد از کنترل شرایط به طور قطع چند ماهی طول می کشد تا شرایط این بخش ها بهتر شود و امیدواریم با اجرای درست طرح فاصله گذاری هوشمند و همزیستی درست با کرونا، با فعالیت دوباره این صنایع، نرخ بیکاری استان دوباره روندی نزولی به خود بگیرد.

نیرومند با تاکید بر اینکه حفظ و تثبیت اشتغال ۱۰۰ هزار نفر طی سال جاری در کل استان برنامه ریزی شده است، گفت: در شرایط کنونی به جای اشتغال جدید باید سرمایه های موجود حفظ شود و در کارگروه اشتغال سهم هر دستگاه مشخص شده است.

وی همچنین اضافه کرد: مطابق برنامه پیش از شیوع کرونا قرار بود در سال ۱۳۹۹ در استان اصفهان ۶۳ هزار شغل جدید ایجاد کنیم تا بتوانیم نرخ بیکاری خود را ثابت نگه داریم، البته امروز شرایط اندکی متفاوت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان درباره تاثیر نرخ تورم بر تثبیت اشتغال، معتقد است: نرخ تورم تاثیر معکوس بر اشتغال دارد و بالا رفتن تورم باعث روان شدن اقتصاد و معاملات می شود، بنابراین نمی توان با قطعیت بگوییم افزایش تورم باعث ریزش نیروی کار می شود البته افزایش تورم موجب کاهش قدرت خرید مردم و رکود واحدهای تولیدی خواهد شد، اما تاثیر مستقیمی بین تورم و بیکاری وجود ندارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :