تابناک: استاندار اصفهان گفت: گرد و غبار موجود در ۸.۵ هکتار از اراضی منطقه بزرگ اصفهان تا دو سال آینده تثبیت خواهد شد.
کد خبر: ۵۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷ 22 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز در حاشیه کارگروه مقابله با ریزگردها که در استانداری اصفهان برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مقوله گرد و غبار در استان اصفهان در قالب چند محور اساسی از سال ۸۶ در استان مطرح شده است، اظهار داشت: این در حالی است که طی ۶ سال گذشته رسیدگی به این مشکل به فراموشی سپرده شده است و اکنون ما زمان‌های طلایی نسبت به رسیدگی به این معضل را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه استان اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد در معرض هجوم گرد و غبارهای خارجی از کشور عراق قرار دارد، افزود: برای مقابله با این پدیده نیازی به اجرای طرح‌های ملی است و به دلیل اینکه عراق درگیر جنگ است نمی‌توان کار مهمی را در این راستا دنبال کرد.

کانون گرد و غبار برخوار ۱۰ شهر استان را تهدید می‌کند

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه بخش اساسی گرد و غبار استان اصفهان دارای منشاء درون استانی است، ادامه داد: از این رو فرسایش خاک در محور برخوار به تالاب گاوخونی و محور آران و بیدگل به نایین اصلی ترین کانون‌ها هستند که محور برخوار که خطرناک‌ترین بخش است ۱۰ شهر بزرگ استان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان از ۶ ماه گذشته تاکنون کارگاه مقابله با گرد و غبار راه‌اندازی شده است، ابراز داشت: در حال حاضر در سطح کشور ۶ نهاد وظیفه ساماندهی وضعیت گرد و غبار را در کشور بر عهده دارند.

زرگرپور با بیان اینکه هر یک از این سازمان‌ها خودشان را مدعی مقابله با گرد و غبار می‌دانند، اظهار داشت: از این رو تاکنون کار مانع و جامعی از سوی ارگان‌‌های مسئول در حوزه مقابله با گرد و غبار در کشور و استان اصفهان صورت نگرفته است.

۸ هزار و ۵۰۰ هکتار کانون بحران در منطقه اصفهان ساماندهی می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان منطقه بزرگ اصفهان در دستور کار ویژه برای مقاله با گرد و غبار قرار گرفته است، اضافه کرد: این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد در اولویت قرار گرفته و از این رو این منطقه با مساحت ۸ هزار و ۵۰۰ هکتاری به ۲۱ کارگروه تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس ‌برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده است که طرح تثبیت گرد و غبار در منطقه ۸ هزار و ۵۰۰ هکتاری اصفهان تا دو سال آینده به اتمام برسد، ابراز داشت: از این رو باید توجه داشت که با روش اداری نمی‌توان این پروژه‌ را در موقع قانونی به اتمام رسید و از این رو باید کار جهادی در دستور کار قرار گیرد.

زرگرپور با بیان اینکه مجموعه شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع و بخش خصوصی در این زمینه با تامین اعتبار فعالیت خواهد داشت، اضافه کرد: این طرح در استان به عنوان طرحی بحرانی اجرایی خواهد شد و کار مطالعاتی آن نیز توسط اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان صورت می‌گیرد و هر ۶ ماه یکبار مطالعات با اقدامات مطابقت داده می‌‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید باور داشته باشیم که چالش گرد و غبار در استان اصفهان یک چالش جدی است، اضافه کرد: هر ماه که از پرداختن به مسئله گرد و غبار طفره برویم این معضل در اصفهان بزرگ‌تر خواهد شد.

خاک کشاورزی برخوار برای آجرپزی دزدیده می‌شود

استاندار اصفهان در خصوص برخی از برداشت‌های غیر مجاز خاک کشاورزی در منطقه برخوار و شاهین شهر نیز گفت: این اقدام در حالی انجام می شود که این خاک غنی برای کوره‌های آجرپزی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه دو پیش برنامه برای مقابله با پدیده خاک دزدی و مهار گرد و غبار در استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته است، ابراز داشت: نیاز به آب برای این دو اقدام امری ضروری است و با توجه به محدودیت‌ها باید از پساب برای اجرای این طرح استفاده کنیم.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای پساب‌های شرق، شمال و جنوب اصفهان به صورت مجاز و غیر مجاز مصرف می‌شوند نیز در دستور کار قرار گرفته است، افزود: از این رو قرار است از این پساب‌ها برای رفع مشکل گرد و غبار در استان استفاده شود.

وی با بیان اینکه خارج کردن صنایع و به ویژه کارخانه‌‌های تولید گچ، آجر و سیمان به شعاع بیش از ۵۰ کیلومتری اصفهان در دستور کار ویژه مقابله با گرد و غبار و با مسئولیت فرمانداری‌ها قرار گرفته است، ادامه داد: این طرح باید ۸ سال پیش اجرا می‌شد و از این رو هفته آینده جلسه ای در خصوص نحوه انتقال این واحدها بررسی و این طرح اجرایی خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار