گزارش تابناک از دومین کرسی نقد و تحلیل فرهنگی مهران؛
تابناک: پس از برگزاری نخستین کرسی نقد، تحلیل و آزاداندیشی مهران توسط رصدخانه فرهنگی شهر اصفهان، دومین جلسه از این سلسله نشست ها روز پنج شنبه ۲۱ خرداد ماه با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران فرهنگی و دولتی شهر اصفهان با پرداختن به موضوع نقشه فرهنگی شهر و جایگاه و عملکرد دستگاه ها و سازمان های مختلف در این نقشه، برگزار شد.
کد خبر: ۴۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 13 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، پس از برگزاری نخستین کرسی نقد، تحلیل و آزاداندیشی مهران توسط رصدخانه فرهنگی شهر اصفهان، دومین جلسه از این سلسله نشست ها روز پنج شنبه ۲۱ خرداد ماه با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران فرهنگی و دولتی شهر اصفهان با پرداختن به موضوع نقشه فرهنگی شهر و جایگاه و عملکرد دستگاه ها و سازمان های مختلف در این نقشه، برگزار شد.

در این دور از کرسی مهران مقرر شده بود، کارشناسان و فعالان حوزه فرهنگی شهر پاسخ های خود را به سوال مطرح شده بدهند و سپس مسئولان و مدیران به سوالات پاسخ دهند.

**سوالات و محور بحث در این جلسه**

جایگاه دستگاه های فرهنگی اصفهان در نقشه فرهنگی اصفهان کجاست؟

متولی فرهنگ در شهر اصفهان کیست؟

******

دور نخست؛ کارشناسان و فعالان فرهنگی شهر اصفهان

******

http://mehranonline.net/ckfinder/userfiles/images/IMG_2977.jpg

--------------------

**حسینی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان**

--------------------

آقای زیبا کلام دو ماه قبل چیزی به نام مهندسی فرهنگی را مطرح کرد و گفت ما نمی توانیم مهندسی فرهنگی داشته باشیم البته این بحث باید در جای خودش مطرح شود؛ اما شما نگاه کنید خود رسانه های آمریکایی نیز مهندسی فرهنگی دارند، آقای زیبا کلام می گوید دولت نباید وارد شود چون موفق نمی شود، البته از لحاظ اجرایی درست می گوید ولی از نظر مفهومی نه، چون ما توان مهندسی فرهنگی نداریم؛ ما نباید از مؤلفه ها و نیازهای فرهنگی غافل باشیم باید به آنها بپردازیم و بدانیم که چه کاری بایدانجام دهیم.

معلم می آید سر کلاس می بیند گچ نیست، می گوید یک نفر برود گچ بیاورد همه کلاس بلند می شوند که بروند گچ بیاورند ناگهان بلوایی در کلاس ایجاد می شود ومعلم با فریادی تمام بچه ها را سرجایشان می نشاند و دوباره می گوید یک نفر بلند شودو برود گچ بیاورد، ولی دیگر هیچ کس بلند نمی شود. مدیریت فرهنگی در کشور ما همین است، اول هول می زنیم و بعد عقب می کشیم، ما دچار شلختگی پرداختن به موضوعات فرهنگی هستیم، ما دچار یک منگولیسم فرهنگی در کشورمان هستیم.


--------------------

**مسعودی نیا فعال مراکز فرهنگی مردمی شهر**

--------------------

من سؤال را اینگونه تصحیح می کنم، متولی اجرای سیاست های فرهنگی کیست؟ اگرما نخواهیم سکولار فکر کنیم سیاستگذار فرهنگ ما باید حوزه های علمیه باشند، ما در این حوزه خلأ داریم، حوزه های علمیه سکولار هستند، باید از لاک فقه بیرون بیایند و نگاهی هم به بقیه حوزه ها داشته باشند.

--------------------

**مطیع استاد دانشگاه صنعتی اصفهان**

--------------------

همه متولی فرهنگ هستند، کسی نیست که متولی نباشد، هر فردی، هر ارگانی، هر گروهی در حد خودش متولی فرهنگ است. فقط باید به صورت موزائیکی نگاه کنیم که همه درکنارهم قرار می گیرند در نگاه اول شاید همه به هم نخورند ولی با ملات خوب می شود کنار هم بگذاریمشان، گریزی نداریم از اینکه نگاه موزائیکی داشته باشیم. فرهنگ در خیلی جاها پروژه ای نیست پروسه ای است.

--------------------

**ملک احمد از فعالان فرهنگی**

--------------------

سالهاست شاهد این هستیم که در تبلیغات مختلف شهری و کشوری، خداوند از صحنه زندگی جامعه به آرامی در حال حذف شدن است و کسی هم بر روی این کار نظارت و نقدی نمی کند! این که می گوی خدا در حال حذف شدن است به این معناست که چیزهایی جایگزین خدا کردن می شود مثلا بانک ها می گویند آینده تان را به ما بسپارید، بیمه می گوید آتیه خود را به دست ما بسپارید، مراکز فرهنگی می گویند اوقات فراغت کودکانتان را با ما بگذرانید و از این قبیل تبلیغات؛ آیا این صحیح است و آیا قرار نیست کسی در این میان حرفی بزند و چاره ای بیندیشد؟

--------------------

**تیموری سردبیر سایت خبری تحلیلی صاحب نیوز**

--------------------

تعریف فرهنگ چیست؟

مصداق فرهنگ چیست؟

ما به یک تعریف از فرهنگ نیازمندیم؛ اصفهان در طول تاریخ جریان ساز بوده است ولی الان زمانی است که هر کار فرهنگی که در شهر انجام می شود به طور مقطعی صورت می گیرد. ما تنها حرف می زنیم و تئوری می دهیم کارهایمان را عملیاتی نمی کنیم، طرح هایمان را عملیاتی نمی کنیم

http://mehranonline.net/ckfinder/userfiles/images/IMG_2933.jpg

--------------------

**فروزبخش سردبیر پایگاه خبری تحلیل کانون خبر**

--------------------

به راستی نقش فرهنگ در دهه بعد کجا خواهد بود؟ از دیدگاه آینده پژوهی بنده، ده سال آینده مال سرمایه داران است این یک جبر تاریخی است، الان کف شهر پر است از ماشین های میلیونی و میلیاردی، کوچه ها پر است از خانه های آنچنانی… و باتوجه به اینکه ذائقه اصفهانی ها پیشرفت در همه زمینه ها به صورت یکسان است و همراستا با یکدیگر، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و بقیه حوزه ها باهم پیشرفت خواهند کرد و به سمت سرمایه داری پیش خواهد رفت.

در شهر پایه ها یکی پس از دیگری در حال فروریختن است، مثلا شهردار رابرداشتیم و شهر مراجع آن را سریع برای خودشان برداشتند. ما باید بپذیریم که در دهه آینده فرهنگ دست دولت نخواهد بود سرمایه داری خودش دارای یک نظام معنایی است.

--------------------

**صفایی پور دانشجوی دکتری فلسفه**

--------------------

در حوزه فرهنگ نیازمند این هستیم که فردیت ها قوی شود، عرصه فرهنگ نیاز به سیاه لشگر ندارد، مدیریت فرهنگی نیازمند ثبات، آگاهی و فهم تاریخی است، اگر بنا به مدیریت فرهنگی باشد بنده به مدیریت منابع انسانی و خبرگی فرهنگی قائل هستم

.

**ماهر النقش مسئول سابق قرارگاه فرهنگی استان**

این سؤالاتی که دوستان مهران مطرح کرده اند بسیار کلی است، ما باید این سؤآلات را ریزتر کنیم مثلا: متولی فرهنگ کیست؟ فرهنگ چیست؟ فرهنگ متولی می خواهد. متولی تعیین وضع فرهنگ مطلوب کیست؟ وضع مطلوب و وضع موجود را که تعیین کردیم چه کسی نسخه پیچی می کند؟

--------------------

**گرجی استاد حوزه و دانشگاه**

--------------------

شهید مطهری قائل به این هستند که در نقد بایستی، نقل صحیح، فهم صحیح آسیب، نقد عالمانه، منصفانه و محترمانه وبدون غرض وشجاعانه باید باشد.

******

دور دوم؛ مدیران و مسئولان فرهنگی شهر اصفهان

******


**سیدین رئیس حوزه هنری استان**

هارمونی خاصی در کار فرهنگی وجود ندارد، ما دور هم جمع می شویم صحبت هایی می کنیم و بعد همه فراموش می کنیم که چه گفته ایم. مامهندسی خاصی نداریم و بیشتر کارهایی که صورت می دهیم در آن به مأموریت های سازمانیمان می پردازیم


**قاسم زاده معاون فرهنگی شهرداری اصفهان**

من بعد از سی و اندی سال انجام کار فرهنگی خودم هنوز نفهمیده ام که معنای فرهنگ چیست؟ فرهنگ از جنس مجردات است فرهنگ برای هر کس معنای خاص خودش را دارد اگر به مامی گفتند بروید دنبال کلیات، دین، شریعت و اخلاق حقیقتا راحت تر بود.

ما در سازمان هر کاری کردیم که یک تعریف خاصی ازفرهنگ را به دست بیاوریم نتوانستیم، ناچار شدیم به تعاریف تجربی اکتفا کنیم و به عنوان ابعاد فرهنگ بهش اکتفا کنیم؛ ابعاد راتعریف کردیم تا وضع موجود را بسنجیم و برای رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنیم. ما درحوزه کاری خودمان به ۹ مؤلفه و ۱۴ شاخص رسیدیم.

از دوستان می خواهم که به ما کمک کنند که یک الگو به ما معرفی کنند، کدام دوره فرهنگی ترین دوره بوده است که ما بتوانیم مختصاتش را دربیاوریم وبتوانیم یک الگو ترسیم کنیم.


**بقایی مدیر عامل سازمان فرهنگی تفریحی**

در اجرا باید از منظرهای مختلف بحث کنیم، باید ببینیم آیا مهندسی فرهنگ را به صورت پازلی ببینیم یا قالبی یا شأنیتی؟ آیا قابل تقسیم شدن هست یا خیر؟ اینجا محل بحث است.

**نواب مدیرعامل بنیاد المهدی (عج)**

وظیفه ما تقویت مساجد است، باید مساجد را که انقلاب و دفاع مقدس از آنجا سرچشمه گرفت را باید تقویت کرد. کار تخصصی و سیاستگذاری را باید حوزه علمیه انجام دهد. هرکس نمی تواند قرائت خودش را بیاورد. در رأس حوزه علمیه، ولایت فقیه قرار دارد. مجری کار فرهنگی شهرداری است. ایکاش هزینه هایی که در فرهنگسراهای شهر می شد در مساجد می شد و خروجی خالص داشتیم.

**بانکی استاد دانشگاه اصفهان**

همه ادعای فرهنگی بود و داعیه متولی گری فرهنگی دارند، به نظر بنده شهر خالی است از متولی پاسخگو…. ما متولی پاسخگو نداریم.. ما در کارهایمان مخاطب غایب است، کارهای فرهنگیمان مشتری محور نیست. اصلا تعیین نمی کنیم که مخاطب کیست و شاخص اثرگذاری نداریم. ما یک رصدنما درست کردیم رصدنمای عین؛ عین مخفف عفاف، عزت و عشق است. درسطح ملی داریم انجام می دهیم این کار را. اگراین کار درست صورت بگیرد عین می تواند به عنوان یک برند بر روی کالاهای مصرفی و فرهنگی قراربگیرد یعنی این کالا رصد شده و به لحاظ فرهنگی و مخاطب شناسی استاندارد تشخیص داده می شود.


**عسگری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان**

یکی از مشکلات در مباحث فرهنگی این است که همه مدعی هستند و هیچ کس زیر بار یک محوریت نمی رود ادعاهای بی مورد دارند همه، ما دچار روزمرگی فرهنگی شده ایم، شورای فرهنگی کارش جمعی است، از ظرفیت های مختلف استفاده می کنیم مجموعه های فرهنگی کارهایشان بسیار ضعیف است، ما برنامه فرهنگی جامع استانی نداریم و عمدتاً جزیره ای و موزه ای کار انجام می دهیم.

**حجت الاسلام مستأجران مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان**

نهاد رهبری از جمله دستگاه هایی است که زیر نظر رهبری قرار دارد و در دانشگاه در دو حوزه دانشجویان و اساتید فعال است. در حوزه کارکردهای فرهنگی دو کارکرد وجود دارد کارکردهای پنهان و آشکار؛ کارکردهای آشکارقابل احصاءند ولی کارکردهای پنهان قابل پاسخگویی نیست. بسیاری ازکارها در دانشگاه کارکرد پنهان دارند و قابل احصاء نیستند. بنابراین برای ارزیابی نیازمند کار و برنامه ویژه ای است که باید انجام دهیم تا در ارزیابی موفق باشیم.

------------

**دور سوم؛ بحث و انتقاد به صحبت های مطرح شده**

------------

فروزبخش:

ما آرمانگرا هستیم، تکثر یک امکان است من هشدار می دهم درباره مواجه با این تکثر، انتخاب ما در نقشه فرهنگی باید لحاظ شود در ده سال آینده؛ آیا فیس بوک را میپذیریم تلطیفش می کنیم یا اینکه بالاخره در چند سال آینده باتو سری می پذیریم.

مطیع:

آقای قاسم زاده، مفاهیم دو نوعند انتزاعی و انضمامی؛ مفاهیم انتزاعی غیر قابل تعریفند ولی مفاهیم انضمامی قابل تعریفند؛ فرهنگ از جمله مفاهیم انتزاعی است، بنابراین باید مراد و منظورمان را برسانیم و تعریف کنیم و قول دهیم که به آن پایبند باشیم. آقای عسگری ما باید سعی کنیم در حوزه خودمان کارمان را به درستی انجام دهیم. آقای قاسم زاده فرمودند الگوی فرهنگی بدهید؛ ما الگوی فرهنگی نداریم، باید با آزمون و خطا برسیم به این الگو؛ ما الگوی مناسب با ایران اسلامی ایرانی نداریم.

حسینی:

دکتر بانکی فرمودند ما مسئولین پاسخگو میخواهیم من اشاره به منگولیسم کردم ما یک سری مدیران میانی زیرک داریم و یک سری برنامه ریزان فرهنگی منگول، هیچ کس پاسخگو نیست. سیستم برنامه ریزی کشور را منگولیسم برش حاکم است. آقای قاسم زاده شما الگو می خواهید به نظر بنده صفویه در بحث تمدن سازی، قاجاریه در بحث شریعت و اثبات شریعت در کشور به واسطه جایگاه روحانیت، پهلوی اول در بحث مدلسازی فروغی به عنوان پشتوانه رضاشاه و در پهلوی دوم، برنامه ریزی فرحی. در بعد از انقلاب نیز دفاع مقدس یک حرکت فرهنگی عظیم بود که می توان ازاینها الگو برداری کرد.

تیموری:

آقای مسعودی نیا عصر، عصر دکترهاست. گذشته ها گذشته است، حوزه حرف برای گفتن دارد منتها میدان ندارد. آقای سیدین قرار نیست که ما همه چیز را از رهبری بخواهیم نباید ازرهبری هزینه کنیم. داعشی ها سه سال نیست که دارند کار می کنند اما اصول را گرفته اند و کار می کنند . شورای هماهنگی تبلیغات فقط بنر روز قدس و بیست و دو بهمن را می زند. آقای بقایی ما باید سرفصل های کلان را بگیریم تا مصداقها را خود مردم تشخیص دهند مثلا در اینکه زباله سر ساعت بیرون گذاشته شود باید بحث حق الناس مطرح شود.

بقایی:

من دوباره بحثم را مطرح می کنم آیا ما می توانیم به یک تقسیم بندی در مهندسی فرهنگ برسیم یا خیر؟

گرجی:

ما نه ناامیدیم، نه قائل به کثرت گرایی، من معتقد هستم که ما مدینه النبی رانشناخته ایم ماموزائیک نیستیم، ما قائل به بحران جنسی نیستیم. از فضاهای مجازی کمی دوری کنید. بحران اصفهان چیز دیگری است که من الان نمی توانم در موردش صحبت کنم باید کارشناسی شود. خانواده بهترین جایگاه برای انجام کارفرهنگی است.

ماهرالنقش:

آقای مطیع چیزی را که نشود تعریف کرد نمی توان مدیریت کرد پس قطعا باید فرهنگ را تعریف کرد. اینی که فرمودید دنبال ریسئ و متولی نباشید این عبارت مسئولانه ای نیست. ما که قراراست داعیه انقلاب و صدور انقلاب را داشته باشیم بایدنظام و سیستم داشته باشیم. ملات اجزاء مردم نیستند، اجزاء فرهنگ دانه های تسبیح هستند و ما باید بایک نخ تسبیح به هم وصل شویم که این نخ به جز نظام ولایت کسی نیست.

آقای گرجی سکس پارتی ها و آمار دسترسی به مشروب و پوشش های ماهواره ای رانباید دور از نظر داشته باشیم. دشمن بر روی انقلاب جنسی در حال کاراست.

بانکی:

حضرت آقا، امام فرهنگی ما هستند، این را باید بدانیم و از آن غفلت نکنیم. متولی اصلی آقا هستند هم فرهنگ را تعریف کرده اند و هم ابعادش را گفته اند. پس نباید طول دوران مدیریتمان را اقای قاسم زاده به تعریف فرهنگ بگذرانیم باید دست به کار شد و کاری کرد. فرهنگ یک واژه ساخته بشر است برای همین یک تعریف مشخص ندارد باید شاخص بندی کنیم.

قاسم زاده:

این نشست باید ادامه پیدا کند تا لااقل همه ما بتوانیم به یک تعریف مشترک به یک زبان مشترک دست یابیم.

نواب:

درزمان دفاع مقدس ما الگو نداشتیم ولی تابلو داشتیم، دیده بان داشتیم. در نهادهای فرهنگی یک جا آب هست لوله کشی نیست یک جای دیگر لوله کشی هست و آب نیست.

مسعودی نیا:

جناب آقای گرجی ما هیچ نیستیم ما همه چیزها را در کلام اهل بیت می دانیم و حوزه های علمیه مسئول هستند. جناب تیموری چرا ما عبایمان را بالا بگیریم که نجس نشود ما نیازمند سیاسگزار هستیم. و حوزه علمیه در بحث سیاستگزاری نکرده است همان طور که در هیچ کدام از قسمت های زندگی ما نیز برنامه ریزی نکرده است.

زادهوش:

اگر واقعا سختمان است که ببینیم اولویت چیست باید ببینیم دشمن دست بر روی کجا می گذارد من یکی از مقالات صهیونیست را که می خواندم محتوایش این بود که کار روی رسانه می کنند و اکثر صنایع غذایی نیز به دست آنان است ما باید بر این دو نقطه تمرکز کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدوي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
خيلي خوب بود كه مذاكرات را با نام گذاشتيد تا بشود فهميد چه مي گويند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار