عضو اتاق بازرگانی اصفهان:
تابناک: عضو اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان به دلیل داشتن نشانه‌هایی هم‌چون افزایش ترافیک، یک شهر بیماری است، گفت: نداشتن درک درست از تعریف محیط زیست در بین مسئولان سبب ایجاد چالش های زیست محیطی شده است.
کد خبر: ۴۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 10 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، محمد کوشافر عصر امروز در نهمین نشست شهر اندیشی در سالن اجلاس شورای شهر اصفهان درباره چالش‌های موجود در محیط زیست اصفهان اظهار داشت: نشانه‌ها ثابت می‌کند اصفهان بیمار است، به دلیل اینکه این شهر نشانه‌هایی چون افزایش ترافیک و چالش آلودگی هوا روبه‌رو است و ریزش زودتر از موعد برگ درختان و افزایش بیماری های خطرناک و ناعلاج را تجربه می‌کند.

وی با بیان اینکه نداشتن درک درست از تعریف محیط زیست در بین مسئولان سبب ایجاد چالش های زیست محیطی شده است، تصریح کرد: در طول سال ها و در دولت های مختلف، مسئولان و برنامه ریزان ما درک درست و واضحی از محیط زیست نداشتن و این سبب شده که برنامه های توسعه ما بر فناوری و اقتصاد تمرکز داشته باشد که اجتماع و محیط زیست بر اثر این دلیل مهم، به چالش کشیده شده و از بین رفت.

عضو اتاق بازرگانی استان اصفهان درباره معضل آب و هوا بیان کرد: همه مشکلات زیست محیطی بسیار مهم هستند و درجه بندی آن‌ها کار سختی است.

وی افزود: در گذشته گفته می شد که آلودگی هوا 2 عامل انسانی و طبیعی دارد اما در علم امروز می توان اثبات کرد که انسان در عامل طبیعی نیز تاثیر دارد. به طور مثال اگر ما ریزگردها که یکی از عاملان آلودگی هوا هستند را طبیعی بدانیم، می توان گفت انسان با بیابان‌زایی تاثیر مستقیم بر تولید ریز گردها دارد.

کوشافر درباره عامل انسانی آلودگی هوا در استان گفت: آمار سازمانی نشان می دهد که 70 درصد آلودگی ما مربوط به آلودگی ناشی از خودروها است و 30 درصد مربوط به صنعت که این آمار تا حدودی اشتباه است اما اگر فرض کنیم این آمار درست باشد باید دانست که بخشی از خودروهای ما را وسایل حمل و نقل کالای صنعتی تشکیل می دهند که این هم جزئی از درصد آلودگی صنتی ما است؛ به دلیل سنگین بودن و تفاوت نوع سوخت و حجم این گونه وسایل می توان بیان کرد درصد آلودگی ما در صنعت بیش از ترافیک خودرو های شهری است.

وی افزود: ما وقتی می توانیم آلودگی ناشی از خودروها را کاهش دهیم که بتوانیم تعداد آن را نیز کنترل کنیم، وقتی BRT در حال احداث بود تبلیغات زیادی شد که آلودگی هوا کاهش پیدا می کند اما سال های 91 تا 93 با احداث BRT آلودگی ما نیز افزایش پیدا کرد به این دلیل که عرض خیابان ها کاهش پیدا کرد و به همین علت آلودگی و ترافیک نیز افزایش یافت اما ما باید بدانیم زمانی BRT تاثیر در هوای شهر دارد که بتوانیم تعداد خودروها را در شهر کنترل کنیم.

عضو اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه اداره محیط زیست جایگاه پائینی در بین ادارات دارد، گفت: در اداره‌کل محیط زیست شخص مدیر می تواند با توجه به ویژگی‌های خود از شرایط موجود استفاده کند و در حد توان کاری خود بهترین تصمیم بگیرد اما اداره محیط زیست در جایگاه پائین تری نسبت به برخی از ادارات قرار دارد و اگر بخواهد کاری انجام دهد با اداره کل صنعت و معدن در یک راستا قرار دارد که با این تعریف باد سیستم اداری ما اصلاح شود و اداره کل محیط زیست استان به معاونت استانداری تبدیل بشود تا شاید قدرت اجرایی این اداره کمی بیشتر شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :