محسن مهرعلیزاده امروز(دوشنبه) در نشست خبری،اظهار کرد: این آخرین نشست خبری بنده است. خبرنگاران اصفهان آگاهی، انصاف و مسئولیت خطیر خبر رسانی را به درستی انجام دادند و بی‌توجه به سمت افراد آنچه را مشکلات استان بود انعکاس دادند. لازم نیست عمر کارهای انجام شده چند ماهه یا یک‌ساله باشد، می‌شد در همین یک سال چند کار بزرگ ۱۰ ساله شروع کرد. باید بزرگ فکر کنیم و مقطعی اجرا کنیم.
کد خبر: ۶۷۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 12 November 2018

استاندار اصفهان گفت: برای اصفهانی‌ها جاری شدن آب در زاینده‌رود رویا شده است در حالی که  این مهم شدنی است، اما باید مدیران توانایی و قدرت اجرایی کردن آن را داشته باشند.

به گزارش تابناک:  محسن مهرعلیزاده امروز(دوشنبه) در نشست خبری،اظهار کرد: این آخرین نشست خبری بنده است. خبرنگاران اصفهان آگاهی، انصاف و مسئولیت خطیر خبر رسانی را به درستی انجام دادند و بی‌توجه به سمت افراد آنچه را مشکلات استان بود انعکاس دادند. لازم نیست عمر کارهای انجام شده چند ماهه یا یک‌ساله باشد، می‌شد در همین یک سال چند کار بزرگ ۱۰ ساله شروع کرد. باید بزرگ فکر کنیم و مقطعی اجرا کنیم.

وی افزود: از روز اول روی سه اولویت آب، اشتغال و محیط زیست متمرکز شدم. آب حیات اصفهان و منطقه را موجب شده است و بودن و نبودن تمدن اصفهان به آب بستگی دارد، صنعت، اشتغال، کشاورزی، اقتصاد و همه چیز این استان به آب بستگی داشته و دارد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: پس ارزش داشت که هر انرژی داشتم روی آب بگذارم، تأمین امنیت مسائل اجتماعی در سال ۹۷ به خصوص وضعیت بحران آب یکی از موضوعات اساسی بود چراکه بحرانی‌ترین سال آبی را طی این یک سال پشت سر گذاشتیم. آمارها کاهش ۵۰ درصدی یا یک چهارمی را نسبت به میانگین‌ را نشان می‌دادند.

مهرعلیزاده گفت: در ماه مرداد نگران آب شرب مردم بودیم که خوشبختانه این بحران را پشت سر گذاشتیم بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. بحران بعدی بحران حوادث دی‌ماه بود که آن را هم به خوبی پشت سر گذاشتیم. این استان بسیار مهم است و آن حوادث می‌توانست اتفاقات ناگواری را رقم بزنند که این‌چنین نشد.

وی ادامه داد: مسئله آب بسیار مسئله مهمی است و هنوز هم معتقدم که مهم است، مسئله آب از دو دهه پیش تا کنون رخ‌نمایی کرده است. این موضوع تحت عنوان بروز خشکسالی پی در پی بوده است، وقتی منطقه در حال خشکی است این موضوع متأسفانه در همه سطوح حتی ملی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

استاندار اصفهان گفت: از سال ۱۳۵۰ تا کنون میزان ورودی زاینده‌رود دچار تغییر شده است، رقم یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب در سال 1350 در انتهای شهریور ۹۷ به ۵۶۰ میلیون متر مکعب رسید. یعنی به یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

مهرعلیزاده تأکید کرد: اگر طرح تونل کوهرنگ دو و چشمه لنگان اجرایی نمی‌شد اصفهان پیش از این سال‌ها دچار بحران شدید آب می‌شد، در اواسط دهه ۸۰ قرار بود فعالیت‌های مدیریت آب داشته باشیم، اما متأسفانه فکری به حال این مشکل نشد.

وی گفت: اقتصاد شهر، بناهای تاریخی، کشاورزی و... همه به آب وابسته است، در کشور و منطقه کم آب باید آب یک‌بار مصرف را مجدد استفاده کنیم. دنیا چنین کاری می‌کند و کشورهای پر آب، از آب، چندین بار استفاده می‌کنند.

استاندار اصفهان افزود: وقتی به اصفهان آمدم همه شعار می‌دادند زاینده‌رود من کو؟ این شعار کلی است هرکسی رأی می‌خواهد می‌گوید زاینده‌رود من کو؟ این شعار را می‌دهیم، ولی آیا تغییر فرهنگ، رفتار و ... داشته‌ایم؟ نه نداشته‌ایم!

مهرعلیزاده اظهار کرد: کارگروه سازگاری با کم‌آبی با دبیری وزیر نیرو در اسفندماه گذشته تشکیل و این کارگروه در استان نیز فعال شد. باید مطالعات علمی را جدی بگیریم تا از شعارهای کلی جدا شویم.

وی افزود: احیا یعنی زنده کردن، این به آن معنا است که نیازمند آوردن آب هستیم، سپس بهینه مصرف کردن باید مطرح شود، بعد از آن باید آب را بدون هدر رفت و هدف‌دار بیاوریم و درصدها را به درستی تخصیص دهیم. وقتی از ساماندهی صحبت می‌شود همه ناله سر می‌دهند که می‌خواهند آسفالت کنند، نه این‌طور نیست ساماندهی یعنی اینکه چگونه و از چه طریقی آب را برای مصارف تخصیص دهیم.

استاندار اصفهان گفت: بیش از ۵۰ درصد مردم شهر اصفهان معتقدند که احیا حرکت آب در این ۱۲ کیلومتر است، اما چرا تاکنون کسی به این موضوع فکر نکرده است. شاید این ۱۲ کیلومتر فراموش شده یا اراده‌ای برای اجرای آن نبوده است.

مهرعلیزاده ادامه داد: شرط عقل این نیست که بیش از دو میلیون نفر از مردم شهر اصفهان این آب را نبینند، آیا انصاف نیست که از ۱۱۸۰ میلیون مترمکعب آب زاینده‌رود در سال، ۱۰۰ میلیون مترمکعب را به این ۱۲ کیلومتر درون شهر اصفهان بدهیم؟

وی تصریح کرد: برای اصفهانی‌ها جاری شدن آب در زاینده‌رود رؤیا شده است، در حالی که این مهم شدنی است، ولی باید مدیران توانایی و قدرت اجرایی کردن آن را داشته باشند.

استاندار اصفهان گفت: سؤال می‌کنند آقای مهرعلیزاده چرا آب را در رودخانه جاری نمی‌کنید؟ چون باغداران و کشاورزان در مسیر دو برابر سهم خود آب برداشت می‌کنند، مردم به من می‌گویند پس تو چه کاره‌ای که نمی‌توانی ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان بیاوری.

مهرعلیزاده گفت: 69 دهنه از سد چم آسمان تا باغات غرب آب برداشت می‌کند، این در حالی است که این تعداد دهنه درست نبوده است، اما با فعال کردن مأموران چندین ارگان دیدیم آب به باغات غرب رسید.

وی با بیان اینکه لوله‌گذاری می‌تواند این کار را انجام دهد و از برداشت بی‌رویه آب جلوگیری گند، افزود: چه کسی می‌گوید آب دست دوم  بد است، تمام دنیا از پساب تصفیه شده استفاده می‌کنند، پروژه هفتگانه احیای زاینده‌رود یعنی زنده ماندن اصفهان، و زنده ماندن اصفهان یعنی بقای تمدن، گردشگری، صنعت و آینده ایران.

استاندار اصفهان گفت: آن‌هایی که می‌گویند "زاینده‌رود من کو" تحقق خواسته‌شان در اجرای پروژه هفتگانه احیای زاینده‌رود است.

مهرعلیزاده ادامه داد: سه پروژه بهشت‌آباد، کوهرنگ سه و خلیج فارس ۵۷۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان وارد می‌کند، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اصفهان فعلاً کافی است و اگر هم خشک‌سالی پایان یافت که همه‌چیز به روال قبل خواهد بود.

وی گفت: چرا طرح سد کوهرنگ سه این‌همه سال خوابیده بود؟ مدیران گفتند به خاطر نبود پول است، اما نه این طور نیست، این طرح به دلیل دعواهای بچه‌گانه خوابیده بود، چه طور طی این مدتی که من هستم پولش بود طی این همه‌سال پولش نبود ؟!

استاندار اصفهان اظهار کرد: این پروژه‌ها همگی زمان‌بندی دارند، لوله‌گذاری‌ها از چم آسمان تا نکوآباد یک پروژه ۹ ماهه تا یک‌ساله است. پس باید بتوانیم در این مدت آب جاری در زاینده‌رود داشته باشیم. فعالیتی نکردم که استاندار بعدی بیاید بگوید که فعالیت استاندار قبلی موجب مشکلات من شده است نه این‌طور نیست.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار