«طرح آمایش سرزمین که طرح 20 ساله استان اصفهان است با سه اولویت علم و فناوری، میراث فرهنگی و گردشگری و هنر در 20 محور به تصویب رسیده و امروز هم در برش استانی آماده ابلاغ است. این در حالی است که برش شهرستانی هم تهیه شده است.»
کد خبر: ۴۷۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 01 August 2017

به گزارش تابناک : استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: معمولاً از مدیر ارشد استان انتظار است تا با برنامه‌های کوتاه و بلندمدت و اقداماتی، مشکلات را برطرف سازد.

رسول زرگرپور اظهار داشت: ما در استان اصفهان از ابتدا به این جمع‌بندی رسیدیم که یکی از موضوعاتی که مورد غفلت وسیع قرار گرفت، نبود آمایش سرزمین است که در کل کشور هم تاکنون سه بار برای تحقق آن تلاش شد اما این اتفاق نیافتاد. البته استان اصفهان از فقدان آمایش سرزمینی رنج بسیار برده است و به دلیل نبود آمایش سرزمین، بسیاری از ظرفیت‌ها مثل صنعت که نعمت است به نقمت تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان، استان پروژه‌های سنواتی، 40 ساله، روی زمین مانده و پروژه‌های تخت جمشیدی است، افزود: بسیاری از پروژه‌های روی زمین مانده در استان، طی این چهار سال به بهره‌برداری رسید.

استاندار، آمایش سرزمین را برقراری ارتباط منطقی بین سرزمین، انسان و امکانات تعریف کرد و گفت: اگر این روند منطقی و علمی تهیه شود، استان اصفهان آینده‌ای هدفمند خواهد داشت. وی افزود: امروز استان اصفهان نیاز به دودکش صنایع ندارد و مجوز توسعه نباید در حوزه‌های صنعت و کشاورزی باشد و باید محورهای جدید مبنای کار باشد. بنابراین ما در آمایش سرزمین سه اولویت علم و فناوری، میراث فرهنگی و گردشگری و هنر که جایگاه ویژه‌ای در استان دارد را در دستور کار داریم و معتقدیم استان، مرحله صنعتی شدن را پشت سر گذاشته و محور توسعه می‌تواند علم و فناوری باشد. این در حالی است که در سال 82 عده‌ای خلاق، مبتکر، خوشفکر و آینده‌نگر، منطقه ویژه علم و فناوری را با عنوان کریدور علم و فناوری ایجاد کردند. البته ما منطقه علمی و فناوری را در دولت مصوب کرده‌ایم و اساسنامه آن تهیه شده و در شورای عطف به تصویب رسید و ظرف یک ماه گذشته، هیئت مؤسس، هیئت امنا و هیئت مدیره و سرپرست این منطقه تعیین و مصوبه ابلاغ شد و بدینسان می‌توان گفت بعد از 15 سال، برای تحقق و عملیاتی کردن توسعه 20 سال آینده استان بستری با نام «سازمان استقرار منطقه ویژه علمی فناوری» آماده شده است. تا علم به ثروت تبدیل شود و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان، ایده‌ها را در این شهرک ارائه می‌کنند و از کمک‌های اعتباری، فنی و... استفاده می‌شود تا ایده به تولید برسد.

زرگرپور می‌گوید: امروز 550 شرکت دانش‌بنیان با شش هزار فارغ‌التحصیل در دانشگاه صنعتی فعالیت می‌کنند که گردش مالی آنان 13 هزار میلیارد ریال بوده است و قرار است 500 هکتار شهرک علمی تحقیقاتی به چهار هزار هکتار منطقه علمی فناوری توسعه یابد و این سازمان استقرار منطقه ویژه علمی فناوری نوعی جهش برای استان بوده که سازمانی غیردولتی غیرتجاری است و می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین بسترها در توسعه 20 ساله استان، منطقه ویژه علمی و فناوری است.

وی در زمینه صنایع دستی و گردشگری که اولویت دوم در آمایش سرزمین است گفت: به طور طبیعی بعد از برجام، رشد هندسی در گردشگری داخلی و خارجی داشتیم به گونه‌ای که در سه ماهه اول سال 92، تعداد گردشگران خارجی که از ابنیه تاریخی استان اصفهان بازدید کردند

41 هزار نفر بودند که این میزان گردشگر خارجی در سه ماهه اول سال 96، به 240 هزار نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود در پایان برنامه ششم به یک میلیون نفر برسد. این در حالی است که هدف‌گذاری تعداد گردشگران داخلی تا پایان برنامه ششم نیز از سه میلیون نفر به ده میلیون نفر می رسد و طرح جامع گردشگری استان نیز در قالب برنامه ششم توسعه در حال اجراست و اولویت سوم پروژه فاخر شهر هنر در استان است که طراحی شده و در حال مکانیابی برای آن هستیم. بنابراین، این سه محور توسعه در قالب طرح آمایش سرزمین برای اجرایی و عملیاتی شدن باید مد نظر مدیران استان قرار گیرد.

استاندار اصفهان با اشاره به اعتبارات استان در سال جاری اظهار داشت: ما چهار نوع اعتبارات داریم که شامل اعتبارات استانی، ملی استانی، ملی و سایر اعتبارات است که در اعتبارات استانی 700 میلیارد تومان برای پیگیری و بهره‌برداری ازچهار هزار و 540 پروژه، 171 میلیارد تومان اعتبارات ملی استانی برای اجرای 27 پروژه، 815 میلیارد تومان در قالب اعتبارات ملی برای اجرای 74 پروژه و 124 میلیارد تومان سایر اعتبارات است و در مجموع امسال کل اعتبارات دولتی در این چهار فصل، 20 هزار میلیارد تومان برای اجرای پنج هزار پروژه است.

استاندار از بهره‌برداری فاز سوم خط یک متروی اصفهان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: فاز 3 خط یک متروی اصفهان از میدان تختی تا صفه ادامه دارد و بدینسال، صفه که جنوبی‌ترین نقطه اصفهان است را به شهرک قدس که شمالی‌ترین نقطه اصفهان است به مساحت 22 کیلومتر وصل خواهیم کردو خط یک مترو کامل خواهد شد.

زرگرپور هنر مدیریت را به بهره‌برداری رساندن پروژه‌ها برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی دانست و افزود: هر پروژه‌ای آماده شده باید به بهره‌برداری برسد که در مورد مصلای اصفهان این کار انجام شد. وی درخصوص نظرات کمیسیون امنیت ملی مجلس در زمینه آب هم گفت: مقوله آب، در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس بود و حتی آنان بازدید میدانی از حوضه زاینده‌رود داشتند و ما نیز نقطه نظرات و موانع اجرای طرح 9 ماده‌ای آب را با آنان در میان گذاشتیم و راهکارهایی نیز ارائه شد.

استاندار در مورد انتخاب شهردار هم حرف‌های جالبی زد و خاطرنشان: یکی از اصلی‌ترین وظایف شورا در دوره پنجم، انتخاب شهردار است بنابراین شهردار باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی باشد و در حقیقت فردی باشد که حداقل دارای مدرک فوق لیسانس مرتبط در شهرسازی، برنامه‌ریزی شهری، عمرانی، مدیریت و... باشد.

اما شهردار اصفهان علاوه بر این شرایط عمومی و اختصاصی باید دارای 3 خصوصیت‌های دیگری هم باشد چون اصفهان شهری بین‌المللی است، در سطح ملی موردتوجه است و همچنین شهر مرجع در اداره شهر و دارای ایده و ابتکار است. بنابراین باید شهرداری برای اصفهان انتخاب شود که همتراز تهران باشد و این، انتخاب شهردار را بسیار مشکل می‌کند که امید است اعضای شورا با تدبیر و درایت، شهرداری انتخاب کنند که در حد ملی و بین‌المللی باشد تا از این گردنه مهم به خوبی عبور کنند.

وی در ادامه به خواسته‌های مردم اشاره کرد و افزود: ظرف چند سال گذشته اثبات شد که مردم استان اصفهان، مطالبه‌گر امنیت بوده‌اند، کاری هماهنگ می‌خواهند که عقب‌افتادگی‌های استان جبران شود، مدیریت اعتدالی و همگام با سیاست‌های دولت را خواستارند و از برخوردهای سیاسی و افراط‌گری خسته شده‌اند و در این راستا مهم نیست چه فردی استاندار باشد بلکه مهم آن است که استاندار کسی باشد که مطالبات مردمی را پیگیری کند و پاسخگوی مطالبات آنها باشد.

زرگرپور تصریح کرد: چراامروز مدیریت استان روی هر پروژه‌ای دست می‌گذارد، 15 سال است گذشته و به انجام نرسیده است؟ امید است استاندار بعدی استان از تجریبات چهار سال گذشته در به ثمر رساندن پروژه‌های روی زمین مانده استفاده کند و پروژه‌ها را همچون چهار سال گذشته به بهره‌برداری برساند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته، هیچ زمانی خواهان برکناری هیچ مدیری نبودم، ولی خواهان تغییر روش و سیاست‌های آنها برای پیشبرد سیاست‌های دولت بودم.





منبع : روزنامه نصف جهان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار