مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه امسال به دلیل کم شدن آب پشت سدهای ذخیره آب نیروگاه های برق آبی حدود چهار هزار مگاوات از ظرفیت برق را نمی‌توانند تولید بکنند، گفت: از ساعت 12 تا 16 در ماه‌های تیر، مرداد و 15 روز ابتدای شهریور ماه با احتساب روزهای تعطیل، حدود 50 روز از سال، میزان تولید پاسخگوی میزان مصرف نیست.
کد خبر: ۶۱۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 29 May 2018

به گزارش تابناک : محمد مهدی عسگری با بیان اینکه در 10 سال گذشته طی سال‌های 1388 و 1389 پیک مصرف در شب بود، اظهار کرد: از سال 1389 تا 1396 اوج مصرف از ساعت 12 تا 16 بعد از ظهر است. تبدیل لامپ‌های 100 وات قدیمی به لامپ‌های 3 وات کم‌مصرف و به کارگیری وسایل سرمایشی مثل کولر گازی در روز، پیک مصرف را تغییر داد.
وی ادامه داد: پیک بار کل کشور در سال 96 در حدود 5.22 درصد رشد نسبت به سال 95 رشد داشت. این رشد در استان اصفهان سه درصد و در شهرستان اصفهان 2.5 درصد بود. انرژی مصرفی کل کشور در سال گذشته 6.88 درصد  نسبت به سال 95 افزایش یافته است.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خصوص تامین منابع برق، تصریح کرد: حدود 78400 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی وجود دارد که شامل سیکل ترکیبی، گازی و بخاری جز نیروگاه‌های حرارتی است هم چنین 19درصد نیروگاه‌ها سد، 1 درصد نیروگاه اتمی بوشهر و از دیزل‌ها و منابع تجدیدپذیر و تولید پراکنده جهت تامین منابع استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: نیروگاه‌های برق‌آبی 12 هزار مگاوات ظرفیت تولید دارند که امسال به دلیل کم شدن آب پشت سد حدود 4000 مگاوات از ظرفیت را نمی‌توانند تولید بکنند. از طرفی، رشد مصرف مشترکین حدود3000 مگاوات افزایش خواهد یافت که مجموعا حدود 7000 مگاوات نسبت به سال گذشته کمبود تولید خواهیم داشت.
عسگری تصریح کرد: پیک مصرف برق در اصفهان طی سال گذشته حدود 4400 مگاوات بود و ظرفیت مجموع تولید هم 4400 مگاوات بود بنابراین توانستیم نیاز مصرف استان را در مجموع تولید کنیم اما از جمله مشکلات پیش رو در تابستان 97، نداشتن نیروگاه سد زاینده رود و نیروگاه سد دز خواهد بود. نیروگاه اسلام‌آباد با حدود 900 مگاوات ظرفیت، به دلیل مصرف آب بالا تعطیل است و نیروگاه شهید محمد منتظری از پساب فاضلاب شاهین‌شهر برای تولید استفاده می‌کند.
وی با اشاره به لزوم آب در هرکدام از سیکل‌های تولید برق، اظهار کرد: در نیروگاه‌های آبی، آب موجود در پشت سد توربین را به حرکت در ‌می‌آورد و آبی در این پروسه تلف نمی‌شود. نیروگاه‌های بخاری، آب را بخار می‌کنند. در نیروگاه‌های گازی، گاز را می‌سوزانند و از دود تولید شده جهت چرخش توربین استفاده می‌کنند و برای خنک‌سازی سیستم، آب مصرف می‌کنند. نیروگاه های سیکل ترکیبی نیز ترکیبی از نیروگاه بخاری و گازی است.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه کاهش فشار آب موجب شده که اکثر مشترکین از پمپ ‌آب استفاده کنند و افزایش استفاده از کولر گازی، رشد مصرف برق را به دنبال دارد، گفت: با این اوصاف احتمالا شبکه برق استان امسال به صورت وارد کننده از شبکه سراسری برق، بخشی از نیاز مصرف را تامین کند.
وی در خصوص پیش‌بینی میزان مصرف برق در استان، ادامه داد: از هفته سیزدهم سال میزان مصرف از تولید بیشتر می‌شود. از ساعت 12 تا 16 در ماه های تیر و مرداد و 15 روز ابتدای شهریور با احتساب روزهای تعطیل حدود 50 روز از سال، میزان تولید برق پاسخگوی نیاز مصرف نیست.
عسگری با بیان راه‌حل‌های موجود برای کاهش مصرف در این دوره، تصریح کرد: در این 240 ساعت از مشترکین عادی تقاضا داریم که ساعات مصرف خود را به حداقل برسانند. کولر آبی روی دور تند چهار برابر بیشتر از دور کُند مصرف دارد و ایجاد سایه‌بان برای کولر حدود 10 درصد مصرف را کاهش می‌دهد. با مشترکین دیماند با ایجاد تفاهم‌نامه‌ای بدون این‌که به تولیدات صنایع ضربه بزند مصارف را جابه‌جا می‌کنند که در قالب طرح تشویقی پاداش‌هایی در نظر گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه فولادمبارکه اصفهان با 1200 مگاوات مصرف طی تفاهم‌نامه‌ای ، 600 مگاوات معادل 10 درصد از 6 هزار مگاوات کمبود پیش‌بینی شده را جبران خواهد کرد، افزود: شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تعهد کرده است در سال 1397، 130 مگاوات از مصرف خود را مدیریت کند. هم چنین شرکت توزیع استان اصفهان 170 مگاوات، شرکت توریع برق چهارمحال بختیاری 40 مگاوات و برق منطقه‌ای و صنایع 200 مگاوات جهت کاهش مصرف تعهد کرده‌اند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خصوص میزان آب مصرفی برای هر مگاوات خاطر نشان کرد: در نیروگاه‌های قدیمی تا حدود 2 لیتر آب به ازای یک کیلووات ساعت تولید، مصرف می‌شود. در نیروگاه‌های جدیدتر هم چون نیروگاه شهید محمد منتظری این مصرف زیر نیم لیتر است. این میزان مصرف به متفاوت بودن تکنولوژی خنک‌کننده و یا بخاری و گازی بودن نیروگاه بستگی دارد.
وی در خصوص اینکه آیا احتمال خاموشی در تابستان 97 وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: اگر با مدیریت و همکاری مشترکین بتوانیم این کمبود را جبران کنیم، قطعا خاموشی در اثر کمبود تولید نخواهیم داشت هم چنین اگر تمام مشترکین تنها 10 درصد مصرف را بین ساعات 12 تا 16 کاهش دهند و این 10 درصد را به ساعات دیگر انتقال دهند، تابستان بدون خاموشی خواهیم داشت.
عسگری با بیان نحوه آموزش کاهش مصرف، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی ها از طریق آموزش دانش‌آموزان در مدارس، آموزش عموم مردم در فرهنگ‌سراها و اطلاع‌رسانی‌ها از طریق رادیو تلویزیون و تابلوهای فرهنگ شهروندی و فضای مجازی و تلفن گویا و ... است از سوی دیگر اطلاع‌رسانی‌های مشترکین دیماندی از طریق مراجعه حضوری کارشناسان و مشاوره دادن صورت می‌گیرد.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار