تابناک: معاون بهره برداری آب منطقه ای اصفهان گفت: برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی از پساب تصفیه خانه فاضلاب جنوب اصفهان استفاده می شود.
کد خبر: ۵۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 24 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، علی بصیرپور اظهار کرد: پساب تصفیه خانه فاضلاب جنوب اصفهان به میزان دو متر مکعب در ثانیه در مسیر تالاب بین المللی گاوخونی در بستر زاینده رود رها شده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان پساب به همراه مقداری از آب رهاسازی شده در بستر زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی خواهد رسید، تاکید کرد: با نظارت دقیق و مستمر اجازه برداشت آب در این مسیر داده نمی شود.

معاون بهره برداری آب منطقه ای اصفهان درباره میزان حق آبه تالاب بین المللی گاوخونی اظهارکرد: میزان حق آبه این تالاب را هرکس عددی اعلام کرده است اما براساس اعلام محیط زیست استان، حق آبه تالاب بین المللی گاوخونی حدود 100 تا 140 میلیون متر مکعب در سال است.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان نیز روز سه شنبه از رسیدن آب زاینده رود به باتلاق گاوخونی تاپایان هفته جاری خبر داده بود.

گاوخونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال 1349 به ثبت رسیده است.

این تالاب یکی از اکوسیستم های طبیعی استان اصفهان واقع در انتهای زاینده رود است و به عنوان یک اکوسیستم طبیعی واقع در یک منطقه خشک می تواند در توسعه پایدار منطقه نقشی مهم داشته باشد.

تالاب گاوخونی با وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع، در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، 30 کیلومتری شهر ورزنه، جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غربی کویر ابرقو قرار دارد.

تالاب گاوخونی در طی 10 سال گذشته با کمبود آب مواجه شده و در ورطه نابودی قرار گرفته بود.



*** مجوز برداشت شن از بستر زاینده رود صادر نشده است

بصیرپور در باره ادعای دوستداران محیط زیست شهر ورزنه مبنی بر برداشت های غیرمجاز شن از بستر زاینده رود، اظهار کرد: برداشت شن از بستر زاینده رود متقاضیانی داشته اما مجوز برای آنها صادر نشده است.

وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حتی برای صدور مجوز جهت برداشت شن از مناطق نزدیک به زاینده رود از آب منطقه ای اصفهان استعلام می گیرد و مجوز برداشت شن از این مناطق پس از بررسی کارشناسی داده می شود.

وی اظهار کرد: برای حفاظت از حریم زاینده رود، آب منطقه ای قراردادی تحت عنوان حفاظت زاینده رود با شرکت میراب منعقد کرده است که بر اساس آن شرکت میراب افزون بر حفاظت حریم و بستر زاینده رود، در مورد برداشت های غیرمجاز منابع زیر زمینی در اطراف زاینده رود مسئول است.



*** بهره برداران حدود 200 حلقه چاه غیر مجاز در اصفهان اخطار گرفتند

معاون بهره برداری آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه از اواخر سال گذشته از حفر چاههای غیرمجاز در اطراف زاینده رود جلوگیری شد و بسیاری از چاههای غیرمجاز حفر شده مسدود شد، اظهار کرد: هم اکنون در شهرستان اصفهان حدود 200 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که به بهره برداران برای مسدود کردن آنها اخطار داده شد.

وی افزود: چنانچه این افراد اقدام به مسدود کردن این چاهها نکنند، آب منطقه ای برای مسدود کردن آنها وارد عمل خواهد شد.

بصیرپور اظهار کرد: از اواخر سال گذشته تاکنون 80 حلقه چاه غیر مجاز در فلاورجان، 120 حلقه در سمیرم و در سایر شهرستانها از 10 تا 20 حلقه چاه غیرمجاز که در حریم زاینده رود حفر شده بود، مسدود شدند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار