سلیمی نمین در دانشگاه اصفهان:
تابناک: عباس سلیمی نمین گفت: در جایی از مستند انقلاب 57 نشان می داد که شاه از مردم رنجیده بود به این خاطر که قدردان زحمات شاهنشاهی نیستند و علت تظاهرات مردم را نمی داند اما خود شاه اعلام کرده قبل تر اعلام کرده بود که مردم من صدای انقلاب شما را شنیدم.
کد خبر: ۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶ 17 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، عباس سلیمی نمین در نشست نقد مستند انقلاب ۵۷ در دانشگاه اصفهان با توجه به رویکرد این رسانه گفت: شبکه ی من و تو کاردکردش این است که عمکرد بیگانگان در ایران را توجیه کند. دغدغه ی من وتو اصلا محمد رضا شاه و پهلوی نیست و دنبال این است که ثابت کند دورانی که آمریکایی ها و انگلیسی ها بر ایران مسلط بودند دوران خوبی بوده است.

وی با قبول کم کاری رسانه های داخل در آگاهی بخشی نسل جدید نسبت به انقلاب افزود: امکان دارد رسانه ملی خطا کند و در چهارچوب منافع یکی از گروه های سیاسی عمل کند اما در داخل کشور این قضیه بسته می شود. یعنی از یک سلیقه ی داخل کشور حمایت می کند. این خیلی تفاوت می کند با رسانه ای که می خواهد مساله را در خارج از ایران حل کند یعنی دشمنی را که آمده کودتا کرده ، غارت کرده آن را توجیه می کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه نسبت دادن قیام مردم ایران در سال ۵۷ به نقشه آمریکایی ها یک استدلال علیه شعور ملت ایران است گفت: اگر آمریکا قرار بود اقدامی را علیه شاه ترتیب دهد باید در سال ۵۲ انجام می داد همانطور که در جریان مصدق بلافاصله کودتای ۲۸ مرداد را ترتیب دادند. این خلاف واقع است.مصاحبه شاه در سال ۵۲ در رابطه با نفت یک حرکت نمایشی از طرف خود آمریکایی ها بود.

سلیمی نمین با اشاره با عدم ملاقات امام با هیچ یک از عناصر سلطنتی در پاریس بیان داشت:امام با هیچ مقام وابسته به پهلوی ملاقات نکردند حتی رییس شورای سلطنت که به پاریس رفت تا با امام ملاقات کند امام گفت استعفا بدهید بعد از استعفا می پذیرم.

وی همچنین افزود: نهضت آزادی در ایران به کمک ابراهیم یزدی در پاریس یک فریبی را دنبال کردند و فریب این بود که به آقای بختیار گفتند که شما برو پاریس استعفا را بنویس پیش ما، اگر امام استعفا را پذیرفت آن وقت ما استعفای شما به عنوان نخست وزیر شاه را پخش می کنیم و شما نخست وزیر انقلاب مردم می شوی. و به بختیار قول دادند که اگر امام نپذیرفت آنها استعفا را منتشر نکنند.

این فعال سیاسی با اشاره به تناقضات موجود در این مستند گفت: در جایی نشان می داد که شاه از مردم رنجیده بود به این خاطر که قدردان زحمات شاهنشاهی نیستند و علت تظاهرات مردم را نمی داند اما خود شاه اعلام کرده قبل تر اعلام کرده بود که مردم من صدای انقلاب شما را شنیدم من بعد دیگر تخلفات و فساد صورت نخواهد گرفت. اگر محمد رضا پهلوی نمی دانست مردم برای چه به خیابانها ریخته اند آیا آن سخنرانی را در تلوزیون انجام می داد.

سلیمی نمین درادامه تاکید کرد: این مستند سعی دارد بختیار را یک چهره ی مبارز فوق العاده تصویر می کند و اصلا این طور نیست. بختیار زندان نرفته است و متاسفانه در برخی کتاب ها ادعا می کنند که بختیار پس از کودتای ۲۸ مرداد به زندان افتاد اما در خود خاطرات بختیار آمده است روز بعد کودتا یعنی ۲۹ مرداد زاهدی من را خواست و به من پیشنهاد وزارت داد.

وی در ادامه بیان داشت: محمد رضا شاه مرد بزم بود نه مرد رزم. در کودتای ۲۸ مرداد نیز از ایران خارج شد تا آمریکایی ها صحنه را برای برگشت او آماده کنند. محافظ مخصوص شاه علی شهبازی در کتاب خاطراتش می گوید گاهی اوقات ۵ بار در روز شاه به خانه های مخفی که مخصوص فساد بود می رفت. بیشتر بیماری شاه به دلیل قرص های انرژی زایی بود که برای مسائل جنسی مصرف می کرد.

سلیمی نمین با اشاره به عدم آزادی فرانسه به امام خمینی و یارانش افزود: ما وقتی از انگلیس به امام پیوستیم پلیس فرانسه اجازه راهپیمایی را به ما نداد اما وقتی اقبال را دیدند و حرکت دانشجویان و مردم را از کل اروپا و جهان به سمت ایران دیدند مجبور شدند حداقل آزادی را بدهند. شاه از ترس به ترور امام در فرانسه تن نداد زیرا به شدت از این قضیه هراس داشت که خشم مردم ایران گریبانگیر خاندان پهلوی شود و مردم به کاخ ها و دربار بریزند و آنها را تکه تکه کنند. اما آخرین رییس موساد در ایران در خاطراتش از نقشه زدن هواپیمای ایران در روز ۱۲ بهمن یاد می کند. اما اسراییلی ها نمی خواستند که این هزینه را پرداخت کنند.

این برنامه به همت جامعه ی اسلامی دانشجویان علوم پزشکی و اصفهان برگزار شد. علاوه بر پخش و نقد مستند ، دانشجویان سوالات و شبهات خود را پیرامون انقلاب اسلامی مطرح می کردند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار