تابناک: ساعتی پیش زاون قوکاسیان منتقد سینمای ایران و آبروی فرهنگ اصفهان با بدرقه دوستان و شاگردانش در خاک و در کنار هم کیشان خود آرام گرفت.
کد خبر: ۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱ 23 February 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از مهر، شاگردانش با شال گردن‌های سفید و عکس کوچکی از چهره خندان استادشان سر قرار حاضر شده‌ بودند. آنها این بار برای حضور در کلاس تاریخ سینما نیامده بودند بلکه برای آخرین وداع با زاون قوکاسیان و آن هم روبروی خانه هنرمندان اصفهان آمده بودند،هنوز باور نداشتند که استادشان دیگر در بین آنها نیست.

حضور اساتید بزرگ سینمای ایران از جمله علیرضا رضا داد (دبیر جشنواره بین‌المللی فجر)، محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما)، محمدرضا اصلانی (مستند ساز)، هوشنگ حریرچیان (بازیگر)،عمار تفتی (بازیگر سینما و تلویزیون)، حسن اکلیلی (بازیگر)، جعفر پناهی ( کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس)، احمد طالبی‌نژاد (نویسنده و منتقد سینما) و مدیران و مسئولان شهر اصفهان در آئین خاکسپاری زاون قوکاسیان التیامی بر غم از دست دادن پدر سینمای فیلم کوتاه ایران بودند.

هیچ کس حق نداشت بلند گریه کند چرا که سکوت بزرگ‌ترین احترام به پیشگاه زاونی که دیگر در بین همراهانش نیست، بود.

زاون مرد چند وجهی سینمای ایران بود

ابراز علاقه و تاسف بزرگان سینمای ایران در غم از دست دادن زاون قوکاسیان از نقطه نقطه خانه هنرمندان به گوش می‌رسید و در این میان محمدمهدی عسگرپور ،مدیرعامل خانه سینمای ایران که یکی از سخنرانان آئین بدرقه قواکاسیان تا آرامگاه ابدی‌اش بود زاون را مرد چند وجهی سینمای ایران توصیف کرد و بیان داشت: از این پس در بین اهالی سینمای ایران کمتر کسی را می‌توان یافت که همه ویژگی‌های زاون را داشته باشد.

وی که معتقد است زاون قوکاسیان تمام عمر خود را در پی طلب علم گذراند، ابراز داشت: زاون در عین سادگی استادی مسلط و محقق و انسانی شریف بود.

شاگردان زوان نهال فرهنگ و هنر ایران را آبیاری می‌کنند

علیرضا رضا داد، دبیر جشنواره بین‌المللی فجر نیز که از دیگر سخنوران آئین خاکسپاری زاون قوکاسیان بود دانشجویان زاون را نهالان نوپای سینمای کشور دانست و افزود: شاگردانی که زیر دست زاون تربیت شده باشند می‌توانند به خوبی نهال فرهنگ و هنر کشور را آبیاری کنند.

وی که بر این باور است زاون قوکاسیان برای اغلب فیلمسازان ایرانی، منتقد و مشاوری شفیق و برای تاریخ سینمای ایران واقعه‌نگاری دقیق بود، گفت: این هنرمند بزرگ با برجای گذاشتن آثاری قابل اعتنا و خاطراتی بیاد ماندنی، شاید از جمع دنیایی ما رفته باشد اما از شمار چهره‌های مهم و موثر سینمای ایران حذف نخواهد شد.

زاون

دبیر جشنواره بین‌المللی فجر ادامه داد: از نشانه‌های پربارفعالیت او این نشانه بس که تا همین اواخر به ضبط تصویری تاریخ سینمای ایران در موزه سینما مشغول بود؛ اثری که مرجع و مأخذ بسیاری از تحقیقات آینده قرار خواهد گرفت.یادش باقی و جایش نزد همه ما خالی خواهد ماند.

اصغر شاهزیدی استاد موسیقی اصفهان نیز که برای آخرین وداع با زاون آمده بود با خواندن چند بیت به یاد بود زاون حال و هوای این مراسم را محزون‌تر کرد.

کتاب سینمای ایران قوکاسیان رونمایی می‌شود

سید مهدی سیدین نیا، رئیس حوزه هنری اصفهان نیز در این آئین از مهربانی و ادب پدر سینمای کوتاه ایران سخن گفت و ادامه داد: زاون قوکاسیان هیچگاه به هیچ دین و آئینی بی احترامی نمی‌کرد و همیشه برای ارزش‌ها و آداب اطرافیانش ارزش قایل بود.

او که زاون را انسانی مظلوم توصیف کرد، اظهار داشت: زاون قوکاسیان مظلومانه در بین ما زندگی کرد و مظلومانه از بین ما رفت.

سیدین نیا در ادامه با اشاره به رونمایی از کتاب سینمای ایران زاون قوکاسیان در آینده‌ای نزدیک خبر و داد و بیان داشت: کاش این اثر در زمان زنده بودن این استاد بزرگ رونمایی می‌شد.

قوکاسیان وامدار هیچ کس نبود

علی قاسم زاده، رییس سازمان فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر زاون قوکاسیان را آبرو و اعتبار سینمای اصفهان و بزرگ‌ترین سرمایه سینمای این شهر در بعد ملی و بین‌المللی عنوان کرد و بیان داشت: مهم‌ترین ویژگی این هنرمند فرهیخته نگاه تخصصی و کار تخصصی در هنر و سینما بود و با نگاهی علمی و به دور از وابستگی به فرد و یا نهادی و وام دار بودن به کسی فعالیت خود را انجام می‌داد.

ضایعه نبودن زاون در سینمای ایران احساس خواهد شد

عمار تفتی که هرگز زاون قوکاسیان را از نزویک ندیده و حتی یکبار هم با وی سخن نگفته بود حضور خود در آئین خاکسپاری این استاد بزرگ را افتخاری دیر هنگام دانست و بیان داشت: متاسفانه در طول زنده بودن این استاد افتخار ملاقات با وی را نداشتم ولی بارها کتاب‌هایش را مطالعه کرده‌ام.

وی ادامه داد: زاون قوکاسیان اگر نبود بخش عمده‌ای از تاریخ سینمای ایران وجود نداشت و قطعا ضایعه نبودن این هنرمند بزرگ در سینمای ایران حس خواهد شد.

زاون قوکاسیان مرد آزاده هنر ایران بود

علی اکبر بکتاشیان، رئیس انجمن سینمای جوان اصفهان نیز در حاشیه بدرقه پیکر زاون قوکاسیان در گفتگو با خبرنگار مهر، زاون قوکاسیان را مرد آزاده هنر ایران معرفی کرد و بیان داشت: هر چند زاون قوکاسیان از اقلیت‌های مذهبی بود اما کار کردن با وی اصلا سخت نبود و هیچ گاه حس نکردم که با فردی خارج از دین اسلام همکار هستم و از نظر خلق و خو احساس نزدیکی خاصی با زاون داشتم.

وی با بیان اینکه کمتر کسی می‌تواند جای زاون قوکاسیان را بگیرد، ادامه داد: امیدوارم شاگردان زیادی که زاون قوکاسیان تربیت کرده در کنار هنرمندان واقعی و دلسوز هنر و فرهنگ سینمای ایران را به نقطه تعالی خود برسانند.

زاون قوکاسیان پس از آخرین حضور خود در خانه هنرمندان اصفهان در فضایی ساکت و با بدرقه همه دوستدارانش آرام آرام به سمت کلیسای مریم حرکت کرد و پس از انجام ائین ویژه مسیحیت در کنار همکیشان خود در آرامگاه مسیحیان ارامنه در آغوش خاک آرام گرفت.

یادش همیشه در ذهن‌ها زنده خواهد بود.

گزارش: مریم یاوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار