فرماندار کاشان:
تابناک: معاون استاندار و فرماندار کاشان گفت: چاه های آب غیرمجاز در ارتفاعات و دشت کاشان پلمب و از برداشت آب جلوگیری می شود.
کد خبر: ۵۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 24 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی فرمانداری کاشان ابوالفضل صدراییه در حاشیه نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تاکید کرد: با شکایت و هماهنگی دادستان و نیروی انتظامی این چاهها که در گذشته در ارتفاعات و دشت کاشان حفر شده اند، پلمب خواهد شد.

وی گفت: وضعیت بحران آب شهرستان باعث شده تا مصلحت اندیشی را کنار گذاشته و از طریق مراجع قانونی اقدامات لازم انجام گیرد.

صدراییه افزود: شرایط منابع آب دشت کاشان از وضعیت بحران عبور کرده و طبق نظر مهندسان مشاور وضعیت آبخوان تنها جوابگوی شش سال آینده منطقه خواهد بود.

بگفته وی برداشت بی رویه از منابع آب دشت کاشان باعث شده تا وضعیت آب در منابع زیرزمینی به شدت افت کرده و با نشست زمین قابلیت آبگیری مجدد از دست رفته و چنانچه در آینده بارندگی خوبی داشته باشیم، وضعیت لایه های زمین به گونه ای نیست که بتواند از آن بهره برداری کرد.

فرماندار کاشان خاطرنشان کرد: برداشت بی رویه و عدم مناسب سازی پس از برداشت در معادن شن و ماسه شهرستان نیز تهدید دیگری در خصوص فرآیند تغذیه آبخوان کاشان است که با هماهنگی انجام شده با مقام قضایی مقرر شد از برداشت بی رویه آن نیز جلوگیری شود.

وی در خصوص احکام شکایت هایی که برای چاههای غیرمجاز به دستگاه قضایی ارسال می شود، افزود: با مساعدت دادستان مقرر شد قبل از ارجاع به شعبات از طریق دادستان دستور پلمب صادر شده و بحث های تفهیم اتهام و رسیدگی های قضایی پس از این اقدام انجام شود.

صدراییه توجه به احداث بندهای آبخیزداری و ساماندهی رودخانه های بالادست شهرستان را از دیگر اقداماتی دانست که می تواند در خصوص کاهش مشکلات بحران آب شهرستان موثر باشد.

وی شرایط آب در کاشان را بحرانی خواند و یادآور شد: روز به روز شرایط آبی منطقه وخیم تر می شود، مدیریت وضع موجود با اهمیت است و باید تدبیر کنیم چگونه شرایط فعلی را پشت سر گذاشته و دورنمای قابل قبولی را مدنظر قرار دهیم.

فرماندار کاشان همچنین با انتقاد از بی توجهی به فرهنگ سازی در خصوص بحران آب منطقه گفت: فرهنگ سازی این نیست که یک سازمان برای چند روز از سال بنری را جلوی اداره نصب کند بلکه باید کارشناسان اطلاع رسانی و روابط عمومی ها در طول سال و از همه روش های ممکن برای نشان دادن وضعیت موجود استفاده کرده و راه های صرفه جویی و مدیریت منابع آبی را برای مردم تشریح کنند.

67 درصد از آب مصرفی کاشان از منابع زیرزمینی و 33 درصد آن نیز از آب زاینده رود تامین می شود.

استاندارد مصرف آب روزانه در ایران 150 لیتر برای هر نفر است که این رقم در کاشان به بیش از 350 لیتر می رسد.

شهرستان کاشان دارای چهار بخش مرکزی، قمصر، نیاسر و برزک و شامل شش شهر کاشان، قمصر، نیاسر، جوشقان قالی، کامو و چوگان و برزک با 350 هزار نفر جمعیت است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :