رئیس ‌میراث‌فرهنگی کاشان:
تابناک: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان گفت: ‌خانه استاد کمال‌الملک در روستای کله (زادگاه استاد کمال‌الملک) در قالب طرح خانه‌های ایرانی مرمت می‌شود.
کد خبر: ۷۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 18 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، محسن جاوری درباره مرمت خانه استاد کمال‌الملک اظهار داشت: هم‌زمان با سالروز وفات استاد کمال‌الملک نقاش شهیر کاشانی مرمت خانه استاد با اعتباری بالغ بر 250 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی شروع می‌شود.

وی با تاکید بر‌اینکه این خانه محل تولد یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ ایران بوده و حفظ خانه محل تولد این استاد، امری ضروری است، افزود: تاریخ ساخت این بنا مربوط به دوره قاجار بوده و با توجه به سال تولد استاد، به قبل از تاریخ 1226هجری شمسی بر‌می‌گردد، ولی این بنا در سال‌های قبل تغییراتی از جمله در بدنه‌های بیرونی و اتاق 5 دری، پیدا کرده است‌.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: خانه کمال‌الملک مانند اغلب خانه‌های منطقه به صورت باغ‌خانه احداث شده، که حدود 80 درصد از مساحت کل زمین به باغ‌خانه اختصاص داشته و در ضلع شمال در یک ردیف فضاهای سرپوشیده خانه بنا شده‌اند.

وی تصریح کرد: استاد کمال‌الملک در همین خانه متولد شده که هنوز پا برجا مانده، بنای مذکور سال‌ها بعد توسط فردی از خانواده صالح (از خانواده‌های قدیمی و معروف کاشان) خریداری و به آموزش و پرورش هدیه شده و به عنوان مدرسه روستای کله مورد استفاده بوده است.

جاوری خاطرنشان کرد: این خانه چند سالی بوده که به عنوان نمایشگاه مردم‌شناسی روستا و اسناد تاریخی مدرسه تاریخی صالح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد‌مهدی قاضی، کارشناس ناظر پرژه مرمتی این خانه اظهار داشت: نحوه اجرا به صورت مشارکتی با مالک خانه بوده که بیشتر آیتم‌‌های اجرائی مربوط به استحکام‌بخشی، کف‌سازی، نماسازی و بدنه‌سازی حیاط و ساماندهی فضاهای داخلی است.

وی افزود: بدنه‌سازی و قاب‌سازی حیاط، مرمت و اصلاح کف فرش سنگی حیاط، مرمت کف و بدنه زیر‌زمین، اجرای کانال ناکش برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، اجرای مجدد کاهگل در بدنه‌های مورد نیاز، از دیگر اقدامات مرمتی مهمی بوده که در خانه تاریخی کمال‌الملک انجام می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، خانه کمال‌الملک در تاریخ 19مرداد‌ماه سال 1384 با شماره 12973 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار