اجرای طرح زوج و فرد در کرج، مدام امروز و فردا می‌شود
اگر چه جلسه شورای ترافیک شهرستان کرج با برگزاری این طرح در اسفند 92 مخالفت کرده بود، اما ناگهان معاون وقت امور عمرانی استانداری اعلام کرد که طرح زوج و فرد در کرج اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹ 26 February 2015
به گزارش تانباک – البرز: با افزایش جمعیت مرکز استان البرز طی سال‌های اخیر و رسیدن جمعیت این کلانشهر به بالای 2 میلیون نفر، معضل ترافیک نیز به جمع مشکلات این شهرستان اضافه شد.
مسئولان استان البرز و مدیران کرج برای رفع این معضل راهکارهای مختلفی را در دستور کار قرار داده‌اند که در این راستا سال گذشته مردم ساکن مرکز استان البرز در اسفند سال 91 برای نخستین‌بار شاهد اجرای طرح تردد خودروها بر اساس زوج و فرد بودند.
این طرح چند سالی است که در پایتخت اجرایی می‌شود و مردم تهران با آن آشنا هستند، اما کرجی‌هایی که سال 91 باید برای نخستین بار این قانون را اجرا می‌کردند، مشکلاتی را متحمل شدند.
سال گذشته اجرای این طرح با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد. از جمله آنکه محمد تقی ایرانی فرماندار شهرستان کرج در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر این شهرستان در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گفته بود: برای کنترل ترافیک کرج باید بررسی‌های جامع و کارشناسی انجام شده و راهکارهای لازم پس از کسب نظرات کارشناسان و دستگاه‌های مربوطه اجرایی شود.
وی تاکید می‌کرد: به طور قطع این طرح به تنهایی نمی‌تواند مشکلات مربوط به ترافیک کرج را برطرف کند.
این مسئول معتقد بود: مشکل ترافیک کرج تنها در خیابان‌ها و محورهای مرکزی این شهرستان نیست و بخش مهمی از ترافیک ما مربوط به حاشیه شهر است.
عالی‌ترین مقام اجرایی در کرج تاکید کرد: بنابراین اگر طرح زوج و فرد در مرکز کرج اجرا شود، نمی‌تواند مشکلات ترافیکی حاشیه شهر را برطرف کند.
ایرانی افزود: همچنین بر اساس گزارش‌های موجود، سال 91  که این طرح برای نخستین‌بار در کرج اجرا شد، مردم انتقادهایی نسبت به آن مطرح کرده‌اند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اجرای دقیق و صحیح این طرح نیاز به ابزار و امکاناتی دارد که باید دید نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و همچنین شهرداری برای آنها چه تدابیری را در نظر گرفته‌اند.
بر اساس این گزارش، اگر چه جلسه شورای ترافیک شهرستان کرج با برگزاری این طرح در اسفند 92 مخالفت کرده بود، اما ناگهان مجید سریزدی معاون وقت امور عمرانی استانداری البرز اعلام کرد که طرح زوج و فرد در کرج اجرا می‌شود.
به گفته سریزدی، تصمیم در این خصوص در نهادهای بالادستی اتخاذ شده و شورای ترافیک شهرستان کرج در این زمینه تصمیم‌گیر نبوده است.
امسال نیز همین حرف و حدیث‌ها درباره اجرای طرح فوق مطرح شده و سردرگمی مردم کرج را افزایش داده است.
از جمله آنکه 10 روز قبل رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز اعلام کرد که امسال طرح زوج و فرد درکلانشهر کرج اجرا نمی‌شود.
سرهنگ همایون شریفی گفته بود: هر چند در ماه‌های گذشته این موضوع در نشست های مختلف اداری مطرح شد، اما به علت عدم همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی این طرح مسکوت ماند.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های مناسب برای اجرای این طرح در کرج وجود ندارد خاطر نشان کرد: یکی ازمهم ترین ابزارها برای اجرای این طرح، تجهیزات الکترونیکی است که در کرج وجود ندارد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز اظهار داشت: انتظار می‌رود با همکاری استانداری البرز و شهرداری کرج هرچه زودتر شاهد خرید و نصب تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک در کرج باشیم.
چند روز بعد از این اظهارات شریفی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج از آغاز طرح زوج و فرد در روزهای پایانی سال خبر داده و گفته است: این طرح از 15 اسفند ماه از ساعت 16 لغایت 21 شب اجرایی خواهد شد.
احمد افضلی با اعلام این خبر گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بعضاً شاهد ترددهای غیر ضروری خودروها در سطح شهر مخصوصا مراکز خرید هستیم که مشکلات ترافیکی زیادی را به بار می‌آورد.
وی افزود: در حال حاضر زیر ساخت‌های اجرای این طرح ترافیکی انجام شده و با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی طرح زوج و فرد از 15 اسفند ماه جاری تا پایان سال از ساعت 16 لغایت 21 در نقاط اصلی شهر برگزار خواهد شد.
 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج با اشاره به اینکه این طرح در سال آینده به صورت دائمی اجرایی خواهد شد، گفت: تابلوهای تعیین محدوده طرح ترافیک (زوج و فرد خودروها) امسال به صورت دایمی نصب خواهد شد و با آغاز سال جدید، پس از خرید و نصب کامل دوربین‌های مدار بسته توسط مرکز کنترل ترافیک و انجام هماهنگی های لازم با استانداری، فرمانداری و پلیس راهور استان، طرح مذکور به صورت دایمی اجرا می‌شود.
افضلی یادآورشد: مدیریت شهری کرج تمهیداتی جهت جلوگیری از تردد غیر ضروری خودروها در شبکه معابر شهری اندیشیده است تا با کاهش ترافیک و اعمال مدیریت لازم در این حوزه، ارتقای سطح سلامت اجتماعی و شهری را در سطح شهر شاهد باشیم.
وی ضمن مثبت ارزیابی کردن طرح زوج و فرد در سال های گذشته اذعان کرد: در سال گذشته طی ارزیابی که داشتیم 70 درصد از شهروندان و رانندگان از برگزاری این طرح و برقراری نظم در سطح شهر ابراز رضایت داشتند که فرآیند بسیار خوبی داشت.
افضلی در پایان گفت: با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته اجرای این طرح با استفاده از نیروهای فیزیکی بود و پلیس به صورت مستقیم با مردم ارتباط داشت، اگر بتوانیم در سال آینده این طرح را به صورت مکانیزه اجرایی نمائیم قطعا نتایج بسیار خوبی حاصل خواهد شد.
این اظهارات متناقض، موجب شده که مردم شهرستان کرج سردرگم بوده و مانند سال‌های گذشته برای تردد در سطح شهر با مشکلات جدی روبه‌رو باشند.
حال چند روز بعد از آنکه گفته می‌شد، طرح زوج و فرد در کرج اجرا شده و حتی ساعت و تاریخ آغاز طرح نیز اعلام شده بود، امروز یکی از مسئولان استان البرز خبر از بررسی طرح فوق می‌دهد.
دبیر شورای ترافیک استان البرز با بیان اینکه پلیس محدودیت هایی برای اجرای طرح زوج و فرد دارد، گفت: اجرای این طرح برای روزهای پایانی سال در دست بررسی قرار دارد.
مجتبی عسگری تاکید کرده که اجرای این طرح هنوز قطعی نشده است.
به نظر می‌رسد برای اجرای این طرح حداقل باید 10 مدیر نظر بدهند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار