تابناک: کارشناس مناسب سازی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: نگاه به مناسب سازی شهر باید همه جانبه باشد و از تمامی امکانات موجود در این راستا استفاده شود.
کد خبر: ۴۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 15 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، نوروزی امروز (دوشنبه) در جلسه مناسب سازی معابر عمومی جهت رفاه جانبازان و معلولان با اشاره به گذشت 11 سال از تصویب طرح جامع حمایت از حقوق معلولان اظهار کرد: سال گذشته 42 مکان و عملکرد دستگاه‌های عمومی بر اساس شش شاخص رمپ، درهای ورودی، آسانسور، سرویس بهداشتی، دکمه‌های آسانسور و کف پوش در 28 دستگاه اجرایی و زیر مجموعه آنها مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه به دست آمده نشان داد که آمار حاصل از این ارزیابی فاصله زیادی با استانداردها دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از ارگان‌ها به گفته خود عمل نمی کنند، برای مثال با شهرداری به توافق رسیدیم تا زمان انجام مناسب سازی، پروانه پایان ساخت ارایه نکند اما این امر در عمل اتفاق نمی‌افتد. در بحث حمل و نقل عمومی نیز فعالیتی انجام نشده است.

کارشناس مناسب سازی اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: نیروی انتظامی در شهر تابلوهایی با عنوان پارکینگ ویژه معلولان نصب کرده اما به صراحت می توان دید که افراد عادی از آن استفاده می‌کنند، پلیس راهور باید با جریمه‌های نقدی سنگین برای این موضوع فرهنگ سازی کند.

هم چنین کارشناس مسئول مناسب سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان گفت: به واسطه آمار ایثارگران، خانواده شهدا، معلولان جسمی و افراد مسن، کمیته مناسب سازی برای اولین بار در تهران آغاز به کار کرد و بعد از آن این طرح به اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران هر شهر ابلاغ و این کمیته به طور جدی پیگیر انجام طرح مناسب سازی است.

علی رضا جعفری گفت: این کمیته با دانشگاه اصفهان در جهت جذب دانشجو در حوزه مقاله نویسی و تحقیق در مبحث مناسب سازی در معابر قراردادی عقد کرد که متاسفانه این مقالات مورد توجه ارگان‌های مختلف قرار نگرفت و ادارات با ما همکاری نکردند.

هم چنین دبیر انجمن جوانان روشن بین اصفهان گفت: یک پرپوزال توسط معلولان تهیه شده که قرار است با همکاری صدا و سیما توسط افراد معلول اجرا شود.

حیدری با انتقاد از سیاست صدا و سیما در امر اطلاع رسانی مناسب سازی معابر گفت: کمتر کسی از کارایی کف پوش‌های ویژه نابینایان اطلاع دارد،صدا و سیما می تواند تیزرهایی با هدف آگاه سازی مردم از کاربرد این کف پوش‌ها و طرح مناسب سازی در کنار دیگر برنامه‌ها جای دهد.

همچنین ابراهیمیان، عضو هیئت امنای انجمن حمایت از بیماران نخاعی اصفهان گفت: نظارت دقیق تر و مسئولیت پذیری بیشتر مهمترین عامل در تحقق طرح مناسب سازی است و از طرفی دیگر سیاست گذاری دو معقوله مهم موثر در انجام هر کاری است.

وی با اشاره به پایین بودن کیفیت کف پوش ویژه نابینایان اظهار کرد: عدم دقت کافی مسئول خرید عامل نبود کیفیت است.

هم چنین محمدرضا طاهری، نایب رییس جامعه معلولان گفت: زمان تشکیل این کمیته امید داشتیم نسل بعد از طرح مناسب سازی استفاده کنند، اما متاسفانه امروز در سطح شهر اماکن جدیدالاحداث وجود دارد که مقررات مناسب سازی در آنها رعایت نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه معلولان حق استفاده از پارکینگ ادارات را ندارند؛ در حالی که معلولان باید مانند یک فرد سالم مالیات بپردازد اما نمی توانند از تمامی امکانات استفاده کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار