تابناک: مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در دوره زمانی بلند مدت 23 ساله اخیر، استان اصفهان فقط یک روز بدون گرد و خاک داشته است.
کد خبر: ۷۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 09 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مجید بیجندی روز یکشنبه در اولین نشست خود با خبرنگاران، با بیان اینکه وضعیت گردو خاک در تیر ماه 94 بسیار بحرانی تر از تیر 93 بوده است، افزود: وضع گرد و خاک در بهار 94 بر اساس شاخص دید، بحرانی و نسبت به بلند مدت نگران کننده بود.

وی با بیان اینکه هواشناسی تنها ارگانی است که پدیده گرد و غبار را از سالها قبل رصد کرده است، اظهار داشت: بیشترین تعداد ایستگاههای هواشناسی در این استان وجود دارد و از این نظر بزرگترین هواشناسی کشور هستیم.

وی گفت: گرد و خاک در غرب و جنوب غرب استان منشا خارجی دارد اما در شرق، مرکز و شمال استان دارای منشا داخلی است.

بیجندی خاطر نشان کرد: در بروز پدیده گرد و غبار عربستان، عراق، افغانستان و... از سالهای گذشته نقش داشته اند اما در سالهای اخیر در اثر بروز خشکسالی و وقوع جنگ ها، شرایط بدتری بوجود آمده و منبع گرد و خاک خارجی تشدید شده است.

وی با بیان اینکه دشت سجزی، انارک، نایین، ورزنه و گاوخونی به عنوان منابع داخلی استان ما را گرفتار گرد و خاک کرده است، افزود: کاهش بارندگی ها، قلع و قمع جنگل ها و درختان و فضای سبز دلیلی شده که وضعیت بارشی و کانون های داخلی به عنوان پتانسیل قوی در ایجاد گرد و خاک ذکر شود و در مبانی سنجش گرد و غبار مورد ملاحظه قرار گیرد.

بیجندی با بیان اینکه در مفاهیم و اصطلاحات هواشناسی واژه ای تحت عنوان ریز گرد وجود ندارد، تصریح کرد: ریزگرد یک واژه جعلی است و گرد و خاک و گرد و غبار صحیح است.

وی گفت: به ذرات کوچک و با قطر 5 میکرون که توسط باد جابه جا می شود گرد و غبار گفته می شود و این ذرات از طریق نایژکها وارد خون می شوند و متاسفانه بسیاری از بیماریهایی که امروز در سطح کشور شایع شده از گردو غبار های ریز ناشی می شود.

بیجندی با بیان اینکه هواشناسی تنها دستگاهی است که در شرایط فعلی می تواند در مدیریت بحران به کشور و استان اصفهان بصورت ویژه کمک کند، افزود: بحران های آب، گردو غبار و آلودگی هوا امروز به سه بحران اصلی کشور و استان اصفهان تبدیل شده و ما در هر سه حوزه صاحب نظر و صاحب فتوا هستیم.

وی افزود: گستردگی وظایف هواشناسی در حوزه های پژوهشی، علمی و تحقیقاتی و همچنین اجرایی است و این دو بال قدرتمند توان هم افزایی و خدمت به مردم را برای ما فراهم کرده است.

بیجندی با بیان اینکه مرکز ملی ازن سنجی اصفهان تنها مرکز خاورمیانه است، اظهار کرد: مرکز ملی خشکسالی اصفهان نیز به عنوان تنها مرکز در کشور، خشکسالی کشور را بر اساس مساحت منطقه ای و شهرستان به شهرستان و بخش به بخش پایش و به مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز ارائه می کند.

وی با بیان اینکه سازمان های هواشناسی و هواپیمایی کشوری جزو معدود سازمانهای کشور هستند که قوانین خارجی و بین المللی در آن معتبر و اجرایی است، افزود: هواشناسی از سازمانهای حاکمیتی و جزو معدود سازمانهایی است که بر اساس استاندارد ها و قوانین کشور و بر اساس استانداردهای جهانی و بین المللی (wmo) که تحت نظر سازمان ملل متحد برنامه ریزی و ابلاغ می شود فعالیت می کند.

وی با تاکید برنقش مهم هواشناسی در زمینه های مختلف اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش شهروندان در زمینه آخرین وضعیت آب و هواگفت: از سلسله مباحث رسانه ای که تدوین شده قصد داریم سالانه چهار نشست رسانه ای به فراخور حال استان و اتفاقاتی که در مجموعه هواشناسی رخ می دهد برگزار کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه خبرنگاران و رسانه ها نقشی مهم در اطلاع رسانی به موقع اخبار و وقایع مربوط به هواشناسی بر عهده دارند، خاطر نشان کرد :هواشناسی استان اصفهان برای اولین بار در کشور قصد بکارگیری خبرنگاران تخصصی در حوزه هواشناسی را دارد.

وی با بیان اینکه حوزه هواشناسی به اطلاع رسانی خاص نیاز دارد، تصریح کرد: در جهت اطلاع رسانی سریع و به موقع به مردم برای همکاری با خبرنگارانی که بطور تخصصی و ویژه مسائل مربوط به هواشناسی را رصد می کنند استقبال می کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان به ارائه اپلیکیشن تخصصی هواشناسی اشاره کرد و گفت: این اپلیکیشن با استفاده از توان فنی داخلی و تکیه بر توانمندی های متخصصان برجسته هواشناسی اصفهان تهیه شده است.

بیجندی به نرم افزار اندروید اختصاصی هواشناسی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: نرم افزار اختصاصی هواشناسی استان اصفهان با هدف ارائه سریع و مناسب وضعیت جوی استان و آلودگی هوای شهر اصفهان در اداره کل هواشناسی استان تهیه شده است و قابلیت دریافت از پورتال هواشناسی استان اصفهان را دارد.

وی با بیان اینکه این اپلیکیشن در بعضی از قابلیت ها جهانی است و در هیچ نقطه دنیا نمونه مشابهی ندارد، اظهار کرد: به زودی این اپلیکیشن به عنوان اپلیکیشن سازمان هواشناسی کل کشور ارائه خواهد شد.

بیجندی به وضعیت بارش در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: اکثر نقاط استان بجز غرب استان ،در زیر خط تراز ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه هواشناسی تنها دستگاهی است که بطور مستمر وضعیت هوا، بارش ها و خشکسالی ها را مورد رصد قرار می دهد، گفت : در سال آبی جاری ( از اول مهر ماه تا پایان شهریور سال بعد ) بارش ها از سمت بارش های جامد به سمت بارش های مایع سوق پیدا کرده است و میزان بارش برف در سرچشمه های کوهرنگ وضعیت خوبی نداشت.

وی به سنجش میزان بارش ها بر اساس شاخص های spi , spei اشاره کرد و افزود : شاخص spi فقط بر مبنای بارش تحلیل و خروجی ارائه می کند اما شاخص spei تبخیر و تعرق را علاوه بر بارش تحلیل و بررسی می کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار