سازمان برنامه و بودجه به عنوان مغز برنامه‌ریزی و بودجه ریزی کشور نقش بی‌بدیلی در توسعه متوازن و پایدار اقتصادی دارد. انحلال این سازمان در دولت گذشته با انتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی مواجه شد.
کد خبر: ۴۶۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 26 July 2017
به گزارش تابناک : در دولت یازدهم و با دستور رئیس‌جمهور این سازمان احیا شد تا بار دیگر نقش محوری خود را در برنامه‌ریزی توسعه کشور بازیابد. اما چندی است که زمزمه‌هایی در میان برخی نمایندگان مجلس مبنی بر طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه شنیده می‌شود. البته این طرح که هفته گذشته اعلام وصول شد تاکنون خیلی پر سر و صدا نشده چنانچه بسیاری از نمایندگان مجلس عنوان می‌کنند که درباره این طرح، چیزی نشنیده‌اند.
 
**این طرح موضوعیتی ندارد
 
جعفر قادری اقتصاددان و استاد دانشگاه در این خصوص به آفتاب یزد گفت: من فکر می‌کنم انگیزه برخی از نمایندگان از طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه به خاطر بی‌توجهی این سازمان به نظرات نمایندگان باشد.
 
برخی اقدامات خارج از چارچوب و روال این سازمان، موجب عصبانی شدن نمایندگان شده است. قادری گفت: تبدیل شدن سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه ممکن است بخشی از مشکلات را حل کند ولی این نگرانی را ایجاد خواهد کرد که با تبدیل شدن این سازمان به وزارتخانه عملا این دستگاه تحت تاثیر نظرات نمایندگان و تسلیم چانه‌زنی‌ها قرار گیرد. وی افزود: من فکر می‌کنم اگر یک مقدار سازمان برنامه و بودجه منعطف‌تر عمل کرده و کارهایش مبتنی بر کارهای کارشناسی باشد و ضابطه را به جای رابطه قرار دهد، تبدیل شدن این سازمان به وزارتخانه خیلی موضوعیتی پیدا نمی‌کند.
 
این اقتصاددان گفت: سازمان برنامه و بودجه باید سعی کند که توازن منطقه‌ای را ایجاد کرده و توزیع اعتبارات را بر این مبنا انجام دهد و استعدادها و توانمندی‌های هر منطقه را در نظر بگیرد تا به نوعی بی‌عدالتی‌های موجود در مناطق مختلف کشور برطرف شود. اگر سازمان برنامه و بودجه این موارد را سرلوحه کار خود قرار دهد خیلی از مشکلات حل خواهد شد اما اگر به این موارد توجهی نشود باعث خواهد شد که مشکلاتی در جهت توازن منطقه‌ای و توسعه متوازن به وجود بیاید.
 
**اطلاعی ندارم
 
از سوی دیگر‌ها‌دی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با آفتاب یزد از طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من در خصوص این طرح هیچ خبر و اطلاعی ندارم ولی در کل معتقدم که تبدیل سازمان برنامه و بودجه به یک وزارتخانه اقدامی نادرست و غیر منطقی خواهد داد. وی از دادن توضیحات بیشتری در این خصوص خودداری کرد.
 
**مغایر قانون اساسی است
 
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه مغایر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و امکان‌پذیر نیست. محمدمهدی مفتح در گفتگو با خانه ملت، درخصوص طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه برنامه و بودجه، اظهارداشت: بنده اطلاعی از این طرح ندارم اما اگر چنین طرحی وجود داشته باشد با توجه به قانون اساسی که امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه را از شئونات مستقیم رئیس جمهور می‌داند نمی‌تواند در قالب وزارتخانه شکل بگیرند.
 
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شخص رئیس جمهور مسئولیت مدیریت بر دوسازمان امور اداری و استخدامی و برنامه وبودجه را بر عهده دارد، گفت: طبق قانون اساسی رئیس جمهور می‌تواند این اختیارات را به معاونین خود بدهد در قالب معاونت رئیس‌جمهور این فعالیت‌ها در حال انجام است.مفتح با اشاره به اینکه حوزه کار اداری و استخدامی و برنامه و بودجه با وجود قانون اساسی نمی‌تواند در قالب وزارتخانه فعالیت کند، اضافه کرد: این کارها از شئونات رئیس جمهور است که توسط معاونین اداره می‌شوند.
 
**در هیچ جای دنیا، وزیر بودجه وجود ندارد
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت بودجه گفت: با طرح تشکیل وزارتخانه بودجه مخالف هستم، در هیچ جای دنیا، وزیر بودجه وجود ندارد. علیرضا محجوب با بیان اینکه یکی از مهمترین ارکان بخش ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه است، ادامه داد:سازمان برنامه و بودجه باید بطور مشخص زیر نظر بالاترین مقام اجرایی کشور باشد.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر نمایندگان درخصوص مسائل بودجه‌ای سوال یا مسئله‌ای دارند، باید از طرق خود حل شود و به این معنی نیست که برای امور مذکور یک معاونت ریاست جمهوری به وزارتخانه تبدیل شود.
 
**نظارت بیشتر می‌شود
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: متاسفانه دولت در حال حاضر به دنبال کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت نیست. ولی ملکی با تاکید بر اینکه تبدیل شدن سازمان برنامه و بودجه شاید مشکلی را حل نکند، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه در حال حاضر نیز به اندازه یک وزارتخانه گسترده است و نیرویی به آن اضافه نخواهد شد، تبدیل شدن این سازمان به وزارت برنامه و بودجه نظارت‌های مجلس شورای اسلامی را بر آن افزایش می‌دهد و پاسخگویی آن را بیشتر می‌کند.





منبع : آفتاب یزد 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار