معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: امسال باید 30 درصد بودجه تعمیرات دستگاه‌های اجرایی به مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان اختصاص یابد.
کد خبر: ۷۳۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۲ 08 August 2015
مجتبی نیک‌کردار ظهر امروز در ششمین جلسه مناسب‌سازی کرمانشاه که با حضور غلامرضا یاوندعباسی مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران برگزار شد، اظهار کرد: نظام ما مبتنی بر ارزش‌های اسلامی بوده و در آموزه‌های دینی نیز تاکید فراوان بر رعایت حقوق کم‌توانان جسمی شده است.

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه ادامه داد: در امر مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت را رویکرد خود قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر دریافت گزارشات و اقدامات دستگاه‌های اجرایی در خصوص برنامه‌های مناسب‌سازی آن‌ها برای معلولان، گفت: به شدت این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال باید 30 درصد بودجه تعمیرات دستگاه‌های اجرایی برای مناسب‌سازی صرف شود و این موضوع در موافقت‌نامه‌ها آورده شده و جای هیچ‌گونه بهانه‌‎‌ای برای کوتاهی در این زمینه وجود ندارد.

نیک‌کردار با بیان اینکه ساماندهی در راستای تسهیل در حرکت معلولان باید بدون فوت وقت صورت بگیرد، افزود: این موضوع وظیفه قانونی ماست.

کارشناس مسئول ستاد هماهنگی مناسب‌سازی استان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: قانون تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی، غیردولتی و  سازمان‌های خصوصی را مکلف کرده ظرف مدت یک‌سال از ساخت ساختمان خود آن را برای معلولان مناسب‌سازی کنند.

*تدوین کتابچه مناسب‌سازی فضای شهری در کرمانشاه

نرگس کیایی با اشاره به اقدامات مهم دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کرمانشاه، افزود: تولید بسته‌های آموزشی، تدوین کتاب مناسب‌سازی و ارسال آن به دستگاه‌های مربوطه از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

وی ساخت مستند مناسب‌سازی برای پخش در شبکه جام جم و شبکه‌های استانی را از دیگر برنامه‌های اجرایی این ستاد برشمرد و ادامه داد: فرهنگ‌سازی و آشنایی با مباحث مناسب‌سازی از طریق رسانه‌های جمعی نیز صورت گرفته است.

این مسئول به آموزش متناسب با سن کودکان در زمینه مناسب‌سازی در مهدهای کودک اشاره کرد و افزود: ستاد ویژه مناسب‌سازی به‌عنوان زیر مجموعه حوزه معاونت شهرسازی شهرداری کرمانشاه نیز تشکیل شده است.

کیایی بیان کرد: در راستای مناسب‌سازی فضای شهری در استان کرمانشاه گام‌های موثری برداشته شده که از جمله آن می‌توان به انجام طرح مطالعاتی مناسب‌سازی، انتخاب شهرک الهیه و تدوین نقشه جامع مناسب‌سازی این محل اشاره کرد.

*اختصاص 7 پارک کرمانشاه برای مناسب‌سازی معلولان

وی با اشاره به مناسب‌سازی و افتتاح پارک شبدیز در کرمانشاه به‌عنوان پارک مخصوص معلولان، افزود: هفت پارک دیگر به نام‌های ولایت، تختی، کوی 25 کاشانی، پارک شرقی و غربی، هنر و پارک سنگر در دستور کار مناسب‌سازی قرار گرفته‌اند.

به گفته این مسئول، شهرستان روانسر نیز در کشور به‌عنوان شهر بدون مانع پایلوت قرار گرفته و در جلسات مناسب‌سازی سال گذشته نیز مصوبات این جلسات عموما اجرایی شده است.

کیایی خاطرنشان کرد: الزام دستگاه‌های اجرایی با اولویت مناسب‌سازی ساختمان‌های خود، اختصاص میز خدمت برای افراد دارای ناتوانی جسمی، حرکتی، ایثارگران و جانبازان از جمله مصوبات جلسات ستاد مناسب‌سازی استان است.

وی تشکیل دو سازمان مردم‌نهاد تخصصی مدافع حقوق معلولان و ایثارگران را از دیگر مصوبات این جلسات دانست و گفت: بانک‌های استان نیز ملزم به تجهیز یک باجه برای جانبازان و معلولان شدند.

این مسئول یادآور شد: تجهیز یک باجه عابربانک با سیستم صوتی، خط بریل و ارتفاع کم جزء الزامات کاری بانک‌ها در استان بوده و حذف المان‌های زائد شهری و مناسب‌سازی محیط شهری توسط شهرداری کرمانشاه نیز باید انجام شود.

کیایی افزود: اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه طبق ارزیابی دفتر فنی، برنامه‌ریزی و عمرانی وزارت کشور، رتبه دوم در زمینه  انجام هماهنگی، پیشبرد امور، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات را به خود اختصاص داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار