مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کرمانشاه گفت: سومین همایش ملی نجات بخشی و آینده جهان امسال در کرمانشاه برگزار می شود.
کد خبر: ۷۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 04 August 2015
به گزارش تابناک کرمانشاه، دانستن و فهم عمیق مبانی اسلامی شیعه در پرتو معارف اهل بیت (ع) و بسترسازی منتظران حقیقی امام زمان(عج) برای ظهور آن منجی عالم بشریت نیازمند حرکتی جهادی و حداکثری در این مسیر با تمرکز بر دانش و پژوهش بوده چرا که عدم آگاهی کافی از مبانی مذهب شیعه سبب ظهور جریانات انحرافی و مدعیان دروغین امامت برای فریب تشنگان معنویت است.

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با تمرکز بر جذب حداکثری آحاد مردم برای فراگیری مبانی مهدویت و زمینه‌ سازی برای ظهور صاحب‌ الزمان(عج)  فعالیت‌ های قابل توجه و کم‌نظیری تاکنون انجام داده و این مهم ما را برآن داشت تا با مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کرمانشاه به گفتگو بنشینیم.

متن گفتگوی خبرنگار مهر با بهروز همتی در ادامه آمده است:

محور فعالیت‌ های بنیاد مهدویت در چه زمینه‌ هایی متمرکز است؟

بنیاد فرهنگی تخصصی مهدی موعود(عج) فعالیت‌های خود را در سه زمینه آموزشی، علمی پژوهشی و فعالیت تبلیغی بنا نهاده است.

این نهاد در این راستا از به روزترین شیوه‌ های اطلاع رسانی و آموزشی با بهره‌گیری از کارشناسان خبره بنیاد تخصصی مهدی موعود(عج)در قم فعالیت می‌ کند.

تربیت نیروهای انسانی در قالب چه برنامه‌ هایی در دستور کار بنیاد قرار دارد؟

بیشترین همت و تلاش ما در بنیاد بر ارائه مباحث آموزشی و تربیت نیروی انسانی است که در قالب سه دوره مقدماتی، تکمیلی و تربیت مربی فعالیت می‌کنیم که دوره مقدماتی شامل دو مرحله بوده، دوره تکمیلی ۴ مرحله و برای هر دوره ۲۰ ساعت آموزش تعریف شده است.

دوره تربیت مربی نیز مختص دارندگان مدرک کارشناسی به بالا است البته رشته تحصیلی این افراد نیز باید مرتبط با معارف اسلامی باشد و برای طلاب نیز دوره تربیت مربی از سطح ۲ به بالا تعریف شده است.

فراگیران دوره تربیت مربی در چه زمینه‌ هایی یاری‌رسان بنیاد مهدویت هستند؟

داوطلبان دوره تربیت مربی در صورت داشتن شرایط ذکر شده به مدت یکسال در دوره‌های مختلف با حضور اساتید برجسته از بنیاد تخصصی قم آموزش می‌بینند و پس از پایان دوره گواهینامه دریافت می‌کنند.

هم اکنون ۱۴۰ نفر در استان کرمانشاه دوره تربیت مربی مهدویت را با موفقیت گذرانده‌اند که در این راستا کرمانشاه پیشتاز بوده و این افراد در زمینه‌ ها و مناسبت‌ های مختلف به فعالیت‌های تبلیغی می‌پردازند.

آیا فعالیت‌ های آموزشی و تبلیغی بنیاد به صورت مستمر تعریف شده است؟

مبلغان کارشناس و متخصص از قم و تهران در مناسبت‌ های مختلف  از جمله دهه مهدویت، ایام ماه ربیع‌ الاول، دهه امامت و ولایت و ایام ماه رجب برای ارائه مباحث مهدویت و تبلیغ در سطح مدارس، مساجد، تکایا، دانشگاه‌ها، ادارات و ... دعوت می‌شوند و جلسات پرسش و پاسخ در زمینه مبانی مهدویت برگزار می‌ کنند.

هم اکنون نیز کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه روزهای دوشنبه هرهفته از ساعت ۱۷ الی ۲۰محفل جلسات مهدویت با محوریت مباحث ظهور، مسئله انتظار، امامت و ولایت و غدیر برگزار و حضور برای عموم مردم آزاد است.

فعالیت بنیاد در حوزه علمی و پژوهشی به چه صورت است؟

این حوزه در قالب همایش‌ های ملی و استانی متناسب با نیاز جامعه و به صورت مقاله محور در نظر گرفته شده که تاکنون دو همایش ملی با موضوع نجات بخشی و آینده جهان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در کرمانشاه برگزار شده که همایش نخست با ۲۴ مقاله برتر و همایش دوم با ۱۸ مقاله برتر به کار خود پایان داد و بنا داریم به یاری پروردگار سومین همایش ملی را به صورت مقاله محور در کرمانشاه برگزار کنیم.

در این راستا از نیمه دوم شهریور ماه امسال فراخوان ارسال مقالات به دبیرخانه بنیاد اعلام می‌شود و داوطلبان  تا ۱۵بهمن ماه می‌توانند نسبت به ارسال مقالات اقدام کنند داوری آثار نیز ۱۵ روز طول می‌کشد که این مهم در قم انجام خواهد شد ودر نهایت همایش در قالب چندین نشست تخصصی با کارشناسان مطرح کشور در اسفند ماه به میزبانی کرمانشاه برگزار می‌شود.

آیا فعالیت‌ های بنیاد مهدویت منحصر به کرمانشاه است؟

ما در سطح تمام شهرستان‌ها با نظارت ائمه جمعه دفتر داریم و در سطح شهر کرمانشاه نیز بنا داریم تا با کمک منتظران دانشگاهی و فرهنگی و کسانی که توانایی فعالیت در این عرصه را دارند گروه علمی پژوهشی متشکل از ۴ کارگروه تشکیل دهیم که امیدواریم این مهم با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد که محور فعالیت آنها مباحث مهدویت است به سرانجام برسد.

تعداد سمن‌های مهدویت روز به روز در حال افزایش است که این سازمان‌ها از منظر امکانات مادی و معنوی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

اثرگذاری بنیاد مهدویت در استان کرمانشاه تا چه حد نمایان است؟

در ۷ سال گذشته بیش از ۳۲ هزار نفر در سراسر استان موفق به فراگیری مباحث مهدویت شدند و به عبارتی سالانه حدود ۵ هزار نفر در دوره‌های ما شرکت می‌کنند.

البته تشکیلات بنیاد مهدویت در مرکز با حمایت و مدیریت حجت‌الاسلام محسن قرائتی بنیان نهاده شده و در استان کرمانشاه نیز آیت‌الله علما رئیس هیئت مدیره بنیاد تخصصی مهدی موعود(عج) هستند.

منابع مالی بنیاد مهدویت از چه محلی است؟

اعتبارات مورد نیاز از منابع مختلف از جمله کمک‌های مردمی و نیز مساعدت‌های شورای شهر و شهرداری تامین می‌شود که این عزیزان تاکنون زحمات زیادی را متقبل شدند و بخش قابل توجهی از نیازهای بنیاد را فراهم کردند.

رتبه و جایگاه بنیاد مهدی(عج) استان کرمانشاه در کشور چگونه است؟

از این منظر و به گفته آیت‌الله علما جایگاه منحصر به فردی در سطح کشور داریم و به ویژه در حوزه تحقیق و پژوهش از نخستین و فعال‌ترین استان‌های کشور هستیم.

پیرامون فعالیت بنیاد مهدی در جلوگیری از اشاعه عرفان‌های کاذب در جامعه توضیح دهید؟

در این رابطه به ویژه در همایش‌ های ملی که برگزار کرده و خواهیم کرد ۵ محور برای دریافت مقالات و نشست‌ های علمی و تبلیغی در نظر گرفته شده که مباحث مربوط به «عرفان‌های کاذب و شیطنت نظام سلطه در خلق مکاتب و عرفان‌های کاذب» در دستور کار ما قرار دارد و در این راستا حجت‌الاسلام مظاهری سیف زبده‌ترین و متخصص‌ترین کارشناس هستند که سال گذشته نیز از حضور ایشان استفاده کردیم.

خلأ معرفت نسبت به امام زمان(عج) و عرفان حقیقی عده‌ای از جوانان را به سمت عرفان‌های کاذب گرفتار می‌کند و گرایش به سمت فهم مطالب موجب شده تا فرقه‌های انحرافی جریاناتی با هدف سوء استفاده از ناآگاهی جوانان ایجاد کنند و جوانان ما به دلیل ناآگاهی گرفتار این مسائل می‌شوند.

تمام جریانات معاند و خالق انحرافات به روایات و آیات قرآن کریم استناد می‌کنند و با تفسیرات خود اقدام به جعل حدیث کرده و جوانان را به مسیری سوق می‌دهند که چیزی جز انحطاط در انتظار آنان نیست.

آگاهی بخشی و معرفت افزایی نسبت به قرآن و عترت به عنوان دو گوهر گرانبهای دوعالم باید در برنامه‌های ما باشد.

بنیاد مهدویت در زمینه فضای مجازی به چه شکل فعالیت می‌ کند؟

استفاده از فضای مجازی، سایت‌ها و وبلاگها و به ویژه شبکه‌های اجتماعی جریانی دوسویه است هم دشمنان به شدت از این اهرم استفاده می‌کنند و هم ما باید با قوت در این عرصه ظاهر شویم.

در این راستا بزرگ‌ ترین سایت مهدویت با عنوان پورتال جامع مهدویت به آدرس www.mahdaviat.ir طراحی شده و به منظور پاسخ به شبهات و سوالات مردم سامانه ۳۰۰۰۱۳ راه اندازی شده که به صورت آنلاین آماده پاسخگویی به سوالات افراد است که با مطرح کردن پرسش خود پاسخ را به صورت آنلاین دریافت می کنند و نیز عضو پورتال جامع مهدویت خواهند شد.

همچنین به دنبال فعال کردن گروه‌ هایی در فضای مجازی هستیم تا به شکل صحیح به تشریح مباحث مهدویت، امامت و ولایت بپردازند و تاکنون ۳ گروه تشکیل شده و در آینده نیز این روند ادامه می‌ یابد.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار