رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: حدود ۳۰۷ هزار جنگل دست کاشت در ۸ شهرستان استان توزیع شده که در این زمینه رتبه نخست کشوری را کسب کرده است.
کد خبر: ۶۴۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 01 September 2018

به گزارش تابناک : حسینعلی نریمانی با اشاره به 3 میلیون و 200 هزار هکتار بیابان در استان اصفهان اظهار داشت: 2 میلیون و 200 هکتار بیابان‌های اصفهان رخساره‌های بیابانی کویری و اراضی رسی نمکی است و یک میلیون هکتار آن را تپه‌های ماسه‌ای و شنی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از مجموع 3 میلیون و 200 هزار هکتار  بیابان در اصفهان، یک میلیون و 92 هزار هکتار، کانون بحران فرسایش بادی است که در صورت فعال شدن طوفان و گرد و غبار، به منابع زیستی و اقتصادی اطراف خودش خسارت وارد می‌کند.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه در سال 1389 مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته گفت: طی برآورد انجام شده در صورت ایجاد پدیده طوفان و گرد و غبار در این یک میلیون و 92 هزار هکتار کانون بحران، حدود 39 میلیارد تومان به منابع زیستی و اقتصادی خسارت وارد می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در استان اصفهان از سال 49 به طور رسمی کار بیابان زدایی آغاز شده و تا به امروز حدود 307 هزار جنگل دست کاشت در 8 شهرستان توزیع شده، که شامل گونه‌های طاق، قره باغ، آتری‌پلکس و شورگز است.

نریمانی تصریح کرد: این گونه‌ها با 2 سال آبیاری مداوم دیگر نیازی به آبیاری ندارند و این گیاهان دو ریشه عمودی و افقی دارند که ریشه عمودی از آب‌های زیرزمینی و ریشه افقی از نزولات جوی تغذیه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان از لحاظ جنگل‌های دست کاشت، حائز رتبه اول در کشور است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین همت و تلاش ما در حفاظت از جنگل‌های دست کاشت است، گفت: این جنگل‌ها به صورت کمربند از شهرستان کاشان آغاز و تا شهرستان خور و بیابانک  ادامه دارد و باعث شده منابع زیستی و اقتصادی پیرامون خودش تثبیت شود.

وی اعتبار استانی سال گذشته اصفهان را یک میلیارد و 800 میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد:  اعتبارات ملی در نظر گرفته شده برای استان، 16 میلیارد تومان بود.

نریمانی بیان کرد: در سال گذشته یک‌هزار و 612 هکتار عملیات نهال کاری در مناطق کانونهای بحران از جمله در شهرستان‌های آران و بیدگل، گز و برخوار، اصفهان، نایین و خور و بیابانک انجام شد.

وی در مورد کار شاخص اصفهان در زمینه بیابان زدایی در سال گذشته اظهار داشت: پروژه 500 هکتاری مالچ پاشی و نهال کاری  در منطقه بحرانی سگزی  با هدف حفاظت از فرودگاه نظامی شهید بابایی، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی، جاده ترانزیت شمال-جنوب کشور و جاده راه آهن اجرا شد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان بودجه 97 را از محل اعتبارات استانی یک میلیارد و 130 میلیون تومان و از اعتبارات ملی حدود 3 میلیارد و 700 میلیون تومان عنوان کرد که قول این مبلغ به استان اصفهان داده شده است.

وی در مورد کاهش اعتبار بودجه استان اصفهان در سال جاری گفت: اعتبار بودجه استانی کاهش عمومی داشته و در  اعتبارات ملی هم اعتبار بیابان زدایی در سطح کشور خوب بوده است.

نریمانی افزود: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری برای کنترل گرد و غبار و مقابله با بیابان زدایی، 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شد که به استان‌ها اختصاص یافت و عمده اعتبار تخصیص داده شده به استان خوزستان تعلق گرفت .

وی خاطرنشان کرد: زمین‌های کشاورزی رها شده از جمله اراضی شرق اصفهان، به دلیل بی آبی می‌تواند به تولید گرد و غبار کمک کند، در این راستا مسئولان جهاد کشاورزی به سمت و سوی ایجاد گلخانه‌ها و تغییر الگوی کشت از لحاظ مدیریت تأمین آب و مدیریت زراعی محصولاتی که کم آب بر هستند رفتند و در بحث آبیاری هم با آبیاری قطرهای سعی می‌کنند میزان مصرف آب را تقلیل دهند.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، شرایط بیابان زایی در استان اصفهان  را نرمال علام کرد و گفت: طوفان، گرد و غبار در اصفهان کم و غیر بحرانی است که نتیجه 50 سال کار مستمر در حوزه بیابان است.

وی با اشاره به بیایان زایی به عنوان یک زلزله خاموش اظهار داشت: بیابان زدایی به ثبات نسبی رسیده و ما در اصفهان شرایط حاد بیابان زایی نداریم ولی شرایط حاد طوفان و گرد و غبار  بالقوه در همه اراضی بیابانی وجود دارد که در صورت عدم مدیریت با بحران بیابان زایی مواجه می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار