تابناک: مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: بالغ بر 70 درصد سبد انرژی استان اصفهان از گاز طبیعی تامین می‌شود که این موضوع می‌تواند در سلامت محیط زیست نقش چشمگیری داشته باشد.
کد خبر: ۴۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱ 17 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سعید مومنی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران، نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی مربوط به مصرف بهینه گاز و ایمنی گاز به مردم را چشمگیر دانست و اظهارکرد: در این زمینه مردم نیز طالب کسب اطلاعات بیشتر از طریق رسانه‌ها هستند.

وی افزود: کل ذخایر گاز جهان 208.4 تریلیون مترمکعب است و ایران با دارا بودن، حدود 33.6 تریلیون مترمکعب از این میزان، رتبه اول ذخایر دنیا را دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه توسعه گازرسانی در کشور با توجه به وجود منابع عظیم گاز پس از انقلاب اسلامی چشمگیر بوده، است اضافه‌کرد: استان اصفهان با توسعه حدود 12 درصدی، رتبه اول کشور را در دو دهه اخیر در توسعه گازرسانی داشته است.

مومنی ادامه داد: تا پایان سال 1396، بر اساس قانون بودجه به تمام شهرها و روستاهای بالای 20 خانوار در کشور گازرسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه 6.5 درصد جمعیت کل کشور در استان اصفهان است، خاطرنشان‌کرد: 8.3 درصد انشعابات، 10.6 درصد شهرهای گازرسانی شده، 8.8 درصد مشترکین، 10.1 درصد فروش گاز، 8 درصد روستاهای گازرسانی شده و همچنين 8.1 درصد شبکه‌های گازرسانی کشور در استان اصفهان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با تاکید بر اینکه103 شهر در استان اصفهان گازرسانی شده است، گفت: حدود 99.4 درصد جمعیت شهری و 90 درصد جمعیت روستایی استان اصفهان تحت پوشش گاز طبیعی هستند که در کشور و منطقه در رتبه نخست قرار دارد.

مومنی اضافه کرد: 24 هزار و 150 کیلومتر شبکه گذاری، 67 هزار مورد نصب انشعابات، یک میلیون و 565 هزار مورد پذیرش اشتراک و یک میلیون هشتصد هزار مورد مصرف کننده در استان اصفهان وجود دارد.

وی اظهار کرد: بالغ بر 70 درصد سبد انرژی استان از گاز طبیعی تامین می‌شود که این موضوع در سلامت محیط زیست نقش چشمگیری دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان ادامه داد: در سال 1393، حدود 20 میلیارد مترمکعب مصرف گاز وجود داشت که از این میزان، حدود 46 درصد در بخش صنایع مصرف شده است و این نشان دهنده نقش اساسی گاز در جهت توسعه ارزش افزوده در بخش صنعت است.

مومنی ادامه داد: در سال گذشته، حدود 26 درصد مصرف گاز استان در بخش خانگی، حدود 15 درصد در بخش نیروگاهی، چهار درصد در واحدهای تجاری، سه درصد در حمل و نقل و شش درصد در پالایشگاه ها بوده است.

وی با بیان اینکه تمام نیروگاه های استان از گاز استفاده می‌کنند، خاطرنشان‌کرد: نیروگاه شهید منتظری اصفهان روزانه، حدود 10 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند. همچنین خودروهای گازسوز در استان اصفهان روزانه دو میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند و با این میزان مصرف گاز در خودروهای گازسوز، حدود دو میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان به میزان مصرف روزانه گاز استان اصفهان اشاره و اظهار‌کرد: متوسط مصرف روزانه استان 53 میلیون مترمکعب و متوسط مصرف خانوارهای شهری و روستايی در استان اصفهان به ترتیب 5.9 و 6.3 مترمکعب در روز است.

مومنی اضافه کرد: این میزان مصرف بسیار زیاد است و با به کارگیری روش‌های بهینه سازی و صرفه جویی می‌توان این میزان را تا 50 درصد کاهش داد. البته استفاده از وسایل گاز سوز استاندارد و همچنین بهینه سازی ساختمان‌ها می‌تواند از جمله روش‌های صرفه جویی در مصرف سوخت باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک درصد جمعیت دنیا در ایران وجود دارد، اما تنها 4 درصد انرژی دنیا توسط ایران تامین می‌شود و سهم کشور با وجود منابع عظیم، تنها یک درصد است. برای اینکه بتوانیم در دنیا در بحث تجارت جهانی حرف اول را بزنیم، ابتدا باید در داخل، نحوه مصرف و استفاده از انرژی را اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان به نقش تاثیرگذار استفاده از گاز در محیط زیست اشاره کرد و گفت: میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها و صنایع استان بسیار زیاد است و اگر این صنایع از مازوت و گازوئیل استفاده می‌کردند، آلودگی فاجعه باری را در استان رخ مي‌داد.

مومنی با بیان اینکه از ابتدای سال 94، تعرفه‌های تجاری، خانگی، آموزشی، مذهبی و ورزشی 15 درصد افزایش یافته است، اظهارکرد: بر اساس ماده 13قانون مقررات مالی دولت، فضای اصلی مساجد، حسینیه‌ها، موسسات قرآنی، دارالقرآن و ... معاف از پرداخت گاز بها هستند.

وی به تسهیلات استفاده از گاز اشاره و تاکید‌کرد: 43 شهرک صنعتی در استان اصفهان گازرسانی شده است. همچنین هفت هزار واحد صنعتی در اصفهان از گاز استفاده می‌کند و باقی مانده واحدهای صنعتی کوچک هستند که فاصله آن‌ها از خطوط گاز زیاد بوده و استفاده از گاز صرفه اقتصادی نه برای آن واحد صنعتی و نه برای شرکت گاز دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه کمبود گاز در استان وجود ندارد، گفت: تاکنون هیچگونه محدودیتی نیز برای استفاده از گاز برای صنایع وجود نداشته است.

مومنی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شرکت گاز استان را تولید توربین‌های انبساطی (Turbo Expander) ذکر کرد و ادامه داد: این پروژه در سطح ملی انجام شد و بر اساس آن از گاز برای تولید برق استفاده خواهد شد. در راستای این پروژه تفاهم‌نامه‌ای با "مشانیر" امضا شد که طبق آن دو واحد هشت مگاواتی در نیروگاه منتظری راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این پروژه امسال در نیروگاه شهید منتظری برای نخستین بار در کشور راه اندازی شد و به موازات آن تفاهم نامه‌ای نیز با هسا منعقد شد که طبق آن، طی دو سال توربین‌های انبساطی بومی سازی شوند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان افزود: هدر رفت گاز در استان اصفهان حدود 3 درصد محاسبه شده که مربوط به نشتی‌های المک‌هاي گاز، هدر رفت در زمان تعمیرات و توسعه شبکه‌ها و تخلفات مشترکان است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار