ماهنامه دهکرد در شماره سوم این نشریه در مطلبی با عنوان 'پیاده راه، گمشده فضای شهری' به قلم حسین مشرف، از نبود پیاده روهای مناسب در شهرکرد انتقاد کرده است.
کد خبر: ۵۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴ 05 July 2015
در تعریف، فضای شهری، مکانی است برای بروز فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی که ورود و خروج و استفاده از آن نیازمند کسب مجوز نمی باشد. با تکیه بر این موضوع، نقش فضاهای شهری فراتر از عملکردهای دسترسی و تردد استنباط می شود.

در واقع فضای شهری رویکردی به حقوق شهروندی پدید می آورد که در آن مراجعین رکن اصلی تصمیم گیری و تعیین کننده خط مشی در مدیریت شهر به شمار خواهند رفت.از این رو یکی از شاخص های رعایت حقوق مدنی، برخورداری از فضاهای شهری مطلوب است.

یکی از مهمترین فضاهای شهری پیاده راه است.در اغلب کشورهای پیشرفته، پیاده راه به عنوان بستری پیوند دهنده میان فرهنگ، رسوم و خواسته های مراجعین با کالبد شهر، از جمله فضاهای پویایی شهری محسوب شده و برنامه ریزی برای افزایش کیفیت آن در دستور کار مدیران و دست اندرکاران شهری می باشد.

هرچند در بیان مزایا و اثرات مثبت پیاده روی بر جسم و روان انسان سخن بسیار گفته شده ولی دستکم در دهه های اخیر، از بُعد شهرسازی اقدام چشمگیری در این زمینه در شهر ما صورت نگرفته است.

باید پذیرفت که طرح های توسعه نیز فضاهای پیاده راه مدار شهر را در عمل به بوستان های محلی و ناحیه ای شهر محدود ساخته است.از این رو ضرورت توجه به احداث پیاده راهی مناسب در شهرکرد که پاسخگوی کلیه مراجعین بوده و پویایی و تحرک را برای تمامی سنین به ارمغان آورد، احساس می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار