تابناک: مسئول گروه امانی اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان ‌گفت: با مرمت‌های اضطراری صورت گرفته، ریزش کاشی‌های مسجد امام اصفهان پایان می‌یابد.
کد خبر: ۷۳۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ 08 August 2015
به گزارش تابناک، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، منصور زیرک با اشاره به مرمت کاشی‌های مسجد امام اصفهان اظهار داشت: مرمت اضطراری کاشی‌های مسجد امام ادامه می‌یابد‌.

وی افزود‌: مرمت اضطراری کاشی‌های درحال ریزش مسجد امام اصفهان از 2 سال قبل به صورت موردی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مسئول گروه امانی اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: در برخی از دیواره‌های مسجد جامع عباسی، کاشی‌ها به دلیل عامل جوی و فرسودگی ملات از لایه‌های بستر جدا شده و درحال ریزش بوده، که با اولویت‌بندی به عمل آمده نقاط در خطر با ریسک بالا تا ارتفاع 9 متری شناسایی شده و عملیات مرمتی در یک دوره 2 ساله تا‌کنون ادامه یافته است.

وی تصریح کرد: این پروژه به همت کارشناسان و استادکاران گروه امانی معاونت میراث فرهنگی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال تا‌کنون ادامه یافته و به علت گستردگی و پراکندگی محل‌های در خطر ریزش همچنان در حال انجام است.

به گزارش تسنیم، مسجد امام اصفهان در ضلع جنوبی میدان بزرگ امام اصفهان واقع شده، که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مسجد تاریخی‌، کاربرد میلیون‌ها قطعه کاشی 7 رنگ و معرق در تزئین آن بوده، به گونه‌ای که این مسجد یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام به شمار می‌رود.

زیرک با بیان کشف لایه‌هائی از نقاشی‌های دوران صفوی در مجموعه جهانی کاخ چهلستون گفت: از حدود 4 ماه قبل مرمت یکی از اتاق‌های ضلع غربی کاخ موزه چهلستون آغاز شد، این پروژه شامل پاک‌سازی آلاینده‌های شیمیایی و گرد و غبار از روی سطوح نقاشی‌ها و همچنین استحکام‌بخشی لایه‌های رنگ و در نهایت موزون ‌سازی رنگی و تثبیت آن‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در پی پاک‌سازی دیواره‌ها، در ازاره این اتاق متوجه نقوشی در زیر لایه‌های رنگ شدیم که پس از کار کارشناسی و تحقیقات اولیه مشخص شد، نقاشی‌های لایه‌های زیرین متعلق به دوران صفوی بوده، بنابراین مقرر شد لایه‌های رنگ دوره‌های متاخر ازروی نقوش اصلی برداشته شود.

مسئول گروه امانی اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان اظهار داشت: خوشبختانه استادکاران بخش تزئینات گروه امانی موفق شدند با انجام عملیات فوق‌العاده تخصصی، لایه‌های رنگ متاخر که احتمالا متعلق به دوران قاجار بوده را از روی نقوش گل و بته اصلی برداشته و نقوش صفوی را به صورت سالم احیا کنند.

تالار زمستانی کاخ موزه چهلستون و اطاق‌های جانبی این کاخ دارای ده‌ها تابلوی نقاشی دیواری کوچک و بزرگ از دوران صفوی تا عصر قاجار بوده، بنابراین بیشترین تعداد نقاشی‌های دیواری بناهای تاریخی کشور در این کاخ قرار دارد که بیشتر آن‌ها کار رضا عباسی نقاش چیره‌دست عصر صفوی و شاگردانش است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار