معاون میراث فرهنگی استان اصفهان:
تابناک: معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: فهرست بناهای تاریخی اصفهان در زمینه مرمت و بازسازی نیازمند بازنگری است و بامد نظر قراردادن ویژگی های شاخص تاریخی و معماری باید اولویت بندی شوند.
کد خبر: ۵۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 09 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، در طول سال های گذشته به مردم اجازه تخریب برخی خانه‌های متعلق به دوره پهلوی داده نشد و گاه تا چند سال مالکان این خانه‌ها درگیر دریافت مجوز برای تخریب خانه خود بودند در حالیکه بر این نکته پای‌فشاری می کردند که خانه موردنظر به جز برخی موارد همانند گچبری‌های ویژه و شاید دربهای چوبی با تزئین‌های خاص و زیبا از نظر تاریخی هیچ گونه ارزشی ندارند.

در این میان به شکل ناگهانی برخی از این خانه ها که توسط سازمان خاصی خریداری شده بود اجازه تخریب داده شد و دلیل امر نیز همان موردی بود که سال‌ها مالکان این خانه‌ها برای دریافت مجوز تخریب بر آن اصرار داشتند: این خانه ارزش تاریخی ندارد.

به نظر می رسد به دلیل نظرات مختلف کارشناسی در طی سالیان مختلف خانه هایی از دوران های مختلف در فهرست بازسازی با لفظ تاریخی قرار گرفته باشند که ارزش چندانی ندارند و بر این اساس فهرست بناهای تاریخی اصفهان نیازمند بازنگری است، موضوعی که مسئولان میراث فرهنگی نیز به آن اذعان دارند.

نظریه های متفاوت کارشناسان در ارتباط با حفظ و مرمت آثار تاریخی

بر این اساس ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با اظهار نظرهای متفاوت کارشناسان در خصوص با حفظ خانه‌های متعلق به دوران پهلوی اظهار داشت: در ارتباط با خانه‌های تاریخی و حتی روش های مرمت آنها نظریه های متفاوتی وجود دارد؛ به عبارتی می توان گفت که به تعداد آثار تاریخی نظریه‌هایی در مورد روش‌های مرمت این آثار وجود دارد به این معنا که امکان ندارد بنایی مرمت شود و مرمت گر دیگری نظری متفاوت در ارتباط با آن نداشته باشد.

وی با بیان اینکه حتی در ارتباط با منشورهای بین المللی هم نظر واحدی وجود ندارد، افزود: مثلا در تخت اشرف یک سازه صفوی داریم که باستان شناس آن یعنی آقای جعفری زند معتقد است باید این سازه حذف شود تا به لایه اصلی با قدمت تاریخی بیشتری برسیم اما مرمت گر دیگری معتقد است که این سازه نیز باید حفظ شود.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با بین اینکه ما نیز در ارتباط با مرمت بناهای تاریخی معتقد به بازنگری هستیم، تاکید کرد: ممکن است فردی در گذشته اعتقاد به حفظ بناهای این دوره داشته است و در حالیکه فرد دیگری معتقد است که این بناها اهمیت چندانی ندارد و لزومی به حفظ آن نیست.

وی ادامه داد: اکنون بناهای تاریخی ای داریم که بیهوده در فهرست آثار تاریخی ثبت و حتی مرمت شده اند و ممکن است در این میان از ارزش یک خانه غفلت شده باشد و بر این اساس بازنگری بر اساس معیارها و ملاک های خاص مدنظر سازمان است.

طاهری با اشاره به اینکه باید امکانات سازمانی را در این ارتباط مدنظر قرار دهیم، ابراز داشت: هم اکنون بیش از یک هزار خانه تاریخی در شهر اصفهان داریم که باید با مدنظر قرار دادن ویژگی های شاخص تاریخی و معماری اولویت بندی و بناهای شاخص جدا شود.

خانه های متعلق به اشخاص خاص حفظ می شود

وی اضافه کرد: در ارتباط با بناهای دوره پهلوی نیز مطابق قانون خانه‌های شاخص دارای شأن ملی که متعلق به یک شخصیت تاریخی هستند و یا واقعه تاریخی در آنها رخ داده است نگهداری می شوند که از آن جمله می توان منزل امام خمینی (ره)، خانه آیت الله بهشتی، ساختمان شهرداری اصفهان، خانه هنرمندان یا خانه مشروطیت نام برد.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه برای انتخاب خانه‌های تاریخی کمیته ارزیابی خانه های تاریخی درباره حفظ بناها با امتیازدهی شاخص های تعیین شده تصمیم می گیرند، تصریح کرد: ممکن است خانه‌ای متعلق به دوره پهلوی دارای امتیازهای لازم برای بازسازی نباشد اما مستندسازی شده و سپس اجازه تخریب آن داده می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار