رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان گفت: بودجه استان شامل بودجه هزینه ای(جاری) و تملک دارایی(سرمایه ای) در لایحه بودجه 98 نسبت به امسال 16.5 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۷۰۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲ 15 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از تابناک، نعمت الله اکبری افزود: این در حالی است که جمع اعتبارهای هزینه ای (جاری) و تملک دارایی استان ها در لایحه بودجه 98 نسبت به سال 97 بطور میانگین 13.3 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بودجه جاری استان در سال آینده نسبت به امسال 27 درصد و بودجه تملک دارایی 10.6 درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: میزان افزایش این 2ردیف بودجه در کل استان ها بطور میانگین به ترتیب 22.7 و 37 درصد است.
اکبری، مجموع بودجه های عمرانی اصفهان در لایحه بودجه 98 را 21 هزار و 670میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: این اعتبارات شامل 12 هزار میلیارد ریال از طرح های ملی، یکهزار و 400 میلیارد ریال از طرح های ملی و استانی و هشت هزار و 270 میلیارد ریال تملک دارایی است.
وی اعتبارات هزینه ای استان در سال آینده که بیشتر مربوط به پرداخت حقوق کارکنان دولت است را معادل 79 هزار و 200 میلیارد ریال اعلام کرد.
به گفته اکبری، تخصیص اعتبار به بخش ورزشی از محل 27 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز در کشور 36 درصد و در استان اصفهان 43 درصد رشد داشته است.
عضو شورای راهبری تدوین بودجه کشور با بیان اینکه منابع بودجه کل کشور در سال آینده نسبت به سال جاری 39.3 درصد رشد دارد، گفت: درآمدهای عمومی 3.5 درصد کاهش و دارایی های سرمایه ای 38 درصد رشد داشته است.
وی افزود: در مجموع، منابع عمومی دولت در سال آینده نسبت به سال جاری حدود 5.4 درصد رشد مثبت دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان با بیان اینکه درآمد مالیاتی در بودجه 98 نسبت به امسال 8 درصد رشد مثبت دارد، اضافه کرد: این رقم در سال جاری یک میلیون و 420 هزار میلیارد ریال و برای سال آینده یک میلیون و 530 هزار میلیارد ریال است.
وی میزان درآمدهای استان ها بر اساس بودجه امسال را 970 هزار میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: مقرر است این رقم در سال آینده به یک میلیون و 150 هزار میلیارد ریال افزایش یابد که عمده آن از محل درآمدهای مالیاتی است.

*** تحقق درآمد مالیاتی اصفهان در 4 سال گذشته منفی بود***
اکبری با بیان اینکه میزان درآمد مالیاتی اصفهان برای امسال 71 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است، اضافه کرد: این رقم در10 ماه نخست امسال به میزان 75 درصد یعنی 45 هزار میلیارد ریال تحقق یافته است.
وی با اشاره به اینکه تحقق درآمد برخی استان ها بالای100 درصد است، اظهار داشت: اصفهان در چهار سال گذشته با تحقق نیافتن درآمد مالیاتی مواجه شده و این درصد، منفی بوده است.

*** رشد 18 درصدی درآمد اصفهان در بودجه 98***

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان با بیان اینکه رشد درآمدهای استان ها در لایحه بودجه 98 بطور میانگین معادل 18.7 درصد است، گفت: این رقم برای این استان 18 درصد و معادل 84 هزار میلیارد ریال است.
اکبری افزود: از مجموع 970 هزار میلیارد ریال درآمدهای استانی در لایحه بودجه 98 حدود 53 درصد متعلق به استان تهران، 7.3 درصد برای اصفهان، 4.7 درصد برای خوزستان و 3.6 درصد برای خراسان رضوی است.
وی با بیان اینکه اصفهان پس از تهران، دومین استان با بیشترین مالیات است، تصریح کرد: ما صنعتی ترین استان کشور هستیم و چنین انتظاری از اصفهان نیز دور از انتظار نیست.
عضو شورای راهبری تدوین بودجه کشور در باره اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس در باره مالیات و بودجه اصفهان تاکید کرد: لازم است اطلاعات بودجه ای کافی در این بخش کسب شود.
اکبری خاطرنشان کرد: اصفهان در لایحه بودجه 97 از نظر درآمد، رتبه دوم، از نظر اعتبارات هزینه ای رتبه هفتم و از نظر اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای، رتبه دوازدهم را در بین 31 استان کشور دارد.

*** ردیف های آب از لایحه بودجه حذف نشده است***
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه هیچ ردیف مربوط به طرح های آبی استان از لایحه بودجه 98 حذف نشده است، گفت: بیشترین تخصیص اعتبار در بودجه های عمرانی سال جاری در کشور از جمله اصفهان به بخش آب با 81 درصد بوده است.
اکبری با بیان اینکه تخصیص بودجه در سایر بخش ها بطور میانگین50 درصد بوده است، اضافه کرد: امسال طرح تونل سوم کوهرنگ یکهزار و 340 میلیارد ریال اعتبار داشت که بیشترین میزان برای این طرح از سال 89 تاکنون بوده است.
وی با بیان اینکه از این میزان اعتبار تاکنون830 میلیارد ریال، ابلاغ شده است، ادامه داد: مابقی این اعتبار در صورت ورود بخش خصوصی برای اجرا و تکمیل طرح، پرداخت می شود.
اکبری با اشاره به اینکه فولاد مبارکه حاضر به سرمایه گذاری در طرح کوهرنگ شده است، تصریح کرد: اعتبار این مشارکت یکهزار و 790 میلیارد ریال است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان با بیان اینکه در زمان حاضر 2 طرح مهم آبی شامل سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ(گلاب 2) و تونل و سد کوهرنگ سوم برای این استان مطرح است، خاطرنشان کرد: طرح بهشت آباد از سال 91 (از ردیف های ملی) حذف شده است.
عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شده که عملیات حفاری تونل آن به پایان رسیده اما حجم بیشتری از عملیات اجرایی آن باقی مانده است.
طرح انتقال آب بهشت آباد شامل بخش های احداث سد 1.5 میلیارد متر مکعبی به ارتفاع 178 متر، سامانه انتقال آب و احداث خطوط انتقال به اصفهان، یزد و کرمان است.
وی با اشاره به اینکه طرح کوهرنگ سوم در سال های 96 و 97 مشکل بودجه نداشت، گفت: سامانه دوم آبرسانی نیز جزو طرح هایی است که از سال های قبل با منابع بودجه استانی آغاز شد اما دولت، امسال اجازه داد که بخش خصوصی در قالب طرح های مشارکت عمومی در آن سرمایه گذاری کند.
عضو شورای راهبری تدوین بودجه کشور با بیان اینکه طرح سامانه دوم آبرسانی برای تکمیل نیاز به 19 هزار و800 میلیارد ریال اعتبار دارد، اضافه کرد: مرحله نخست این طرح با هزینه 6 هزار میلیارد ریال و با هدف تامین 3.3 مترمکعب آب بر ثانیه برای تامین آب آشامیدنی 14 شهرستان توسط سازمان آب منطقه ای اصفهان در دست اجراست.
اکبری خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این طرح در قالب تبصره 19 اعلام آمادگی و دولت نیز تاکید کرده است که سرمایه بخش خصوصی در این طرح را تضمین می کند.
طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه موسوم به 'گلاب 2' است و به عنوان طرح توسعه آبرسانی به 14شهرستان استان اصفهان به طول 27 کیلومتر، آب دریاچه سد زاینده رود را به تصفیه خانه انتقال می دهد.
وی ادامه داد: دولت همچنین در بودجه سال آینده900 میلیارد ریال اعتبار برای طرح کوهرنگ سوم در نظر گرفته است که اگر بخش خصوصی نتوانست در این طرح مشارکت کند، بدون اعتبار نماند.

*** چهار هزار طرح دولتی نیمه تمام در استان اصفهان***
ساماندهی طرح های تملک دارایی سرمایه ای یکی از رویکردهای اصلی لایحه بودجه 98 بوده است که در آن بر ممنوعیت پیشنهاد شروع طرح های جدید سرمایه ای توسط دولت تاکید شده است
وی با اشاره به وجود 76 هزار طرح نیمه تمام دولتی در کشور افزود: 70 هزار از این طرح ها متعلق به استان ها و 6 هزار طرح ملی جزوه طرح های ملی محسوب می شود و سهم اصفهان از آن حدود چهار هزار طرح است.
به گفته وی، بیش از 6 میلیون میلیارد ریال برای اتمام این طرح ها نیاز است درحالی که مجموع اعتبارهای عمرانی کشور در سال جاری حدود 600 هزار میلیارد ریال بود که از این رقم نیز تا کنون 57 درصد آنها تخصیص یافته است.
اکبری یکی دیگر از رویکردهای بودجه 98 را دخالت دادن بخش خصوصی برای اجرای طرح های نیمه تمام در قالب تبصره 19 عنوان و خاطرنشان کرد: استان اصفهان در این زمینه بطور جدی وارد عمل شده و برای طرح های بزرگی مانند سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ، شبکه آب و فاضلاب نجف آباد(با سه هزار و 970 میلیارد ریال اعتبار) و تونل کوهرنگ 3 (با چهار هزار و 790 میلیارد ریال اعتبار) و برخی طرح های ورزشی از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرده است.
بر اساس تبصره 19 قانون بودجه به دولت اجازه داده می شود طرح های منتخب جدید و نیمه تمام(با اولویت طرح های نیمه تمام) و بهره برداری طرح های تکمیل شده یا در حال بهره برداری در قالب سازوکار مشارکت عمومی - خصوصی، اقدام به انعقاد انواع قرارداد(از جمله واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره برداری یا برون سپاری) با بخش خصوصی و تعاونی کند.

*** ضرورت تمرکز زایی و تراکم زدایی در بودجه ***
اکبری در باره اعتبارات بحران نیز گفت: در سال آبی گذشته(از مهر 96 تا مهر امسال) 700 میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی،550 میلیارد ریال برای جبران خسارت خشکسالی،250 میلیارد ریال برای آبرسانی سیار به باغ ها و 50 میلیارد ریال برای کمک خرید بذر از محل منابع سازگاری با کم آبی به استان اصفهان تخصیص یافت.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان همچنین با تاکید بر تمرکززایی و تراکم زدایی در سیاستگذاری ها و تدوین لایحه بودجه کشور گفت: در کمال تاسف، بسیاری از تصمیم ها در سطح وزارتخانه ها گرفته می شود و لازم است مجلس در این زمینه اقدام و اختیارات بیشتری را به استان ها تفویض کند.
وی با اشاره به اینکه اصفهان معادل 10 استان کوچک کشور، درآمد مالیاتی دارد، افزود: استان های بزرگ تامین کننده منابع استان های محروم هستند و این نگاه همواره در تدوین لایحه بودجه وجود داشته است.
اکبری تاکید کرد: مالیات از بنگاه های اقتصادی زیانده اخذ نمی شود و 55 درصد از مالیات ارزش افزوده استان اصفهان فقط از10 بنگاه بزرگ اخذ می شود.
وی همچنین با بیان اینکه میزان یارانه ها در سال 98 نسبت به امسال 23 درصد رشد یافت، تصریح کرد: این در حالی است که دولت، قیمت حامل های انرژی را افزایش نداده است.
به گفته اکبری، بر اساس لایحه بودجه 98 استانداران موظف هستند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سامانه پایگاه اطلاعات اقدام به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی کنند و منابع حاصل از این حذف با تصویب شورای برنامه ریزی استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و تکمیل طرح های نیمه تمام شود.
وی از میزان پرداخت یارانه و تعداد افراد دریافت کننده آن در استان اصفهان اظهار بی اطلاعی کرد.
امسال440 هزار میلیارد ریال برای هدفمندی یارانه ها در کشور پرداخت شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، رشد 71 درصدی در بخش فناوری و اقتصاد دانش بنیان را از نکات مثبت بودجه 98 عنوان و تصریح کرد: بودجه بخش آموزش عالی نیز رشد خوبی داشته بطوریکه بودجه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 23 درصد افزایش یافته است.
لایحه بودجه سال 98 ‌، چهارم دی از سوی رییس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. 
بودجه سالانه دولت از دو بخش کلی 'بودجه عمومی' و 'شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها' تشکیل می‌ شود. 
لایحه‌ ارائه شده دولت به مجلس با سقف 1703 هزار میلیارد تومانی بسته شد که در مقایسه با 1223 هزار میلیارد تومان سال جاری تا 481 هزار میلیارد تومان معادل 40 درصد رشد دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار