تابناک: دبیر انجمن دوستداران طبعیت و میراث فرهنگی ورزنه، از جدیت و تلاش مردم این شهر برای رساندن آب زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی خبر داد و گفت: پس از 10 سال آب زاینده رود احتمالاً امشب یا فردا صبح به شهر ورزنه می‌رسد.
کد خبر: ۵۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹ 24 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رضا خلیلی ورزنه اظهار کرد: آب زنده رود پس از 10 سال به سمت بخش بن رود و تالاب گاوخونی جاری شده و در حال حاضر در هفت کیلومتری شهر ورزنه است و احتمال می‌دهیم امشب یا صبح فردا به شهر ورزنه برسد.

وی با بیان اینکه حق آبه فعلی قرار است دو تا ماه برای تالاب جاری باشد، افزود: البته فاصله ورزنه تا تالاب بین المللی گاوخونی حدود 30 کیلومتر است که با توجه به وجود نیزارها و دیگر موانع در بستر رودخانه تا گاوخونی احتمالاً یک هفته دیگر زنده رود به مقصد نهایی خود می‌رسد.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: از حق آبه کشت شرق اصفهان در سال زراعی (1393- 1394) آبی به سمت ورزنه نیامده است بلکه به بندرودشت (یا رودشتین) رسیده و از طریق کانال‌های آبیاری به سمت مزارع بخش بن رود جاری شده بود.

خلیلی ورزنه با اشاره به تلاش مردم ورزنه برای حذف موانع در بستر رودخانه، گفت: متاسفانه در بستر زاینده رود تعداد زیادی لوله و یا کانال های غیر مجاز به سمت مزارع در سال‌های اخیر نصب و ایجاد شده که مردم بخش بن رود نیز در طول هفته گذشته با کوشش فراوان اقدام به برچییدن و کور کرده دهانه‌های آن کرده‌اند.

وی وجود گیاهانی مانند نیزارها را از دیگر موانع در سرعت جریان آب دانست و ادامه داد: یکی از مشقات برای ساماندهی مسیر رودخانه نبود جاده‌های حریمی است چرا که در برخی مناطق کشاورزان تا لب زاینده رود کشت و کار کرده‌اند و راهی برای حرکت لودر و سایر وسایل وجود ندارد.

دبیر انجمن دوستداران طبعیت و میراث فرهنگی ورزنه، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست استان تلاش خوبی برای این امر از خود نشان داده است، اما متاسفانه از عملکرد شرکت میراب زاینده رود به دلیل اینکه امکانات زیادی برای سامان دهی مسیر رودخانه در اختیار مردم نگذاشته است، انتقاد داریم.

خلیلی ورزنه با اشاره به خطر انتشار ریزگردهای سمی گاوخونی به سمت شهرهای مرکزی اصفهان و یزد، اظهار کرد: ورزنه به عنوان نخستين شهر در آخر مسیر زنده رود در خط مقدم این تهدید قرار دارد که جدیت مردم این شهر برای رساندن آب به گاوخونی بر همین اساس است.

وی گفت: مردم این شهر و سایر کشاورزان شرق به این بینش رسیده‌اند که خشکی گاوخونی موجب شوری آب‌های منطقه، نابودی خاک کشاورزی و انتشار ریزگردها است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار