رئیس میراث فرهنگی کاشان:
تابناک: رئیس ‌میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از ثبت آئین تشرف به مسلک سقایی در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶ 28 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، محسن جاوری ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه این آیین در شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور که در تهران برگزار شد به ثبت ملی رسید گفت: مردم کاشان بنابر اعتقادی که در سقایی یا سقایت دارند این کار را خیرخواهانه و برخوردار از پاداش و ثواب و اجر اخروی می‌دانند.

وی، مطالعه میدانی، جمع‌آوری مدارک و اسناد مربوط مورد نیاز، تدوین و تکمیل پروند و نیز اقدامات مراحل ثبت در استان و اداره کل ثبت آثار تاریخی، فرهنگی کشور را که تقریبا 8 ماه به طول انجامید از جمله عوامل موثر در ثبت این آیین در 22 تیرماه امسال در فهرست میراث معنوی ‌کشور برشمرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، اعتقاد و احترام مردم به منصب سقایت حضرت ابوالفضل(ع) به عنوان خاستگاه سقایی یا سقاییت و تاثیرگذاری آب بر فرهنگ مذهبی و دینی که هویتی پاک و مقدس در ایران کهن داشته است را از دیگر عوامل موثر در ثبت این آیین عنوان کرد.

به گزارش تسنیم، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، مهارت بافت فرش، شعربافی، زیلوبافی، آیین گاو قربانی نیاسر، فنون گلاب‌گیری، نظام سنتی آبیاری چشمه سلیمانیه فین، آیین سنتی- مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال، مراسم ششم امام حسین(ع) برزک، مهارت مسگری، گیوه‌بافی، رنگرزی سنتی، آیین تشرف به مسلک سقایی و مهارت بافت فرش جوشقان که از این 14 اثر میراث معنوی، 2 اثر میراث فرهنگی ناملموس مهارت بافت فرش کاشان و آیین قالی‌شویان مشهد اردهال از جمله آثار ثبت جهانی در فهرست میراث معنوی یونسکو است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :