تابناک: يك دكتراي مشاوره خانواده در گفتگو با ايمنا با بيان اينكه تابستان بايستي فرصتي براي سرزنده نگه داشتن دانش آموزان باشد، خاطرنشان كرد: آموزش غير مستقيم بايد به عنوان يك چاشني جهت تخليه لذت ها در فرزندان در ايام تعطيلات به سرگرمي هاي آنان اضافه شود.
کد خبر: ۵۰۴۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴ 21 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از  ايمنا، در جريان زندگي روزمره گاهي با ميل و رغبت و زماني به اجبار، فرصت هايي با عنوان "اوقات فراغت" به وجود مي آيد كه استفاده صحيح از آن سبب بهره گيري و سازندگي جسمي- روحي و عدم استفاده صحيح از آن باعث كسالت روح و جسم مي شود.
با توجه به اینکه فراغت شامل مجموعه ای از فعالیت ها و تجربه ها است، اوقات فراغت، آزاد شدن و فراغت از یک دوره مصرف انرژی و تمرکز خاص بر یک حالت دیگر مي باشد که ممکن است استراحت، تجدید قوا، تنوع و تغییر به دنبال داشته باشد.
از جمله آثار و نتایج نقش اوقات فراغت، اصلاح رفتار و تعالی شخصیت انسان است كه این امکان را به شخص می دهد تا رفتار فردی و اجتماعی خود را مورد ارزیابی و ارزشیابی قرار داده و با آرامش خاطر نسبت به خصوصیات اخلاقی و رفتاری خود، به تفکر و اندیشه بپردازد و نقاط قوت و ضعفش را بیابد.
همچنين در اوقات فراغت مي توان از مناسب ترین زمینه برای اصلاح بسیاری از اختلالات رفتاری بهره گرفت. بنابراين اوقات فراغت، مناسب ترین شرایط برای دستیابی به آرامش و آسایش و جبران صدمات جسمی و روانی ناشی از هیجانات مداوم کار و رهایی از کسالت روزانه و خلاقیت و رشد شخصیت فرد است.
حال با توجه به اينكه اوقات فراغت و تعطيلات تابستاني يك بحث مهم براي فرزندان و سپري كردن ساعات بيكاري آنان به شمار مي آيد، لذا بايستي براي اين موضوع، اهميت ويژه اي قائل شد تا بتوان شاهد بيشترين بازده كاري و آموزشي در اين مدت براي فرزندان باشيم.

اوقات فراغت يك موضوع جهاني براي نوجوانان و جوانان است
محمد اسماعيل زاده تصريح كرد: با توجه به اينكه اوقات فراغت يك موضوع جهاني براي نوجوانان و جوانان است، در همه كشورها در اين ايام برنامه هايي تعريف مي شود؛‌ به طوري كه در منشور سازمان ملل متحد در عرصه هاي گوناگون از قبيل عمراني،‌ آباداني، محيط زيست و منابع طبيعي، فرهنگ و هنر،  ورزش،  تفريح و سرگرمي، كارآفريني و اشتغال،‌ آموزش هاي نظري، فرهنگي و مهارتي مد نظر قرار مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: از آنجا كه بخش عمده اي از كشور را جوانان و نوجوانان تشكيل مي دهند، لذا موضوع اوقات فراغت اهميت زيادي پيدا مي كند و اين در حالي است كه كشور ما نسبت به برخي از كشورها، غني سازي اوقات فراغت هدفمند و برنامه ريزي شده دارد و نسبت به برخي كشورها متاسفانه هنوز عقب هستيم كه اين باعث ايجاد چالش در‌ برنامه هاي مذكور مي شود.
رييس اداره فرهنگي و هنري اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان ابراز كرد: برنامه ريزي در هر فعاليت فرهنگي، اصل مستلزم و قطعي است و با توجه به نقش اوقات فراغت در زندگي هر نوجوان و نيز شكل گيري شخصيت همه آحاد جامعه خصوصا" جوانان، اين موضوع براي جوانان و نوجوانان از اهميت زيادي برخوردار است.

تفريح و جذابيت اوقات فراغت براي فرزندان به طور غير مستقيم با آموزش همراه باشد
 مينا سادات علوي حجازي  اظهار كرد: در بحث اوقات فراغت، رده سني، شخصيت و شناخت نيازهاي كودكان و نوجوانان بسيار داراي حائز اهميت است. در اين رابطه بايد شاكله فرزند شناسايي شود و شركت در كلاس هاي مختلف تحت نظر يك مربي صورت بگيرد تا در عين حال كه تفريح و جذابيت براي او به وجود آورد، به طور غير مستقيم با آموزش همراه باشد.
وي تصريح كرد: در اوقات فراغت، بهينه سازي بايستي مورد توجه قرار بگيرد؛ چرا كه گاهي به دلايل مختلف همچون چشم و هم چشمي، برآورده نشدن آرزوها و اهداف اولياي كودك، پيدا نكردن خود واقعي پدر و مادر در دوران كودكي و نوجواني و نشناختن خود، مشاهده درخشش يك هدف واهي و همچنين عدم شناخت روي اهداف و ارزش ها باعث شركت كردن فرزند در يك كلاس تابستانه و يا به هدر دادن تعطيلات اين ايام براي او مي شود كه همگي از عدم آگاهي اولياء از فرزندان خود سرچشمه مي گيرد.
اين دكتراي مشاوره خانواده افزود: در سنين زير دبستان و دبستان،  بازي هاي تمركزي، بازي هاي گروهي، برگزاري اردوهاي متنوع و شركت در كلاس هايي كه با لذت و سرگرمي همراه باشد مي تواند در پُر كردن اوقات فراغت آنان نقش مهمي داشته باشد. همچنين استفاده از كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان در اين زمينه موثر است.
علوي حجازي خاطرنشان كرد: نوجوانان و جوانان با شركت در كلاس هاي ورزشي، آموزش زبان و كلاس هايي كه در آن مهارت هاي زندگي آموزش داده شود،  مي توانند تعطيلات خوب و مفيدي را سپري كنند. همچنين آنان مي توانند هماهنگ با خانواده خود، شبكه دوستانشان را به صورت فيلتر شده تشكيل دهند تا به نوعي از رفتار سازنده آنان را الگو بگيرند.
وي ابراز كرد: فصل تابستان بايستي فرصتي براي احيا و سرزنده نگه داشتن دانش آموزان باشد تا بتوانند انرژي و هيجانات خود را تخليه كنند و با كوله باري  پُربار  براي شروع سال تحصيلي و آغاز مهر آماده شوند.
اين دكتراي مشاوره خانواده با بيان اينكه،‌ خانواده نبايد بار كودك و نوجوان را در اين دوران سه ماهه با آموزش هاي شديد، سنگين كند و بايد تفريح را درقالب آموزش به فرزند خود القا كند، گفت: آموزش غير مستقيم، تعامل و اجراي كارهاي عملياتي بايستي به عنوان يك چاشني جهت تخليه لذت ها در فرزندان در ايام تعطيلات به سرگرمي هاي آنان اضافه شود.
علوي حجازي در نهايت اضافه كرد: همچنان يادمان باشد كه فصل تابستان، ‌فصل تفريح و اوقات فراغت است.
      
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار