تابناک: مردم بر این باوراند در زمان سلطنت عباسی وقتی این دو تن امامزاده به شهر اصفهان سفر میکنند از دست ماموران عباسی به خانه یکی از مردم محله درب امام،پناه میبرند و زمانیکه مشغول خوردن نان و ماستی بودند....
کد خبر: ۷۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ 07 August 2015
به گزارش تابناک اصفهان، بنای یکی از امامزاده های مورد علاقه مردم اصفهان که در محله قدیمی سنبلستان، مجاور محله قدیمی دردشت واقع شده، امامزاده درب امام است که آرامگاه دو امامزاده به نام های "ابراهیم بطحا” و "زین العابدین” را در خود جای داده است. در کتاب میزان النساب، اسم و نسب زین العابدین، با چهار واسطه به حضرت امام جعفر صادق (ع) منتهی شده است.

بنای تاریخی درب امام شامل دو گنبد بزرگ و کوچک و یک سردر بزرگ کاشی کاری شده از دوره جهانشاه قراقویونلو است و سه صحن در سه شمالی، شرقی و غربی دارد. قسمت خارجی این بنا، روی به جانب هر سه صحن، دارای تزیینات کاشی کاری و گچ بری است و هر دو گنبد آن، مخصوصا گنبد بزرگتر، از کاشی های نفیس پوشیده شده است. سردر اصلی درب امام که در ضلع شمالی و مشرف به صحن شمالی است، از شاهکار های تزیینات رنگین ایرانی است که از لحاظ ظرافت صنعت کاشی کاری کم نظیر است. بخشی از کتیبه تاریخی این سردر، در جبهه مقابل و در جانب غربی آن باقی مانده و ثلث آخر کتیبه در جانب شرقی سردر، به کلی از بین رفته است.

در داخل بقعه ای که زیر گنبد بزرگ درب امام واقع شده است، ضریحی بر آرامگاه دو امامزاده قرار دارد. دیوار ها و سقف آن با تزیینات گل و بوته آراسته شده اند و ازاره های اطراف آن نیز با کاشی های خشت هفت رنگ تزیین یافته اند، ولی هیچ نوع کتیبه ای در حرم وجود ندارد. درب ورودی حرم، زنجیر نفیسی دارد که بر دایره برنجی وسط آن به قطر ۱۱ سانتی متر کلمات و عباراتی نقر شده است.

در صحن غربی درب امام، پنجره هایی نفیس با گچ بری بسیار زیبا در حواشی نصب شده است. یکی از این پنجره های بی نظیر تاریخی، که با گچ ریخته شده و با شیشه های رنگین تزیین شده است، به وسیله اداره باستان شناسی اصفهان به قصر چهلستون منتقل شده و برای تماشای گردشگران، در یکی از اتاق های این کاخ نصب شده است.

یکی از رسوم جالب توجه در این امامزاده که برگرفته از داستان شفاهی در بین مردم است، نذر جالب مردمی است که برای گرفتن حاجات خود به این امامزاده می آیند.

مردم اصفهان معتقداند هرکس هر حاجتی که دارد اگر ماست و نان نذر این امامزاده کند حتما حاجتش برآورده می شود.

مردم بر این باوراند در زمان سلطنت عباسی وقتی این دو تن امامزاده به شهر اصفهان سفر می کنند از دست ماموران عباسی به خانه یکی از مردم محله درب امام، پناه می برند و زمانیکه مشغول خوردن نان و ماستی بودند که صاحب خانه برای آنها آورده بود ماموران شاهی سرمی رسند و آنها از دست ماموران فرار می کنند اما در میانه راه دستگیر و به شهادت می رسند.

حالا براساس همین داستان مردم سالهاست که برای برآورده شدن حاجات خود بعد از زیارت این امامزاده ماست و نان در حیاط این امامزاده نذر می کنند.

برخی معتقداند باید سه بار نذر ماست و نان بدهند تا حاجاتشان برآورده شود به طوریکه یک بار آن را پیش از برآورده شدن حاجت خود و دو تای دیگر را بعد از رسیدن به خواسته خود نذر می کنند.











منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار