بررسی آمار و گزارش‌های مربوط به تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که این نرخ برای خانوارهای شهری استان اصفهان نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر است.
کد خبر: ۸۰۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ 29 December 2019

درصد تغییرشاخص قیمت کل کالاها وخدمات مصرفی خانوارهای کشور بنا به آمار منتشر شده در درگاه ملی آمار کشور  نشان می‌دهد این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۸.۲۷ درصد و برای خانوارهای ساکن استان اصفهان ۶.۲۶  درصد محاسبه شده  که این میزان  ۲.۰۱ درصد کمتر از میانگین کشوری  و از بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه کشور که مربوط به استان ایلام با (۹,۳۳ درصد) است ۳.۰۷ درصد کمتر است.

در این گزارش نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۸ نیز برای خانوارهای کشور به عدد ۴۰ درصد و در استان اصفهان به ۳۶.۸ رسید که نشان از تورم کمتر در استان در مقایسه با میانگین کشوری است. در این شاخص نیز نرخ تورم ۱۲ماهه استان اصفهان۱۱.۸ درصد کمتر از بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه که مربوط به استان ایلام (۴۸.۶ درصد)  کمتر است.

عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری در آذر ماه ۱۳۹۸ (۱۰۰=۱۳۹۵ ) به ۱۹۲.۶  برای شهروندان اصفهانی به ۱۸۳.۸ رسید که نسبت به ماه قبل در کشور ۳.۰ درصد افزایش و در اصفهان ۳.۱ درصد را  نشان میدهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان آذربایجان غربی با ۶.۲ درصد افزایش که نرخ تورم شهر اصفهان نسبت به آن  ۳.۱ از آن کمتر است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۲۷.۶ درصد و برای شهروندان استان اصفهان ۲۵.۹ درصد است. در این شاخص نیز اصفهان با ۱.۷ درصد از بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری کشور که مربوط به استان ایلام (۳۳.۰ درصد) است وضعیت نسبتا بهتر دارد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی کشور نیز ۲۸.۹ درصد و برای روستاییان استان اصفهان به ۳۳.۳درصد رسید. در این شاخص نیز اصفهان با ۴.۷ درصد از بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی کشور که مربوط به استان ایلام (۳۸.۰ درصد) است وضعیت نسبتا بهتری دارد.

بررسی جدول تورم نقطه به نقطه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان های کشور در ۹ ماه نخست سال جاری نشان می دهد که بیشترین تفاوت نرخ تورم در میان کالاها و خدمات مصرفی برای استان اصفهان نسبت به متوسط کشوری مربوط به گروه دخانیات است.

نرخ تورم این گروه کالایی در ۱۲ ماه منتهی به آذر سال ۹۸ در کشور ۶.۰ درصد  و  در استان اصفهان به ۱۵.۵ درصد رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان دلیل بالاتر بودن نرخ تورم دخانیات، ورود حجم عظیمی از آن به شکل قاچاق به کشور است.

پس از دخانیات بیشترین تفاوت نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آذر سال ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل در کشور مربوط به گروه های 'هتل و رستوران است به طوریکه نرخ تورم این دسته در سطح کشور ۳۵.۳ درصد و در استان اصفهان ۴۱.۵ درصد می باشد.

مقایسه این آمار و ارقام نشان می دهد که از نظر بیشترین میزان نرخ تورم، الگوی کشوری در استان اصفهان حاکم است اما از نظر کمترین نرخ تورم، این موضوع صدق نمی‌کند و پایین تر بودن نرخ تورم گروه ' مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها' در این استان در مقایسه با کشور، گویای کمتر بودن هزینه مسکن است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار