نوبخت خبرداد:
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: فاز دوم مرمت بام بازار مسگرهای گلپایگان آغاز شد.
کد خبر: ۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳ 16 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، مهدی نوبخت اظهار کرد: از هفته گذشته مرمت، استحکام‌بخشی و سبک‌سازی بام بازار مسگرهای گلپایگان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان گلپایگان در حوزه میراث فرهنگی سال 92 فاز دوم مرمت و استحکام‌بخشی بازار مسگرهای گلپایگان شروع شده است، تصریح کرد: با اعتباری بالغ بر 180 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان گلپایگان در حوزه میراث فرهنگی سال 92 فاز دوم مرمت بازار مسگرهای گلپایگان آغاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان ادامه داد: در سال گذشته نیز با اعتباری بالغ بر 150 میلیون ریال فاز نخست مرمت و سبک‌سازی بام و اجرای عایق بازار مسگرهای گلپایگان انجام شد.

شهردار گلپایگان نیز در ادامه از پایان یافتن پروژه سنگ‌فرش بازار تاریخی گلپایگان خبر داد و گفت: با بهره‌گیری از نظر کارشناسان و با استفاده از مصالح مرغوب، شیب‌بندی مناسب سنگ فرش بازار تاریخی گلپایگان انجام شد.

محمود بخشی بیان کرد: سرتاسر کف بازار بزرگ سنتی گلپایگان با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال سنگ فرش شده است.

به گزارش فارس، بازار سنتی گلپایگان با دهانه‌های وسیع و طاق‌بندی و سقف ضربی آجری سبک بناهای سلجوقی را دارد، چهارسوق از یک طرف روبه‌روی مناره شهر گلپایگان و از طرف دیگر به مسجد جامع شهر راه دارد.

امروزه بازار جدید و بزرگ گلپایگان در اطراف بازار چهار سوق گسترش یافته و این بازار تاریخی را احاطه کرده است.

مجموعه بازار سنتی گلپایگان دارای سبک معماری و موقعیت جغرافیایی خاصی است و پل ارتباطی بین مناره گلپایگان و مسجد جامع گلپایگان محسوب می‌شود.

در بازار سنتی گلپایگان مانند سایر بازارهای سنتی کشور از طاق آجری و تناسب ترکیب فضاها و تهیه فضاهای جانبی مانند تیمچه قهوه‌خانه و نور طبیعی بدون حرارت و برودت استفاده شده است و تاریخ ساخت بازار گلپایگان 400 سال پیش برآورد شده است.

بازار سنتی گلپایگان از بازارها و تیمچه‌های مختلفی مانند بازار مسگرها، بازار کوزه‌گرها، بازار گیوه‌دوزها، بازار عطاری‌ها، بازار زرگرها و بازار فرش فروش‌ها تشکیل شده است.

بازار تاریخی گلپایگان به عنوان یکی از آثار تاریخی شاخص گلپایگان در 16 تیرماه سال 1384 به شماره 14440 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :