مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان گفت: تنها راه برون رفت اثر بخش از وضعیت کنونی مراکز فنی حرفه ای مشارکت بخش خصوصی است.
کد خبر: ۷۴۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳ 02 May 2019
به گزارش تابناک، آرش اخوان با بیان اینکه برنامه صلاحیت حرفه ای که بیشتر در صنایع نیاز است با هدف شایسته سالاری را قصد داریم در سال جدید در کل استان برنامه ریزی کنیم گفت: حدود دو سال است در شهرستان اصفهان شروع شده است و متقاضیان گواهی صلاحیت حرفه ای دریافت کردند.
 
وی با بیان اینکه تاکنون در شرکت های بزرگ مانند فولادمبارکه و ذوب آهن این کارگاه آموزشی برگزار شده است، افزود: در این طرح افراد با شایستگی های ویژه ای که دارند برای مشاغل در نظرگرفته می شوند.
 
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان با بیان اینکه مهمترین مشکل بخش فنی و حرفه ای موضوع بودجه و اعتبارت است، گفت: متاسفانه سهم اعتبارات دولتی در آموزش فنی و حرفه ای به نسبت سهم اعتبارات کل کشوری کمتر از 2درصد و بسیار ناچیز است که کفاف نیازهای آموزشی ما را نمی دهد.
 
اخوان با اشاره به اینکه در بسیاری از مجموعه های صنعتی که مراجعه می کنیم همه آنان مشکل نیروی تخصصی را عنوان می کنند، ادامه داد: در کشور مشکل اشتغال نداریم بلکه کمبود نیروی ماهر در اکثر بخش های مختلف کشور نیاز است. اشکال بزرگی که در مجموعه آموزش فنی و حرفه ای کشور وجود دارد این است که رشته های خاصی را آموزش می دهد و عرصه محور تصمیم می گیرند.
 
وی گفت: باید فعالیت های مراکز ما به سمتی حرکت کند که برای خود مشخص کند چه نیرویی در آن منطقه نیاز است و بر اساس آن نیرو پرورش دهد. نیروهایی که در فنی و حرفه آموزش داده می شوند باید سفارش محور باشد.
 
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان تعدد راه اندازی مراکز فنی و حرفه ای در کشور را یکی دیگر از مشکلات این مجموعه دانست و گفت: تعداد 700 مرکز فنی و حرفه ای در کشور وجود دارد ولی بسیاری از آنها آن کارایی که نیاز است را ندارد. اعتقاد داریم تعداد 54 مرکز فنی و حرفه ای در استان اصفهان باید به پنج یا شش مرکز با امکانات شبانه روزی کاهش پیدا کند. اگر بتوانیم کیفیت مراکز خود را بالا ببریم قطعا در نتیجه آن می توانیم به خواسته خود برسیم.
 
اخوان با بیان اینکه الگوی دولتی در مراکز فنی و حرفه ای دیگر پاسخگوی جامعه نخواهد بود، گفت: استان اصفهان در بخش مشارکت‌های خصوصی پیشرو است و در بسیاری از شهرهای استان این موضوع نهادینه شده است. تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی مراکز فنی و حرفه ای مشارکت بخش خصوصی است.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز فنی و حرفه ای بدون فعالیت آموزشی رها شده است، افزود: بسیار علاقه داریم که این مراکز مجدد راه اندازی شود، ولی دستگاه نظارتی در این مورد ضوابط مالی را جدی می گیرد و قوانین مخصوص خود را دارد. ورود بخش خصوصی به مراکز فنی و حرفه موثر است و از این موضوع استقبال می‌کنیم.
 
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان با اشاره به نامگذاری سال جدید به عنوان رونق تولید گفت: اعتقاد داریم فنی و حرفه ای می تواند به عنوان بازوی اصلی این اتفاق باشد. مراکز آموزش فنی وحرفه ای می توانند افراد را آموزش درست دهند و هدفمند نیروی تخصصی را وارد بازار کار و تولید کنند. 
 
اخوان با بیان اینکه سال 98 به لحاظ اعتبارات سال سختی می تواند باشد، گفت: اگر بتوانیم نیروهای تخصصی را آموزش دهیم و بخش خصوصی را به مراکز فنی و حرفه ای وارد کنیم قطعا سختی کمبود بودجه را احساس می کنیم. مطمئنا اگر جمعیت اردستان در سال های گذشته کاهش داشته، نشان دهنده این است که دولت برای منطقه، بازار اشتغال مناسبی را ایجاد نکرده است که باید با تلاش مضاعفی که می شود جبران گذشته شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :