تابناک: نشست هم اندیشی در خصوص توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان به پیشنهاد و دستور استاندار اصفهان با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴ 20 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از واحد رسانه شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان، این جلسه متعاقب ملاقات وزیر اطلاع رسانی کشور عمان با استاندار اصفهان، با حضور نمایندگان شهرک سلامت به عنوان متولی توریسم درمانی، هتل عباسی، جمعیت هلال احمر، نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان، نماینده سازمان جهاد کشاورزی، اتاق تعاون، نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی استان، نماینده اتحادیه هتلداران و مجمع گردشگری استان و نماینده استاندار اصفهان و با حضور دکتر مجیری معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شد.

در این جلسه در خصوص پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی تجهیزات و خدمات پزشکی عمان و نیز دهمین نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی و هتل‌داری عمان که از تاریخ 16 تا 18 شهریور ماه سال جاری در مسقط برگزار خواهد شد، اطلاع رسانی‌های لازم انجام و نقطه نظرات مطرح شده به منظور ارایه به استاندار اصفهان جمع بندی شد.

شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان به عنوان نماینده انحصاری شرکت نمایشگاهی Oman Expo برای دومین سال متوالی اقدام به برگزاری پاویون ملی ایران در این دو نمایشگاه کرده است.

کارشناس معاونت برنامه ریزی استانداری اصفهان در نشست نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان برای حضور در بزرگترین نمایشگاه و کنفرانس کشور عمان با اشاره به مزیت‌های گسترده این کشور برای تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران و اصفهان گفت: اهمیت حضور ایران و استان اصفهان در بازار این کشور به حدی است که شخص استاندار اصفهان برای نخستین بار به موضوع این نمایشگاه وارد شده و بر حضور فعالانه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در نمایشگاه‌های کشور عمان، تأکید داشته است.

محسن ایروانی با تأکید بر اینکه باید از فرصت بازارهای هدف بیشترین استفاده را داشته باشیم، افزود: توجه به موضوع صادرات به عنوان پیشران اقتصاد می‌تواند راه حل اصلی برای خروج از رکود اقتصادی کشور باشد.

یادآور می‌شود با توجه به آغاز فصل تازه روابط تجاري ايران و عمان، تأسيس يك شركت مشترك بین دو کشور با سهم آورده 150 ميليون دلاری از سوی کشور عمان، ملاقات وزیر اطلاع رسانی این کشور با استاندار اصفهان و رایزنی برای توسعه صنعت گردشگری دو کشور در قالب خواهر خواندگی اصفهان و مسقط، ایجاد خط مستقیم کشتیرانی از بندرعباس به بندر صحار در راستای تسهیل امر حمل و نقل کالا بین دو کشور و سفر هیأتی متشکل از 40 شرکت تراز اول عمان به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی عمان که بزرگ‌ترین هیأت در طول تاریخ روابط ایران با عمان به شمار می‌آید، موضوع برگزاری پاویون ملی ایران در نمایشگاه‌های کشور عمان که از سوی شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان به عنوان نماینده انحصاری شرکت عمان اکسپو پیگیری می‌شود، مورد تأکید و توجه ویژه استاندار اصفهان قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان گفت: با وجود مزایای گسترده کشور عمان برای تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین کشورهای هدف ایران در حوزه صادرات، روابط اقتصادی ما با این کشور بسیار محدود است.

رسول محققیان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های پیش بینی شده در کشور عمان می‌تواند بازار اقتصادی گسترده‌ای را برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی فراهم آورد، اظهار کرد: شرکت نمایشگاه ها سالانه پاویون جمهوری اسلامی ایران را در کشورهای مختلف برگزار می‌کند و به دلیل عملکرد موفق این شرکت در برگزاری پاویون ایران در دو نمایشگاه سال گذشته عمان، در سال جاری نیز پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی تجهیزات و خدمات پزشکی عمان و دهمین نمایشگاه بین‌المللی موادغذایی و هتل‌داری عمان که از تاریخ 16 تا 18 شهریور ماه سال جاری در مسقط برگزار می‌شود، به نمایشگاه اصفهان سپرده شده است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت نمایشگاه‌ها در این خصوص نگاه فرا استانی دارد، گفت: جای تأسف است که در برخی پاویون‌های بین المللی، حضور شرکت‌های اصفهانی به یک یا دو شرکت محدود می‌شود و ما این گلایه را با استاندار اصفهان نیز مطرح کردیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان با اعلام اینکه نتیجه این نشست به عنوان یک راهکار در کمیته امور بین الملل استان اعلام خواهد شد، افزود: باید موانع موجود برطرف و تسهیلات لازم مهیا شود تا نقش و حضور اصفهان در نمایشگاه‌های خارج از کشور، تقویت شود.

محققیان از انجام یک پروژه تحقیقاتی وسیع در راستای شناسایی ظرفیت‌های صادراتی و مشخص کردن کشورهای مبدأ و متناسب با این ظرفیت‌ها توسط شرکت نمایشگاه‌های اصفهان خبر داد و گفت: انجام چنین تحقیقاتی در این خصوص به شدت لازم و ضروری بود و متأسفانه این موضوع در اصفهان از سوی متولیان اقتصادی نیز انجام نشده است.

وی بر لزوم حمایت دولت از حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌های برون مرزی تأکید کرد و ادامه داد: کشورهای توسعه یافته 30 تا 40 درصد هزینه غرفه داران، کشورهای در حال توسعه 40 تا 80 درصد هزینه‌ها و کشورهای توسعه نیافته 100صد درصد هزینه غرفه داران کشور خود را در نمایشگاه‌های بین المللی پرداخت می‌کنند، این در حالی است که دولت ایران هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و حتی ارز مبادلاتی نیز در اختیار مشارکت کننده ایرانی قرار نمی‌دهد.

همچنین معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این جلسه گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی اصفهان، مشکل بازارسنجی دارند و باید این مشکل را در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برطرف کنند.

محمد مجیری از شرکت نمایشگاه‌های اصفهان به عنوان یکی از بازوهای قوی اجرایی استان در بخش اقتصاد یاد کرد و افزود: این مجموعه کمک‌های زیادی به بخش بازرگانی و صنعتی استان کرده است.

وی با انتقاد از حضور کم رنگ شرکت‌های اصفهانی در نمایشگاه‌های خارج از کشور، تصریح کرد: وقتی روابط ما با کشوری مانند عمان که مزیت‌های اقتصادی متعددی دارد، مناسب و قوی است باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم و فرصت سوزی نکنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :