معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت:بارش های پاییز امسال در استان نُرمال خواهد بود.
کد خبر: ۴۷۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 02 August 2017
به گزارش تابناک : نوید حاج بابایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش بینی های این اداره در باره فصل پاییز امسال گفت: بارش های پاییز امسال از اواسط آبان ماه آغاز می شود اما به اندازه ای نیست که کاهش بارش ها و ذخایر آبی گذشته را جبران کند.
وی اظهار کرد: فعالیت به موقع سامانه های جوی از اواسط آبان از بروز شرایط حاد و آلودگی هوا در این فصل جلوگیری خواهد کرد.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان به کشاورزان و دیم کاران استان اصفهان توصیه کرد:با توجه به بارش های پاییزی، محصولات دیمی خود را بر اساس تقویم دیم کاری و در موعد خود و بر خلاف سال گذشته انجام دهند.
حاج بابایی با بیان اینکه استان اصفهان دررتبه یازدهم کم بارشی کشور در میانگین بلند مدت قراردارد گفت:وضعیت بارش ها در استان اصفهان نسبت به سال گذشته 21.1 درصد بهتر شده اما به نسبت بلند مدت، 18 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: مناطق مرکزی و شرقی استان اصفهان بیشترین کاهش بارش را نسبت به مدت بلند مدت دارد و در شهرهای نجف آباد، کبوترآباد، مرکز، شرق و جنوب استان اصفهان بیش از 40 درصد کاهش بارش نسبت به میانگین بلند مدت وجود دارد.
حاج بابایی گفت: شهرهای داران، چادگان، گلپایگان و خوانسار در وضعیت نرمال نسبت به میانگین بلند مدت قرار دارد. 
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه وضعیت بارش در کوهرنگ برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت :بارش ها در کوهرنگ به یک هزار و 352 میلی متر رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش 10 درصدی و نسبت به بلند مدت در شرایط نرمال قرار دارد.

** دریاچه نمک قم در آینده نزدیک استان اصفهان را با بحران روبه رو می کند**
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: وضعیت فعلی دریاچه نمک قم در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و در صورتی که کارهای اصلاحی مناسبی در این زمینه انجام نشود، استان اصفهان در آینده با بحران و مشکل مواجه خواهد شد.
دریاچه نمک در جنوب غربی استان قم مابین سه استان قم، اصفهان و سمنان واقع شده است؛ وسعت این دریاچه در حدود 200 هزار هکتار است و زمین آن از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده است. 
مجید بیجندی با بیان اینکه 42 درصد مالکیت سیاسی و جغرافیایی این دریاچه با استان اصفهان است افزود: در مرحله اول شهرستان های شمال استان و در مراحل بعدی کل استان اصفهان از تاثیرات منفی و سوء این دریاچه متاثر خواهد شد.
وی تاکید کرد:گرد و خاک استان اصفهان متاثر از کانون های گرد و غبار استانی( تالاب گاوخونی و سگزی) و خارج از استانی ( دریاچه نمک قم و ریگ جن سمنان) است. 
وی با بیان اینکه دریاچه نمک قم کانون بالقوه ای برای گرد و غبار است گفت: دولت تدبیر و امید باید برنامه ریزی و تدبیر جدی در حوزه دریاچه نمک استان قم داشته باشد و همان اقداماتی که در مورد دریاچه ارومیه انجام داد را در مورد دریاچه قم نیز انجام دهد.
بیجندی با بیان اینکه هواشناسی تابع مرز ها نیست و مرز جغرافیایی در این حوزه بی معناست اظهار کرد: گرد و غبار در قم از 2 روز در سال 65 به 105 روز در سال 95 رسیده است.
وی گفت: کانون های گرد و خاک مشترک بین استان های همجوار بوجود آمده و فعال شده و مناطق شمال و شرق استان را متاثر کرده است.
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان افزود: شرایط جوی، خشکسالی ها، افزایش جمعیت، استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی، تغییر کاربری ها از مهمترین عوامل ایجاد گرد و خاک محسوب می شود.
وی با بیان اینکه پدیده گرد و خاک پدیده نوظهور و جدیدی نیست افزود: استان اصفهان در سال های اخیر به کانون بالفعل گرد و خاک تبدیل شده است .
بیجندی با بیان اینکه خشکسالی های پی در پی موجب تبدیل کانون های بالقوه گرد و خاک به کانون های بالفعل می شود و سرعت انتشار آن را بیشتر می کند افزود: در 10 سال گذشته بیشتر نقاط استان و قسمت های شمالی، شرقی و مناطق مرکزی استان اصفهان با پدیده گرد و خاک درگیر بوده اند .
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: به علت کاهش بارش و استمرار شرایط خشکسالی، بسیاری از مناطق به کانون‌های گرد و خاک تبدیل شدند و استفاده از شرایط سنتی کارایی خوبی ندارد.
وی افزود: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد با وجود شرایط کانون‌های گرد و خاک در استان‌های اطراف، باید سامانه اطلاع‌رسانی در حوزه گرد و غبار راه‌اندازی شود.
وی گفت: در سال های اخیر بیشتر نقاط استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است و این مساله در نواحی شمال و شرق استان بیشتر است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه مقابله راه کار مناسبی برای علاج پدیده های طبیعی نیست اظهار کرد: باید در پی سازگاری، تغییر اقلیم و مدیریت و کاستن از آثار سوء بلایای طبیعی باشیم .
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان از گسترده ترین شبکه های هواشناسی در کشور برخوردار است گفت: پیشرفته ترین دستگاه های سنجش ذرات معلق هوا در استان اصفهان وجود دارد.
بیجندی با بیان اینکه در هواشناسی پایش و پیش بینی باید بصورت متناظر و با هم انجام شود گفت: با استفاده از مدل های هواشناسی می توانیم مدیریت درستی در حوزه گرد و خاک داشته باشیم.
وی بر ضرورت راه اندازی برنامه جامع و سامانه اطلاع رسانی به هنگام تاکید کرد و گفت: سامانه پایش و پیش بینی و اطلاع رسانی را باید هر چه سریعتر در استان اصفهان فعال کنیم.
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص ارتقاء سنجش پیش‌بینی در استان اصفهان گفت: تنها دستگاهی که دید افقی را در سطح کشور و استان برداشت می‌کند، هواشناسی استان اصفهان است.
وی همچنین از تهیه آمار و گزارش‌های جامع هواشناسی خبر داد و اظهار کرد: گزارش ۲۲ ساله فراوانی رخداد هواشناسی آماده شده و در اختیار مردم و مسئولان قرار گرفته است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به پدیده گرد و خاک داخل استان اصفهان اظهار کرد: طی ۱۰ سال اخیر تمام شهرستان‌ها درگیر پدیده گرد و خاک بودند.

**درگیری تمام نقاط استان اصفهان با خشکسالی بلند مدت**
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه 94 درصد از جمعیت استان و 95 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی درازمدت است، گفت: 11 درصد آن خشکسالی خفیف، 48 درصد خشکسالی متوسط ، 30 درصد شدید و 6 درصد استان از نظر مساحت درگیر خشکسالی بسیار شدید است.
وی افزود : 94 درصد از جمعیت استان با خشکسالی درازمدت درگیر است و سه درصد آن خفیف، 55درصد متوسط، 34 درصد شدید و 2 درصد بسیار شدید است.
بیجندی گفت: استمرار شرایط خشکسالی به مدت 17 سال پیاپی در سطح استان بوده است . 
وی با بیان اینکه با توجه به کمبود بارش ها و خشکسالی، مدیریت جدی منابع آب از اولویت های اصلی استان اصفهان است افزود: هر گونه توسعه در زمینه کشاورزی، باید بر اساس واقعیت های اقلیمی هر منطقه در نظر گرفته شود.
بیجندی گفت: مدل های پیش نگر اقلیمی نشان دهنده آن است که این وضعیت همچنان در استان اصفهان ادامه دارد و برای مقابله با آن به برنامه ریزی بلند مدت ملی و منطقه ای نیاز داریم. 





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار