نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: جای تعجب دارد که موضوع قانون مبارزه با پولشویی قبل از اینکه شورای نگهبان اظهار نظر کند و راجع به مصوبه نظرش را اعلام کند این لایحه سر از مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورده است.
کد خبر: ۶۴۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 27 August 2018

به گزارش تابناک اصفهان؛ علی بختیار در خصوص بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام این لایحه را رد کرده است که البته خلاف قانون است. چنین موردی در قانون اساسی نداریم، جایگاه مجمع تشخیص در اصل 112 قانون اساسی فقط برای جایی است که بین مجلس و شورای نگهبان اختلافی پیش بیاید و مجلس بر نظرش اصرار کند و در چنین مواردی کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.

وی افزود: در فرایند قانونی، قانون‌گذاری صرفاً با مجلس شورای اسلامی است و تأیید نهایی آن با شورای نگهبان است آن هم با ساز و کارهای مشخص که شورای نگهبان 10 روز پس از تصویب نسبت به این موارد اظهار نظر می‌کند و اگر مخالفتی با شرع داشته باشد اعلام می‌کند.

این عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی، گفت: جای تعجب دارد که موضوع قانون مبارزه با پولشویی قبل از اینکه شورای نگهبان اظهار نظر کند و راجع به مصوبه نظرش را اعلام کند این لایحه سر از مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورده است. در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس چنین موضوعی پیش بینی نشده است. آیین‌نامه داخلی مجلس در مبحث نهم کاملاً اجرای مصوبات مجلس را مشخص کرده است و چنین قانونی وجود ندارد که اجازه دهد مجمع تشخیص غیر از موارد اختلافی نظر دهد.

بختیار تصریح کرد: به هر حال لایحه مبارزه با قانون پولشویی نباید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شد. چون این لایحه را بر خلاف اقتصاد مقاومتی دانسته‌اند مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را رد کرده است و همان طور که اشاره شد چنین فرایندی در قانون اساسی پیش بینی نشده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مکلف نیست به نظر مجمع تشخیص عمل کند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نظر نهایی شورای نگهبان در این خصوص شرط است و نظر مجمع تشخیص در فرایند قانون‌گذاری اهمیتی ندارد. شورای نگهبان مواردی را دارد که به مجلس باید اعلام کند و فقط برخی موارد را برای مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان می‌گذارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار