تابناک: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: حل مشکلات میدان امام (ره) اصفهان نیاز به اتخاذ راهبردهای مناسب و یک برنامه عملیاتی دارد.
کد خبر: ۵۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱ 27 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، فریدون الهیاری روز شنبه در دومین جلسه کمیته راهبری مجموعه جهانی میدان امام (ره ) که با حضور مدیر پایگاههای جهانی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات میدان امام اصفهان حداقل از 10سال پیش بوجود آمده و لاینحل باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا در سال 1394میدان امام (ره) از لحاظ مرمتی از بحران خارج شود، افزود: این تلاش ها باید به حل مشکلات اساسی میدان تاریخی امام (ره) در سالجاری منجر شود تا بتوانیم در سالهای آینده با پایش مناسب، سایر مشکلات این میدان را حل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: یکی از بزرگترین مشکلات میدان امام (ره)، استحکام بخشی قسمت های مختلف این مجموعه عظیم تاریخی است.

وی با بیان اینکه استحکام بخشی یکی از زوایای پنهان مشکلات میدان امام (ره) است، تصریح کرد: گرچه این اقدامات در معرض دید عموم قرار ندارد اما بسیار با ارزش و با اهمیت است.

الهیاری افزود: تا پایان سال جاری ایوان عالی قاپو و تا پایان سال آینده گنبد مسجد امام از حصار داربست ها خارج می شود.

وی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای مرمت این بناها منتظر ابلاغ اعتبارات نخواهد ماند و طرح های عمرانی میدان امام (ره) از جمله مرمت گنبد مسجد امام را بصورت خود جوش و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و استانداری اصفهان اجرایی می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: تلاش می کنیم تا با احیای مجموعه میدان تاریخی امام (ره) اصفهان چهره شایسته ای از نظام جمهوری اسلامی ایران به جهان معرفی کنیم.

در ادامه این نشست طرح های پیشنهادی پایگاه جهانی میدان امام برای سالهای آتی ارائه و مورد تصویب اعضای کمیته راهبردی قرار گفت.

تهیه طرح جامع مدیریت میدان امام (ره)، تهیه حریم میدان امام (ره) برای ارائه به سازمان یونسکو، ایجاد کتابخانه تخصصی، آرشیو الکترونیک از اسناد و مدارک مرمت میدان امام (ره) و ایجاد واحد مستند سازی پایگاه جهانی میدان امام از جمله طرح هایی بود که به تصویب رسید.

تهیه طرح مرمت و حفاظت پشت بام ایوان کاخ عالی قاپو، مرمت سرویس های بهداشتی مسجد امام (ره) و رفع رطوبت مسجد، طرح مطالعاتی جهت ساماندهی سایت واقع در ظلع شرقی مسجد شیخ لطف الله، طراحی و راه اندازی سامانه بانک اطلاعات صنایع دستی مجموعه میدان امام (ره) و طرح های در راستای ساماندهی گردشگری در محور میدان امام (ره) از دیگر مصوبات این کمیته بود.

میدان امام ( ره) از جمله میدان های مهم تاریخی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد.

عالی قاپو، مسجد امام (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه از جمله بناهای این اثر تاریخی است.

افزون بر این این بناها، 200 حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده است که بیشتر آنها محل عرضه صنایع دستی اصفهان می باشند.

میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو رسید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :