کد خبر: ۵۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸ 30 June 2015

یاشار پورمجید

در روزهای اخیر اعضای شورای اسلامی شهر اردبیل بصورت دسته جمعی از منطقه نمونه گردشگری دریاچه شورابیل بازدید کرده اند که شرح آن در سایت اطلاع رسانی شهرداری اردبیل منتشر شده است.

اینکه اعضای محترم شورا در جریان این بازدید بر ارزش و جایگاه مهم منطقه نمونه گردشگری دریاچه شورابیل تاکید کرده اند، امیدوار کننده است به شرط آنکه در ادامه، طرح های اجرا شده در شورابیل اعتقاد عملی اعضای شورا به این دیدگاه را اثبات کند.

شکی نیست که شورابیل به عنوان بزرگترین دریاچه درون شهری ایران ، باید به قلب گردشگری اردبیل تبدیل شود. شورابیل نعمتی خدادادی و مزیتی بدون رقیب برای جذب گردشگران و توسعه اردبیل فراهم آورده است و به شرط آنکه قدرش را بدانیم، اردبیل با دریاچه اش نه در ایران بلکه در سطح منطقه معروف می شوذ.

اما جای تاسف است که تاکنون از این فرصت بی نظیر برای توسعه شهر اردبیل به درستی استفاده نشده و قدر آن دانسته نشده است.

از نظر نگارنده نحوه بهره برداری از ظرفیت های شورابیل برای توسعه اردبیل بهترین معیار سنجش سطح فکر ، افق دید و توانمندیهای مدیران مرتبط و اعضای شورای شهر اردبیل در دو دهه گذشته به شمار می آید.

شورابیل نماد توانمندیهای تصمیم گیران شهر

اینکه مسئولان برای استفاده از این ظرفیت برای توسعه اردبیل چه برنامه ریزی هایی انجام داده اند، ملاک قابل استنادی برای سنجش توان مدیریتی آنها محسوب می شود.

نام شورابیل بدون شک با سرنوشت صنعت گردشگری استان پیوند خورده است. بنابراین جدا از اقدامات معمولی عمرانی در شورابیل از قبیل توسعه فضای سبز ، ساحل‌بندی، استانداردسازی وسایل شهر بازی و ... ، شایسته است که امکانات تفریحی و گردشگری منحصر بفرد و متمایزی در شورابیل تدارک دیده شود.

شورابیل نماد توانمندیهای تصمیم گیران شهر

یعنی امکاناتی در شورابیل فراهم شود که با ایجاد مزیت نسبی ، شورابیل را در رقابت با سایر مناطق گردشگری مانند ساحل گیسوم و ... پیش اندازد.

در سالهای گذشته مسئولان وقت وعده هایی را در مورد راه اندازی سایت ویژه دوچرخه سواری ، پیست اسب سواری و احداث هتل پنج ستاره در این منطقه داده اند اما این وعده ها عملی نشده اند.

با این حال شایسته است که پیگیری استقرار این امکانات به همراه چند موضوع دیگر به مطالبه عمومی اهالی و مسئولان اردبیل در رابطه با شورابیل تبدیل شود:

1- تاکید بر اینکه امکانات تفریحی پیش بینی شده در شورابیل می بایست در حد بین المللی باشد تا انگیزه لازم برای جذب گردشگران غیر بومی را فراهم کند.

ایجاد شهر بازیهای آبی ، ایجاد شهر بازی های سرپوشیده با امکان انجام بازیهای تفریحی پرطرفدار بین المللی مانند پاتیناژ، بولینگ و ... در شورابیل باید مورد توجه جدی تصمیم گیران شهر باشد.

2- حمایت ویژه و فراتر از حد معمول از سرمایه گذاریها به شرط تضمین اجرای پروژه های لوکس و همترازی با طرح های موفق خارجی

در این راستا نه تنها حمایت از اجرای طرح هایی مشابه طرح شرکت سرمایه گذاری برج سازان الدوز آذربایجان برای ساخت بزرگترین مرکز تجاری و تفریحی ضرورت دارد بلکه حتی می توان فراتر رفت وبا اعطای زمین رایگان از سرمایه گذاری برای اجرای طرح های تفریحی با استانداردهای بین المللی حمایت کرد.

این حمایت ها نه تنها با منابع اهالی شهر ناسازگار نیست بلکه دقیقا در جهت منافع بلند مدت مردمی است که به شغل ها ودرآمدهای بخش گردشگری احتیاج دارند و اکنون دارند فرصت های بالقوه کسب درآمد در منطقه را از دست می دهند.

3= شورابیل نباید به دریاچه ای محصور در بین ساختمانهای سیمانی و سازه های ناهمگون شهری تبدیل شود.

زمین های با ارزش اطراف شورابیل نبایستی با کاربری مسکونی به هدر بروند. ساختمان کاری در اطراف شورابیل نباید جای درختکاری را بگیرد.

شورابیل نماد توانمندیهای تصمیم گیران شهر

4- باید امکانات انجام ورزش های مختلف از قبیل تنیس، والیبال ساحلی ، پیست سوار کاری ، ورزش های آبی و ... در اطراف شورابیل به بهترین شکل ممکن ایجاد شود.

5- تپه های مرتفع در اطراف هر دریاچه ای کانون های جذابی برای سرمایه گذاری وساخت هتل هستند. اما متاسفانه بدون مطالعه و آمایش سرزمینی تپه های مرتفع اطراف شورابیل به ادارات واگذار شده است که شایسته است در سالهای آینده به تدریج به کاربری های گردشگری تبدیل شوند.

6- با توجه به طولانی بودن فصل زمستان در اردبیل، پیشنهاد می شود امکان ایجاد زیرساخت های لازم برای انجام برخی بازیها و ورزشهای زمستانی در اطراف شورابیل مطالعه شود.

در پایان امیدوارم اعضای شورای شهر اردبیل ضمن تمرکز به آسفالت کوچه پس کوچه های رای ساز اردبیل ، وقت بیشتری را صرف برنامه ریزی ها و اتخاذ تصمیمات راهبردی کنند و از ظرفیت های شورابیل برای اشتغال و نشاط همشهریان اردبیلی به نحو احسن استفاده کنند.

شورابیل نماد توانمندیهای تصمیم گیران شهر

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
یعقوبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آقای پورمجید مشکل مسئولان ما این است که افکار بلندی ندارند و بین المللی که چه عرض کنم، دهاتی فکر می کنند
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آن عکسی که یک دختر و پسر جوان جلوی قایق فرسوده نشستند خیلی جالبه ... مثل اینکه دارن به آینده خود و شورابیل نگاه می کنند
مدیر پایگاه  تابناک اردبیل: آن عکس به همراه عکس جوانی که در نیمکت نشسته و دورنمای ساختمان ها را نگاه می کند توسط آقای محمد زینالی به تحریریه هدیه شده است که جا دارد از ایشان تشکر کنیم
آگاه به امور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
برادر پورمجید همه که مثل شما فکر نمی کنند بیشتر دردشان اینه که از پروژه های شهر چیزی به جیبیش دان می رسه یا نه
مطمئن باشید بجای امکانات بین المللی به زودی دورتا دور شورابیل را قهوه خانه و قلیان سرا پر میشه
اسد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
جای خالی مدیران لایق درصندلی شهرداری بیشترازهمیشه بنظر میرسد متاسفانه در مقاطعی افرادی را که لیاقت شهردار که نه دهدارشدن را نداشته اند شهردار انتخاب کردند تا ازضعف انها بیشترین استفاده را بکنند تا ببینیم شهردارجدید چه گلی بسر اردبیل خواهد زد.
یاسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
برادر جان باعرض پوزش این نظر لطف شما نسبت به کوچه پس کوچه هاس! لذا باید یادآور شویم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
جناب پورمجید بحث بسیار مهمی را مطرح کردند. امید است تمامی مسئولین و نخبگان در راستای پتانسیل و توانمندی های شورابیل اتخاذ و تصمیمات و برنامه هایی در نظر داشته باشند
آرتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
متاسفانه اراضی مستعد اطراف دریاچه به پایگاه نیروی انتظامی و برخی ادارات بعنوان کاربری ناسازگار با ماهیت گردشگری دریاچه تبدیل شده که در صدد توسعه نیز می باشند. اگر این موهبت الهی نه درخارج که در شهرهای تبریز و اصفهان بود چه استفاده هایی از آن می کردند. اما افسوس از اردبیل به خاطر کوتاه فکری برخی تصمیم گیرانش
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
من امیدی به شورابیل با شهرهای مسکونی اطرافش ندارم فکر کنم در آینده نزدیک آبشم خشک کنن و بشه شهرک شورابیل
زينالي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
سلام ياشار جان
اين عكسها رو من گرفتم آره؟
مدیر پایگاه سایت تابناک اردبیل: بله در توضیح متن به زحمت شما دوست فرهیخته اشاره شده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار