در روزهایی که شهروندان با آلودگی‌های پی در پی هوا، دست به گریبان هستند، آلودگی‌های صوتی نه تنها در شهر سنجش نمی‌شود، بلکه کسی نیز از خطرات آن اطلاع ندارد.
کد خبر: ۷۰۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ 09 January 2019
به گزارش ایسنا، آلودگی صوتی نیز یکی از انواع آلودگی است که برای سلامت انسان خطرات بسیاری دارد و عمده این خطرات روانی یا روان- تنی هستند.

خبرگزاری ایسنا اوایل سال جاری خبر داده بود برخی کلانشهرهای ایران 20 برابر حد مجاز آلودگی صوتی دارند. از طرفی آمارها نشان می‌دهد 24 درصد جامعه ایران دچار نوعی از مشکلات روانی هستند. 
 
منابع آلودگی صوتی در شهرها بسیار است که البته اغلب آن ناشی از وسایل حمل و نقل است. موتور سیکلت‌ها یکی از منابع اصلی آلودگی صوتی است. کار تا جایی پیش رفته که تست صدای اگزوز خودروها در مراکز معاینه فنی در دستور کار قرار گرفته.

مرکز پایش کیفیت هوای تهران نیز مدتی است که آلودگی‌های صوتی این کلانشهر را نیز رصد می‌کند که البته در اکثر مواقع در سکوت خبری در محدوده "خطرناک" قرار دارند و در برخی موارد از جمله ایام عزاداری از این نیز بیشتر می‌شود. این در حالی است که در اصفهان هیچ ایستگاه سنجش آلودگی صوتی وجود ندارد. 
 
محققان دانشگاه "نیویورک" اطلاعات حاصل از یک مطالعه پنج ساله راجع به "سر و صدا در شهرها" را گردآوری کردند تا بتوانند اثرات سر و صدا بر سلامت انسان را دریابند. به طور کلی، دانشمندان بر این باورند که هر صوتی که بیشتر از 50 دسی‌بل باشد، موجب افزایش اضطراب، فشار خون و خشم می‌شود و همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی را نیز افزایش می‌دهد.
 
 
در همین رابطه سید مصطفی قادریان- رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ایسنا می‌گوید: آلودگی صوتی زیر مجموعه آلودگی هوا است. در فضاهای باز و بسته تقسیم کاری صورت گرفته است. برای مثال در محیط‌های کارخانه‌ها و فضاهای کارگاهی که باید مباحث سلامتی کارگران رعایت شود، مراکز بهداشت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی متولی هستند. 

وی ادامه می‌دهد: اما اگر در فضای شهری از واحدی که تولید کننده آلودگی صوتی است شکایت شود، اداره کل حفاظت محیط زیست استان دستگاه‌های پایش خود را در محل مستقر کرده و میزان الودگی صوتی را بررسی می‌کند. هم محیط زیست و هم مراکز بهداشت در خصوص آلودگی صوتی اقداماتی انجام می‌دهند. 

رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان باور دارد اگر قرار باشد در سطح شهر آلودگی‌های صوتی پایش شود احتمال دارد این وظیفه بر عهده شهرداری باشد چرا که مجوز کارگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی را شهرداری صادر می‌کند و باید در هنگام جانمایی به این مساله توجه کند. برای مثال یک کارگاه نجاری که آلودگی صوتی زیادی دارد نباید در بافت محلات قرار بگیرد.

قادریان تصریح کرد: اداره کل محیط زیست تنها یک دستگاه سنجش دارد که اگر نیاز باشد برای 24 ساعت در یک محل قرار می‌دهد و همین مساله نیز برای این سازمان هزینه‌بر است. اگر قرار باشد دستگاه‌های بیشتری برای این منظور خریداری و در همه شهر نصب شود هزینه بسیاری خواهد داشت و به یقین در وظایف شهرداری قرار می‌گیرد که همکاری خوبی هم در پایش کیفیت هوا داشته است. 

وی تاکید می‌کند: استانداردهای بو و نور نیز تدوین شده است که گرچه استانداردهای بو اعمال می‌شود، اما حتی استانداردهای نور نیز در شهرها رعایت نمی‌شود و شب‌ها شهروندان را آزار می‌دهد. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار