تابناک: مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر گفت: امسال بیش از 42هزار تن سیب زمینی از دو هزار هکتار زمین زیر کشت در این شهرستان برداشت شده است.
کد خبر: ۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲ 22 February 2015
به گزارش تابناک اصفهان علیرضا اصلانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از هر هکتار زمین زیر کشت بطور متوسط 21 تن سیب زمینی برداشت شد.

وی اظهار کرد: 20 درصد از محصول برداشت شده برای مصرف داخلی و بذر نگهداری و بقیه به شهرستانهای استان اصفهان و استانهای دیگر صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر با اعلام اینکه تاکنون حدود چهار هزار تن سیب زمینی از این شهرستان به نقاط دیگر صادر شده است، گفت: همچنان بیش از 28 هزار تن سیب زمینی در انبارهای فریدونشهر نگهداری می شود.

وی افزود: به دلیل نبود بازار فروش و فقدان انبارهای استاندارد، محصول سیب زمینی فریدونشهر رو به خرابی می رود و کشاورزان متحمل خسارت زیاد می شوند.

اصلانی شهر برف انبار و روستاهای اسلام آباد، بزمه و خویگان را از جمله مناطقی نام برد که بیشترین سیب زمینی فریدونشهر در آنها تولید می شود.

وی افزود: سیب زمینی کشت شده در این شهرستان به دلیل آب سالم و هوای پاک دارای مرغوبیت خاص است به طوری که به عنوان بذر نیز به استانهای اردبیل و آذربایجان شرقی ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه در فریدونشهر انواع سیب زمینی با بذرهای مرغوب از نوع مارفونا، آگریا، کوزیما، آراندا، سانت، جی لی، میلوا و مینی تیوبر کشت می شود، گفت: بذرها هرچه ریزتر باشد دارای مرغوبیت زیادتر است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر از برگزاری کلاس های ترویجی برای آموزش کشاورزان این شهرستان خبر داد و افزود: کارشناسان ما از لحظه کاشت تا هنگام برداشت به طور مستمر بر کلیه مراحل نظارت دارند و نظرات کارشناسی خود را در اختیار کشاورزان قرار می دهند.

وی بیماری قارچ فوزاریو، زخمی شدن و آفت زدگی، عدم رسیدگی فیولوژیکی و استفاده از انبارهای نامناسب و غیر استاندارد را از جمله عوامل تاثیرگذار در فاسد شدن سیب زمینی عنوان کرد.

اصلانی گفت: تغییر الگوی کشت یکی از راهکارهای مهم حل مشکلات سیب زمینی کاران در شهرستان فریدونشهر است.

بیش از 80 درصد ساکنان فریدونشهر از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند و هر سال مقادیر زیادی از محصول سیب زمینی کاران این شهرستان به علت عدم فروش در انبارهای نگهداری می شود و از بین می رود.

فریدونشهر در غرب استان اصفهان قرار دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار