سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر سیاسی نبودن نظرات شورای نگهبان گفت: ما قوانینی داریم که بعضی‌ها به ما ایراد می گیرند و مجلس ملزم به اصلاح آنها می‌شود و نهایتا به تایید می رسد.
کد خبر: ۶۷۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱ 13 November 2018

به گزارش تابناک : عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه بدون توقف که شب گذشته از شبکه سه سیما پخش شد در خصوص ماهیت و وظایف شورای نگهبان،‌اظهار داشت: همه جوامع نظارت را به حکم عقل پذیرفته اند که در اداره جامعه مکانیزمهای نظارتی را هم داشته باشند.

وی افزود: ما در زندگی اجتماعی روزانه هزاران مورد از نظارت را مشاهده می کنیم. در مسابقات ورزشی ... در رفت و آمد ها و مدرسه و .. پس نظارت یک امر ضروری است برای حیات اجتماعی انسانها. در ایران و در کشورهای دیگر نظارت با عناوین مختلف مثل دادگاه عالی و شورای قانون اساسی و غیره صورت میگیرد و در کشور ما هم بعد از پیروزی انقلاب این مکانیزم بسیار موثر در نظر گرفته شد در حالیکه قبل از آن نظارت قانونمندی نداشتیم.

کدخدایی ادامه داد: یک زمانی هست که شورای نگهبان وظایفش را به خوبی انجام نمی‌دهد و یک زمانی نظرها با هم متفاوت است. وقتی یک مصوبه به شورای نگهیان می آید باید رای گیری کنندکه مغایر با قانون اساسی هست یا نه؟ بر خلاف موازین شرع هست یا خیر؟ و این بستگی به نظر اعضا دارد. آن حقوقدان که بیرون از جمع شوراست ممکن است خیلی از مسایل را نداند. مثلا یکی از آنها صحبتی داشت درباره اختیاراتی که مجمع تشخیص مصلحت دارد و درباره این موضوع مصاحبه کردند و مقاله نوشتند ولی از مصوبه ها بی اطلاع بودند و بعدها متوجه اشتباه خود شدند ولی به آن اعتراف نکردند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد:‌ گاهی اوقات نظرات اینگونه است. شورای نگهبان نگرانی در مورد قضاوت ها ندارد. هر مصوب بعد از رای نهایی باید اعلام شود در غیر اینصورت خیانت است.
وی افزود: هر مصوبه ای که در شورای نگهبان مطرح شود و به مصوبات قبل از انقلاب اشاره داشته باشد، می تواند در مورد آن مصوبه نظر بدهد. ما در شورای نگهبان به عنوان یک حقوقدان، موازین فقهی و شرعی را باید در نظر داشته باشیم. پیشنهاد خوبی است که اگر قانون تصویب کند، اعضای شورای نگهبان فقط در دو دوره فعالیت داشته باشند.

قائم مقام شورای نگهبان با اشاره به اختلاف نظرها در قانون اساسی عنوان کرد: اصل دوم و چهارم قانون اساسی تکلیف آن اختلاف نظرها را روشن کرده است و میگوید شورای نگهبان در موازین اسلامی، باید نظر بدهد. کسی نمیتواند اعتبار آن مرجع را زیر سوال ببرد. مثلا در بحث انتخابات، قانون اساسی در اصل 99 می گوید که نظارت در انتخابات برعهده ی شورای نگهبان است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: در قانون انتخابات هم آمده وظایف نظارت و اجرایی را به تفسیر تعیین کرده. قانون انتخابات مجلس، خبرگان، ریاست جمهوری و قانون همه پرسی. یعنی همه اینها یک قانون عادی دیگری را در کنارش دارد. در همه اینها هم جزئیاتی بیان شده و وجه مشترک همه ما پذیرش قانون اساسی و قانون عادی است . اگر کسی به قانون انتخابات اعتراض دارد، این شورای نگهبان است که به مجلس فشار می آورد تا قانون را اصلاح کنند. چراکه ما نمی توانیم ظرف مدت 50 روز دوازده هزار نفر را بررسی صلاحیت کنیم.

وی افزود: قانون اساسی و قانون عادی میگوید نظر شورای نگهبان پایان بخش مطالب است البته در وظایف نظارتی چندین مرحله وجود دارد. نظارت حوزه انتخابیه، نظارت استان، هیات مرکزی و در شورای نگهبان چندین مرحله دیگر.

کدخدایی با تاکید بر سیاسی نبودن نظرات شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما قوانینی داریم که بعضی ها به ما ایراد می گیرند مثلا خدمات رسانی به ایثارگران. و مجلس ملزم به اصلاح آنها می شود و نهایتا به تایید می رسد. در حوزه انتخابات هم گاهی اوقات ممکن است شما یک فرد را مطرح بفرمایید ولی افراد مختلفی از جناحهای گوناگون در طول ادوار مختلف انتخابات بودند که مورد تایید شورای نگهبان واقع نشدند.

سخنگوی شورای نگهبان بر همین اسا یادآور شد:‌ نمی توان بعضی از اسامی را ذکر کرد و باعث ایجاد مطالبی در جامعه شد. افراد متعددی بودند که بعد از شنیدن نتیجه خیلی ناراحت شدند. در خاطرم هست که در انتخابات مجلس در یکی از حوزه های انتخابی اختلافاتی در شمارش آراء بود که شورای نگهبان باز شماری کرد و نتیجه منجر به این شد که رای نهایی آن صندوق مخالف رای ما بود . شما اگر می خواهید بفرمایید که شورای نگهبان نظراتش سیاسی است، باید مصداق روشنی را بفرمایید و شورای نگهبان دلایل کافی و قانونی برای رد صلاحیت آن مصداق نداشته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار